Annons

Automat

1
Gokväll i stugorna ! Här kommer en fråga om santans automatlåda,
den är ju 4-stegs men har den någon form av lockup och/eller överväxel
och varför är den "seg" när man trycker lite på gasen och varför är instrumetlamporna snabbare på att byta växel än växellådan själv.
Jag har kört V-6:or med automat tidigare men aldrig upplevt en låda
som uppväxlar så fint som hyundaiens.

Nybliven medlem och ägare av en GLS,Ex -04
Nisse-Ex
Annons

2
Hej Nisse-Ex och mycket varmt välkommen till forumet! :D :D
Kul med ännu fler från Bästkust-regionen!
Om automatlådan kan jag bara säga att jag håller med dig om att den växlar fint!
Jag har både på vår förra 03:a och den vi har nu, märkt liksom en "mellanväxel" som gör att den ökar motorvarven med ungefär 500 varv innan den växlar "på riktigt"! Märks särskilt i motlut. Exakt vad det är vet jag inte, men det ger iallafall en behaglig nerväxling när den byter växel. Tror det är det du menar... :wink:
Och återigen: Välkommen!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Nisse-Ex > Halloj där på andra sidan sundet!

Välkommen till forumet. :lol:

Tyvärr så har jag en "spansk lådda" d.v.s. Manuell i min UR-Santa, varför jag beträffande din nu aktuella fråga inte kan bidra med något svar.

Min egen erfarenhet vad gäller Santans automatik är endast från passagerarsidan från de gånger jag bänkat mig i skäreläjans CM-limmo. Upplever precis som du att låddan ger en mjuk övergång mellan "växlarna" med behaglig gång som följd. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Fenomenet ni beskriver beror på att lådan saknar lockup,
momentomvandlaren slirar alltså.
Knappast en finess utan ett resultat av omodern teknik, det kostar dessutom bränsle!
6 växlar, lockup och bilen (CM) hade fått en växellåda den förtjänar.
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

5
nimbusen skrev: ..."spansk lådda" d.v.s. Manuell i min UR-Santa...

...skäreläjans CM-limmo....
Från passagerarsätet i Nimbusens SM-limmo verkar även en "spansk lådda" växla mjukt och fint... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
[quote="Jörgen Jönsson"]Fenomenet ni beskriver beror på att lådan saknar lockup,
momentomvandlaren slirar alltså.
Knappast en finess utan ett resultat av omodern teknik, det kostar dessutom bränsle!

Men bensinen är ju så billig!!!! :wink:
V6 i skåneland.

7
Gällande automatlåda det som känns som en "mellan växel" är just LOOK UPPEN. Den styrs av olje tempen och elektroniken.Mig veterligen finns ingen
automat idag utan lookupp. Vilket beror på lookupp är en funktion som är minst 20 år gammal teknik. Vilket innebär att Jörgen Jönsson behöver en upp datering.

Hälsningar Törna 02 crdi

8
Törna skrev:Gällande automatlåda det som känns som en "mellan växel" är just LOOK UPPEN. Den styrs av olje tempen och elektroniken.Mig veterligen finns ingen
automat idag utan lookupp. Vilket beror på lookupp är en funktion som är minst 20 år gammal teknik. Vilket innebär att Jörgen Jönsson behöver en upp datering.

Hälsningar Törna 02 crdi
Jodå, det saknas nämligen i Hyundais automater!

Jag citerar från Auto Motor & Sport, Automatlåda kostar 14 900 men skippa den –lockup saknas och den känns inneffektiv.

Bifogar även länken, http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 60607.html

Detta är bara ett exempel, det finns betydligt fler.
Obs jag kan ha fel, men det betyder att Sveriges samlade motorjournalister också har fel!
:? :P

Någon som behöver en uppdatering, det blev en plats ledig! :D
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

9
Den enda uppdatering jag anser vara av vikt, är att automatiskt hälsa Törna steglöst välkommen till forumet då jag LOOKADE OPP och noterade att det var Törna´s 1:a inlägg. :roll: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
Nu uppdaterar jag mig... :lol:
Hjärtligt välkommen till forumet, Törna! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

11
Jörgen Jönsson skrev:Obs jag kan ha fel, men det betyder att Sveriges samlade motorjournalister också har fel!
:? :P
Japp! Du har fel!


Man skall inte lita på allt (nåt?) som skrivs utan tänka själv.

Självklart har automatlådan både på SM och CM lock-up!

På SM är settingen lite lustig - den kliver in sent och kliver ut tidigt bara för att maskera den lite olyckliga vridmomentskurvan hos den (ur)gamla 2,7 litaren i just SM.
Vridmomentstoppen högt upp i registret och de retfulla "svarta hålen" på väg dit där motorns kraft plötsligt försvinner kräver stöttning från momentomvandlaren

En ouppmärksam och ointresserad förare kan missa lock-up funktionen helt, andra tror att "växellådan växlar i onödan" och dillar om dålig matchning mellan motor och växellåda när sanningen är den precis motsatta;
Det ligger ett jättejobb bakom växelådans programmering, för att den skall maskera bristerna hos motorn.
Ingen som funderat över varför SM V6 endast erbjöds med automat medans lättare Hyundaier med samma motor gick att få med manuell låda...? Juust det...

