Annons

Bilbyte??

1
Hej på er alla Santa Fe vänner.
Har just gjort slut på min andra kopling. 6200 mil!!!! den sista höll i 1200 mil!! Är detta akseptabelt?? -03 2,4 GLS. Garantien gick presis ut. :cry:

Fick ett kanonärbjudande på en ny "gamla" mod. CRDI automatväxel.
Funderar om det kan vara ett bra alternativ?

MVH.
Ove
Annons

2
Hej och välkommen till forumet Goa!
Tråkigt att du haft problem med kopplingen, men jag har bara haft automatväxlat både på 03:an och 06:an, och jag kan bara rekommendera detta. En trampa mindre att hålla reda på också... :lol:

Välkommen och på återseende! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hejsan Goa. Först o främst vill jag hälsa dig mycket välkommen till vårat "GOA" forum. :roll: :lol:
Har just gjort slut på min andra kopling. 6200 mil!!!! den sista höll i 1200 mil!!Är detta acceptabelt?
- NEJ, inte vid normal körning. Drar du ofta extremt tungt släp eller har du några egna funderingar vad det kan bero på? Vilken typ av koppling fick du monterad (efter 1:a bytet)?
Fick ett kanonärbjudande på en ny "gamla" mod. CRDI automatväxel. Funderar om det kan vara ett bra alternativ?
- Riktpriset är ju för Santa Fe 2,0 CRDi Aut GLS 261,800:- + 4900:- metallic. Det är ju troligtvis, ur försäljningssynpunkt, de sista sega UR-Santorna som bara "måste bort" innan årsskiftet, så priset du erbjöds måste isf. tycker jag vara jäv...gt attraktivt d.v.s. mycket lägre alt. att du erhåller en hel drös med gratis tillbehör till kärran.

Vad gäller alternativet med en diesel och automat så är detta enl. vissa motorjournalister (har inte kört en sådan själv), inte så där lyckad eller kul kombination. Men du fundilerar på automat för att spara kopplingen eller? Kör du ofta med släp så skulle jag iaf. inte rek. dig en diesel/automat på ur-santan. :wink:

Men detta är mina synpunkter. Säker på att det däremot finns andra här på forumet som kör en ur-santa diesel/automat och därför kan dela med sig från sina egna erfarenheter. Du får nog snart ett korrekt svar från någon av dessa.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Hej igen! tack för ett varmt välkommande. :)

Jo kopplingen dom bytte till var den nya, med större svänghjul osv.
men det är en saga blått nu, för det vart skrivet ett nytt kontrakt idag!!
Det vart en ny UR- Santa CRDi Automat. Troligen den sista å få tag i!!
Leverans nästa vecka. 8)

Återkommer med mera snack när den har gått några mil. Ska bli kul och se om den är så slö som dom påstår.

Hörs, Ove

6
Goa skrev:
Det vart en ny UR- Santa CRDi Automat
- AUTOMAT?? Fegis fegis..... nä skojar bara Grattis till nybilsköpet. Se nu bare te å inte häng med vänsterdojan på hejdarn, i avsaknad av kopplingspedal menar jag. :roll: Bromsklossar är bara lite billigare än lameller å é ente gratis heller.... :lol: :lol:

Ha de göttig Goa å glöm inte å släng in en bild i vårt bilarkiv vid tillf. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Goa skrev:Hej igen! tack för ett varmt välkommande. :)

Återkommer med mera snack när den har gått några mil. Ska bli kul och se om den är så slö som dom påstår.

Hörs, Ove
Hejåvälkommen, lycka till med nya bilen!

Vill du ha en ännu rappare diesel så får du väl sluta att chipstrimma magen å istället chipstrimma motorn! :wink:

(PS. Garantin åker åt fanders såklart)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Kul med ny bil, lite avis blir man allt när man far omkring i sin ärrade vetaran.
(PS. Garantin åker åt fanders såklart)
Tror att chipsleverantören täcker upp med egen garanti.

www.kcr.se
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

9
Santaclaus skrev:Kul med ny bil, lite avis blir man allt när man far omkring i sin ärrade vetaran.
(PS. Garantin åker åt fanders såklart)
Tror att chipsleverantören täcker upp med egen garanti.

www.kcr.se
Till viss del ja, men se upp med vad garantin täcker! På förra träffen med Hyundai så blev vi varnade. Se text från träffen:
Ove nämnde en del dieslar som hade utsatts för chipstrimning (KCR) med åtföljande problem med katalysatorn. Detta resulterade i utbytta katalysatorer, som inte täcks av garantin! (Anm. Hyundais nybilsgaranti)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision