Annons

Diesel og kulde.

1
En kamerat av meg kjører en Suzuki XL-7 diesel og har fått følgende tips som han følger;

Om vinteren tilsettes 2dl. motorolje i dieseltanken før påfylling av diesel. Oljen skal fungere som ekstra smøremiddel for motoren, ettersom dieselen da skal være tilsatt parafin eller lignende for å forhindre at den fryser.
Noen som har hørt om tipset, eller gjør det samme...???

Jeg har ikke tatt sjansen på dette selv, men min kamerat sier at hans bil bråker og banker mindre etter at han startet med dette i vinter.
Annons

2
Jeg gjorde det samme på 80-tallet en gang med min 2,3 D Opel Rekord..
Og hadde sånn dieselbanking at man ennå kan høre ekkoet mellom fjellene etter den :D
Men dieselteknologien i XL-7'en er vel på omtrent samme nivå, så det er kanskje nødvendig med 2T-olje der :D
Fra spøk til alvor: Det var vanlig å tilsette litt ekstra smøremiddel vinterstid tidligere, spesielt på lastebiler og anleggsmaskiner. Jeg gjorde det selv til ut på 90-tallet til katalysatoren kom for fullt, men etter dette har vel dette forsvunnet mer eller mindre.
Santa Fe 2.2 CDRi AT 7-seter

3
Hei

Jeg gjorde dette på en Hyundai H-1 buss som vi hadde. fyllte jeg på fjellet hvor vi har campingvogna stående, så ble det mere llyd fra dysene på bilen.

Jeg brukte 2-takts olje, og aller helst out-board olje, da denne både er selvblandene, smører svært godt, pluss at den er konstruert for å etterlate seg lite sot i motoren. Dyse-lyden forsvant helt med dette, og dette skyldes jo at vinter-diesel er tørrere. Jeg merket lite til lyden ellers når jeg fylte kun her i kr.sand.

På minforrige santa-fe, en CRDI 03 mod, merket jeg ikke denne dyse-lyden i det hele tatt, derfor blandet jeg ikke i olje i det hele tatt på denne bilen. Jeg foretrkker imidlertid å ha helt full tank der oppe, med diesel fra bykle. denne tåler svært lave temp, og med full tank, blir det minimalt med kondens i tanken.


Vegard

4
Gjorde nok lurt i å vente litt forstår jeg. :idea:

Kameraten min har sluttet med olje i dieselen han også. Hadde et par tilfeller hvor bilen rykket og nappet litt, men dette forsvant da han kuttet ut oljen igjen.

Tror jeg holder meg til diesel "natural." 8)

5
Hei

Vanlig olje tror jeg ikke er noe lurt å bruke, da denne blander seg dårlig ut.
To-takts olje blander seg derimot lett, og jeg vil nok tro nøkkingen kom som følge av dette.

Jeg fikk dette rådet en periode jeg kjørte taxi på si. eieren hadde alltid brukt dette på sine biler når dieselen ble såpass tørr at dysene klapret litt. dette virket svært bra, og er ikke skadelig for motoren, men å slå på noe olje unødig, før dysene klaprer, er jo ikke nødvendig. og som sagt, på min forrige bil, som var en 03 modell som jeg kjørte tre vintere, hørte jeg aldri denne dyselyden, til tross for at vi var i høyfjellet, og fyllte den kaldeste dieselen Norge har, nesten hver helg.

Det som skjer, er jo at vinterdiesel iblandes parafin, og parafin er tørrere enn vanlig diesel.

det er mange forskjellige vinterdieseler ute å går. her i byen hoder den -27 grader på det kaldeste, mens den jeg fyller på fjellet, holder -42. det er den sistnevndte dieselen som blir så tørr.

Vegard