Annons

31
nimbusen skrev: - Från Götet eller???? :lol: :lol: :lol:
Skämt åsido. Har själv fundilerat på det du nämner puketorpar´n.
Min uppfattning är att orginal-dimmisarna inte ger mer ljus än ett sketet värmeljus. Misstänker att man isf. bör byta ut hela lamphuset, då orginalet´s reflektor troligtvis är av plast och därför inte klarar av en :idea: som innehåller mera klös. :wink:
Tänkte också på det litet, ligger inte Puketorp utåt Sävedalen/Partillehållet? :D

Sen det där med starka lampor i st f dimljusen; Hela "kofångaren" är ju plast! Tål det hög värme från två starka strålkastare, tro? :? :roll: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

33
nimbusen skrev:De tror jag är nema problema, bara hela lamphuset är av plåt.

Någon som testat?
Vad jag minns så var det några jänkare på US-forumet som bytte till starkare glödisar och konstaterade att dimljusen började så smått att smälta... Det är inte mkt annat än plast i dimljusen.

puketorps idé att byta ut hela armaturen till ngt annat är inte så dum. Det gäller att ngt alternativ som passar dugligt i gluggarna dock. Sedan finns det Xenonljussatser att köpa till dimljusen. Dyrt som tusan men med en rimligt värmeutveckling.

Sedan ska det bli kul att få kläm på den mystiska originalglödlampan. Jag skulle kunna riva lite i bilen å kolla iofs, men ids inte riktigt... Hyundaiträffen får klara ut detta mysterium!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

34
[img][img]http://img172.imageshack.us/img172/2711/sf061209lyse006uh0.th.jpg[/img][/img] (klickbar bild)


Här är lampuslingen.(Ursäkta den dåliga bildkvaliteten).
En PHILIPS 27W som är fastlödd(!) på metallblecken.
Den går ej att ta isär mer än sådär.
Hyfsat lätt att komma åt om man lossar och fäller fram/ut huvudstrålkastaren.
Sitter bakom avskruvningsbart lock.För att lossa lampan/sockeln, vrid
den ett kvarts varv moturs.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

35
Hyfsat lätt att komma åt om man lossar och fäller fram/ut huvudstrålkastaren. Sitter bakom avskruvningsbart lock.För att lossa lampan/sockeln, vrid den ett kvarts varv moturs.
- Iaf. ingen standardlampa. Verkar absolut inte vara helt oersättlig utan går säker att byta till något vettigare alt. Fast de bästa alt. hade ju varit om någon hittar ett helt annat lamphus förstås, så man kunde skifta. :lol:

Varför rekommenderar Hyundai att man måste in på verkstad för att byta ut en trasig lampa? Säljs inte själva glödisen över disk?
Men Hyundai-verkstäderna får väl härigenom ytterligare en chans, likt massvis med andra reservdelar, att skinna bilägaren på ytterligare stålar för delar som man faktiskt kan byta ut själv.

Nu blir det till att jaga dimljus- lamphus som passar i stötfångarhålen.. :shock: :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

36
Hei

jeg har skiftet disse pærene på min forrige santa, og gjorde det raskt selv. det finnes to typer pærer i Ur-santa'n. en med rett tilkobling, og en hvor ledningen monteres fra siden av pæren. det er imidlertid så trangt inne i lykten, at det ikke går å bruke den pæren som har den andre tilkoblingen, enn den som er orginalt... dette har jeg prøvd...

Riktig pære, altså enten rett eller vinkel-tilkoblet fikk jeg ut i fra bilens chassisnr. Jeg kan imidlertid ikke huske om jeg kom til denne pæren fra undersiden, eller oversiden.

På H-1 mener jeg innerskjermen måtte løsnes... siden jeg hadde Dobbel AC på den, måtte det også ei bøtte stygge ord til.... rørene mellom A/C radiatoren i front, og den radiatoren som sitter under bilen, rett under førersetet, gikk i veien for åpningen av denne lampa....


Vegard

37
vegard - Minns du om de lamporna du nämner var på 27 watt?

Om jag fattat det hela rätt så funkar det INTE med denna typen:
Bild


utan måste vara den här original-lampan:
Bild


I de första UR-Santorna lär det dock ha suttit originallampor på runt ~50 watt, men att man kort därefter bytte dessa mot nuvarande på 27 watt, förmodligen p.g.a. att reflektorn tog stryk och deformerades av värmen.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

38
Hei

Ja, begge disse pærene var 27 Watt det er jeg helt sikker på! ellers hadde jeg ikke prøvd de!!

Pæren på min Santa gikk rett nord for Bodø, og jeg stoppet da hos Hyundai i Bodø og fikke en super service... de hadde kun den typen på det første bildet ditt. Pærene var lige, men altså denne vinklen. Jeg prøvde jo pæra, sta som jeg er, til tross for at de sa det ikke gikk, siden min bil skulle ha rett tilkobling.

Forhandleren i Bodø var så vennlig at de bestillte pære, som jeg kunne stoppe å hente hos forhandleren i Vedal, siden jeg var på vei sørover.

Jeg mener imidlertid ikke vinkelen på tilkoblingen var så lang som på ditt bilde.... den gikk akkurat inn i huset på lykta, men ble stående i press, og ledningene ville klemmes uforsvarlig i lokket.

Mener og pærene var av merket OSRAM.


Vegard

39
På gamla glödlampor av vacuumtyp: "Bilux" eller "P-45 sockel"
så var det givet att byta bägge eftersom det inte bara brände av glödtråden, utan även sotade ner lampan invändigt med det succesivt avbrända materialet från glödtråden.

Visusjägare och luxlunitic som man är så bytte jag lysande lampor flera gånger om året till bättre lysande lampor - om man inte konverterade till H4.

Standard halogenlampa däremot behöver inte bytas samtidigt som den andra smäller av - det sker bara en minimal avbränning av material med ädelgasen halogen som skyddsgas och det kan skilja 1000 timmar eller mer i livslängd mellan två samtidigt monterade lampor.
Oftast är det slumpen/vibrationer/whatever som ligger bakom att lampan slocknar, och med halogenisar har man fullt ljusutbyte hela vägen till det mörknar för gott.


Med vässade halogenlampor är det en annan sak;
Man snackar om 30+, 50+, megahypersupraconduktiv och gud vet allt - tillochmed "xenon" nämns...

Låt oss slå fast att det i alla "H"-glödlampor fortfarande är halogen som är den aktiva skyddsgasen!

Okay okay att några enstaka seriösa lamptillverkare kokar ihop en halogen/xenon compound-gas att fylla glödlamporna med som ger liite bättre output ur lampan - men den egentliga boosten kommer från att man tummar på livslängsmarginalerna på glödtråden!


Kraftig tråd, optimerad för laddspänning om 14,4 volt och rejäl marginal för strömspikar ger en god livslängd. motståndskraft mot vibrationer och ett acceptabelt ljusutbyte.

Vill man kräma ut mer ljus så måste man pruta på något annat -
med tunnare tråd får man ett intensivare ljus, men också en skörare ljusalstrare.
Visst, compoundgaser gör sitt till, och snävare toleranser vid tillverkning är ett måste för att inte stick- och ströljus skall blända medtrafikanter vid stakare ljusutbyte, men islutändan handlar det ändå bara om att gratisluncher fortfarande är en chimär - standardlampan är en kompromiss mellan livslängd och prestanda och hos trimlampan är värderingarna viktade på ett annat sätt.

Med tanke på hur jädra svårt det har blivit att byta strålkastarlampor på många nya bilar så lär trimlamporna stanna på tillbehörshyllorna, ingen tillverkare är beredd att standardmontera dem...


SMens positionsljus anser jag inte värda att kommentera. :twisted:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting