Annons

Nu kommer rosten...

1
Jag har en santa fè uttagen december 2001 som har börjat rosta på vänstra skärmkanten bak. Jag tycker att det är bedrövligt dåligt på en så pass ny bil, den är ju inte fem år ännu. Jag har varit till verkstan och visat upp bilen och de knäppte några kort på skärmen som skickades till Hyundai. Jag fick svar idag att dem inte skulle åtgärda skadan då serviceboken inte var rätt ifylld av verkstaden. Jag har överklagat och pratat med den kvalitetsansvariga på verkstan och han skall återkomma med besked nästa vecka. Bilen är hela tiden servad på aktoriserad Hyundai verkstad... :evil:
Annons

2
Hejsan Torpan!

Fasen va trist. Håller med dig att de är för bedrövligt med genomrost på en såpass ny bil. De är ju många här¨på forumet som konstaterat att underredsbehandlingen från fabriken är en skam och därför själva sett till att rostskyddsbehandla bilen i samband med leverans eller relativt kort tid därefter. Har själv haft min bil på auktoriserad rostskyddscenter för behandling då den var ny.

Servicebok EJ rätt ifylld - :evil: Vilket krystat svar från Hyundai..suck. Hoppas ändå att slutresultatet ordnar upp sig till det bästa för dig.

Mitt i allt eländet så är det iaf. kul att du hittat hit och jag vill därför passa på att hälsa dig välkommen till likasinnade. :roll: :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Hjärtligt välkommen till forumet, Torparn! :D
Hemskt tråkigt det där med rosten, hoppas att det ordnar sig till det bästa!
Skall bli intressant att höra hur det går... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Nu fortsätter vi.... det var ju ett tag sen :wink:

I dag ringde kvalitetschefen från Normans i Örebro och berättade att Hyundai skulle betala kostnaderna för åtgärda rostskadan på min vänstra skärmkant bak :D

Jag kan väl inte skryta över deras snabba handläggande, men jag får väl leva med det nu när dem har lovat at fixa det hela :?

Nu hoppas jag på en snabb tid till plåtverkstan medans det finns lite plåt kvar att jobba på 8)

5
Hmm...


Stötte på en snubbe nere på Bussgodset som hämtade ut en begagnad sub-frame till en Atos, alltså själva bryggan som bär upp både motor och framvagnsupphängning.

Nyfiken som jag är så frågade jag om han varit av vägen och knäckt den gamla, (spekulant... :wink: ) men det visade sig att bilen var grannens och den hade fått tvåa på besiktningen - sub-framen genomrostad på flera ställen!!!
Årsmodell -99!!! :shock:

Bara att palla upp bilen, koppla kättning i motorpaketet och hissa lite till och därefter lossa allt ovanför och nedanför hjälpramen - ett ganska "enkelt" jobb med andra ord, men tidskrävande.

Men ändå... :evil:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
Hej på er igen!

Nu står bilen på verkstan för åtgärd av skärmen.
Det har ju tagit lite tid men det har ju fixat till sig trots allt.
Jag har dock bestämt mig för att svika santan efter dessa äventyr med rost och en del andra bekymmer.
Jag har beställt en Toyota hilux istället.
Jag har kommit fram till att ett flak är nog bättre för mig eftersom jag använder bilen som laståsna ibland.

Ha det bra så hörs vi 8) 8) 8)

7
Gott att det ordnade sig för dig till slut Torparn!

Har fått för mig att asien bilar generellt har bra rostskydd...kanske har fel :roll:
Santa Fe 2.4 GLS Exclusive -02

8
Har fått för mig att asien bilar generellt har bra rostskydd
- Njaaa njaaa njaa. Generellt så skulle jag hålla med dig, men först efter att "man själv" ordnat med detta här i Sverige. Själv så ger jag rådet när någon frågar, se till att få bilen rostskyddsbehandlad på en "seriös" rostskyddsverkstad, OM man nu inte själv jobbat med detta vill säga.

Tyvärr så kan Hyundai inte skryta med att deras bilar har ett fullgott rostskydd, men detta gäller säkert de andra Asien-tillverkarna också.

Själv körde jag min NYA Santa direkt från försäljaren till ett auktoriserat rostskyddscenter. Förutom att bilen försågs med ett tryggt fullgott rostskydd, så blev den nog faktiskt också något tystare. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

9
Earl skrev:Gott att det ordnade sig för dig till slut Torparn!
Har fått för mig att asien bilar generellt har bra rostskydd...kanske har fel :roll:
Njaa, rent generellt skulle jag snarare vilja påstå, att det är ett fåtal bilar, som importeras till Sverige, som har ett fullgott rostskydd!
Vi har gjort på båda våra Santor (03:an och den nya CM:en) en ordentlig rostskyddsbehandling, då vi funnit att det är näst intill obefintligt med rostskydd vid importen.
Och, Torparn, hoppas iallafall att du blir nöjd med Toyotan, och en gång framöver kanske du återvänder till "Santans Värld"!
(Du behöver ju inte släppa kontakten med forumet iallafall... :D :D :D :wink: :wink: )

PS Nimbusen skrev snabbare än jag; Självklart dämpar tectylen en hel del ljud också... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"