Den som ändå inte är övertygad om lock-up funktionen på en SM V6 kan roa sig med att hänga 2,3 ton på kroken och lasta upp resten av bilen till full tågvikt...

Mina 500 norrlandsmil med lånebil förra året höll på att göra mig tossig - lock-upen kickade in först vid cirkus 110 km/h på plan väg och högsta växel, för att ramla ur igen vid minsta motlut...

Rent praktiskt så handlade det om att spärra lådan på 3;an och hålla sig till trailertempo 90 för att inte ha ihjäl grejerna, i vart fall dagtid... :mrgreen:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Re: Automat

12
Nisse-Ex skrev:Gokväll i stugorna ! Här kommer en fråga om santans automatlåda,
den är ju 4-stegs men har den någon form av lockup och/eller överväxel
och varför är den "seg" när man trycker lite på gasen och varför är instrumetlamporna snabbare på att byta växel än växellådan själv.
Jag har kört V-6:or med automat tidigare men aldrig upplevt en låda
som uppväxlar så fint som hyundaiens.

Nybliven medlem och ägare av en GLS,Ex -04
Även om Hyundai inte beskyllas för att använda annat än "beprövad teknik", så är faktiskt autlådan adaptiv. Nu är den inte adaptiv à la Mercedes 7-växlade lådor utan betydligt simplare. Men iaf, om du tycker att lådan är seg så kan du lära om den. Om förra ägare slappkörde med bilen så växlar lådan därefter.

Prova att bryta strömmen i minst 20 minuter genom att lossa ena polen på batteriet. Därefter är lådan nollad. Kör sedan som folk, inget fis-körande alltså, så ska du få se att lådan anpassar sig och blir lite rappare.

Sedan kan du komma runt segheten med lådan genom att kvickt dutta till med gasen en gång och därefter gasa upp som vanligt. Då släpper lockupen först tror jag och nästa växling går snabbare. En långsam nedtryckning av gasen ger en lååångsam nedväxling.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Swedefe skrev:
Jörgen Jönsson skrev:Obs jag kan ha fel, men det betyder att Sveriges samlade motorjournalister också har fel!
:? :P
Japp! Du har fel!


Man skall inte lita på allt (nåt?) som skrivs utan tänka själv.

Självklart har automatlådan både på SM och CM lock-up!

På SM är settingen lite lustig - den kliver in sent och kliver ut tidigt bara för att maskera den lite olyckliga vridmomentskurvan hos den (ur)gamla 2,7 litaren i just SM.
Vridmomentstoppen högt upp i registret och de retfulla "svarta hålen" på väg dit där motorns kraft plötsligt försvinner kräver stöttning från momentomvandlaren

En ouppmärksam och ointresserad förare kan missa lock-up funktionen helt, andra tror att "växellådan växlar i onödan" och dillar om dålig matchning mellan motor och växellåda när sanningen är den precis motsatta;
Det ligger ett jättejobb bakom växelådans programmering, för att den skall maskera bristerna hos motorn.
Ingen som funderat över varför SM V6 endast erbjöds med automat medans lättare Hyundaier med samma motor gick att få med manuell låda...? Juust det...

Den som ändå inte är övertygad om lock-up funktionen på en SM V6 kan roa sig med att hänga 2,3 ton på kroken och lasta upp resten av bilen till full tågvikt...

Mina 500 norrlandsmil med lånebil förra året höll på att göra mig tossig - lock-upen kickade in först vid cirkus 110 km/h på plan väg och högsta växel, för att ramla ur igen vid minsta motlut...

Rent praktiskt så handlade det om att spärra lådan på 3;an och hålla sig till trailertempo 90 för att inte ha ihjäl grejerna, i vart fall dagtid... :mrgreen:



Swedefe
Mycket intressant att veta!
Jag viker mig skamset. :oops:
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

Automat!

14
Tack så mycket Swedefe och Classeclas för att ni redde ut det här med
lådan nu känns det tryggare när man vet vad som händer vid finåkningen
på söndagar! Det var som jag misstänkte att det finns någon form av loockup för man får vara ganska ointresserad om man inte märker att
varvtalet sjunker. :D
Nisse-Ex

Re: Automat!

15
Nisse-Ex skrev:Tack så mycket Swedefe och Classeclas för att ni redde ut det här med
lådan nu känns det tryggare när man vet vad som händer vid finåkningen
på söndagar! Det var som jag misstänkte att det finns någon form av loockup för man får vara ganska ointresserad om man inte märker att
varvtalet sjunker. :D
Det sjunker inte det stiger, åtminstone på min bil.
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(