Annons

Missljud vid bromsning

1
Hej,

Jag har nu fått ett ordentligt missljud i bakpartiet vid inbromsningar. Det kommer inte på en gång utan efter att man har kört ett tag. Hade bilen på besiktning härom dagen och vi kunde konstatera att bromsbeläggen behöver bytas. Dock inte akut så jag är inte helt säker på att det är dem som spökar.

Bilen är en Santa Fe 01:a och har gått drygt 9000 mil. Jag har bokat in 9000 mila service, men vill höra om någon kan ha en aning vad det kan vara innan verkstan går på den.

Ljudet blir otroligt högt efter ett tag och det låter som att någonting ligger på bromsarna efter att man släppt bromspedalen.

Någon som kan tipsa om något?
Annons

2
Hej, det påminner om det problem jag hade på min beg -02 när jag köpte den. Missljudet kom först efter ca 20 minuters körning och var mkt påfrestande. Det slutade med att beläggen fick bytas för att de hade kärvat och bränt fast och var bortom all räddning på en bil som då hade 3400 mil på mätaren. Bilfirman som sålde bilen tog kostnaden för reparationen.

I bästa fall kan ta en dust med mekartipsen här som steg 1: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=180

Annars är det nog byte av belägg som gäller tyvärr.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Hazlos skrev:Hej och tack för svaret.

Jag ska kolla på den genomgången för den verkar mkt bra!

Vad skulle verkstan har för att fixa problemet? Ungefär?
Byte klossar bak på båda sidor landade på dryga 1200 kr (mtrl+arbete)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision