På gamla glödlampor av vacuumtyp: "Bilux" eller "P-45 sockel"
så var det givet att byta bägge eftersom det inte bara brände av glödtråden, utan även sotade ner lampan invändigt med det succesivt avbrända materialet från glödtråden.
Visusjägare och luxlunitic som man är så bytte jag lysande lampor flera gånger om året till bättre lysande lampor - om man inte konverterade till H4.
Standard halogenlampa däremot behöver
inte bytas samtidigt som den andra smäller av - det sker bara en minimal avbränning av material med ädelgasen halogen som skyddsgas och det kan skilja 1000 timmar eller mer i livslängd mellan två samtidigt monterade lampor.
Oftast är det slumpen/vibrationer/whatever som ligger bakom att lampan slocknar, och med halogenisar har man fullt ljusutbyte hela vägen till det mörknar för gott.
Med vässade halogenlampor är det en annan sak;
Man snackar om 30+, 50+, megahypersupraconduktiv och gud vet allt - tillochmed "xenon" nämns...
Låt oss slå fast att det i alla "H"-glödlampor fortfarande är halogen som är den aktiva skyddsgasen!
Okay okay att några enstaka seriösa lamptillverkare kokar ihop en halogen/xenon compound-gas att fylla glödlamporna med som ger liite bättre output ur lampan - men den egentliga boosten kommer från att man tummar på livslängsmarginalerna på glödtråden!
Kraftig tråd, optimerad för laddspänning om 14,4 volt och rejäl marginal för strömspikar ger en god livslängd. motståndskraft mot vibrationer och ett acceptabelt ljusutbyte.
Vill man kräma ut mer ljus så måste man pruta på något annat -
med tunnare tråd får man ett intensivare ljus, men också en skörare ljusalstrare.
Visst, compoundgaser gör sitt till, och snävare toleranser vid tillverkning är ett måste för att inte stick- och ströljus skall blända medtrafikanter vid stakare ljusutbyte, men islutändan handlar det ändå bara om att gratisluncher fortfarande är en chimär - standardlampan är
en kompromiss mellan livslängd och prestanda och hos trimlampan är värderingarna viktade på ett annat sätt.
Med tanke på hur jädra svårt det har blivit att byta strålkastarlampor på många nya bilar så lär trimlamporna stanna på tillbehörshyllorna, ingen tillverkare är beredd att standardmontera dem...
SMens positionsljus anser jag inte värda att kommentera.
Swedefe