Annons

Min Santa drar mer än förväntat?!

1
Jag köpte en 2.4 från 2001 och hade trott och hoppats att förbrukningen skulle ligga på ca 0.9 per mil men upptäcker till min besvikelse att kärran drar 1.1 per mil hur ekonomiskt jag än kör med mestadels landsväg som underlag... :cry:
Har ej kollat däckstrycket men är det över 1.3 nånstans lär jag aldrig komma under litern med denna bil... -SUCK!!! :evil:
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)
Annons

2
Hej slunk.
Har ej kollat däckstrycket men är det över 1.3 nånstans lär jag aldrig komma under litern med denna bil...
Fattar inte riktigt vad du menar? Komma under litern tror jag du kan glömma, om du inte kör i 30/40 km förstås.. :roll: :lol:



- Testa med 2.7 runt om på sommarsulorna. Min 2.4 ligger på 1.04 i snitt vid "normal" blandad körning, baserat på noggranna anteckningar vid alla tanktillf. under de senaste 12 mån (okt. 05/06). :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Tjena Nimbusen!

Vi har varit i samspråk förr ang träpanel etc som Du vet...
Då jag nämnde att "vid högre tryck än 1.3 lär jag aldrig komma under litern" var jag i min besvikelse lite ironisk. Vad jag menar är att jag aldrig tror mig kunna få ner bensinförbrukningen till under litern per mil hur mycket jag än pumpar mina däck, trots att konsumentverket uppger att en bil av min modell och årgång skall dra 0.89/mil på landsväg...
Kanhända är jag lite petig men visst kan man väl få bli en smula besviken då man inser att bilen tydligen skall dra 2.1 dl mer per mil än man förväntat sig?!
Ibland känns det som om min Santa går lite ojämnt och att den liksom får lite extra fart då jag ligger på oförändrat gaspådrag på landväg. Kanske är detta bara att greppa efter halmstrån men man hoppas ju ändå att det kanske bara behövs en liten "sotining av gas-spjället" el dyl för att få ner förbrukningen till konsumentverks-nivå...
PS:Avbeställde förresten klisterlappspanelen och skall tids nog skaffa "the real thing" som Du har!
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)

4
Hej!
Att en med automatlåda lägger sig i, hoppas jag ni ursäktar...
Då jag slutade bry mig om att köra med "ägg" under gasfoten, och började med "normal" frisk körning istället, upptäckte jag till min förvåning, att förbrukningen minskade! (Självklart ingen "biltjuvskörning"!)
Sen blir jag lite undrande till fenomenet du beskriver, slunk, att den "får lite extra fart"! Kan det vara så, att det finns någon sorts "mellanväxel", eller vad man skall kalla det, även på de manuella lådorna?
När jag kommer till ett motlut på landsvägen ökar motorn varvtalet med ungefär 500 varv utan att växla ner! Det är ungefär som de gamla "norrlandsväxlarna" på lastbilarna förr! Det fungerar så även när jag kör "manuell växling", så därför var jag inne på tanken att det kanske fanns nåt sånt även på de manuella växellådorna?
Vad tror ni som har manuella lådor? Nån som vet? :? :?

PS kika på http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=936
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Min Santa drar mer än förväntat?!

6
slunk skrev:Jag köpte en 2.4 från 2001 och hade trott och hoppats att förbrukningen skulle ligga på ca 0.9 per mil men upptäcker till min besvikelse att kärran drar 1.1 per mil hur ekonomiskt jag än kör med mestadels landsväg som underlag... :cry:
Har ej kollat däckstrycket men är det över 1.3 nånstans lär jag aldrig komma under litern med denna bil... -SUCK!!! :evil:
Med min 2.4:a ligger jag på 1.04 i stadskörning med lite lite motorvägskörning till jobbet. Helt OK tycker jag. Ett tag jobbade jag söder om stan o körde från norra Sollentuna, ut på E4:an och sedan av vid Midsommarkransen. Jag blev klart snopen när jag räknade av 0.93 i förbrukning! Trafiken på E4:an är ju rätt gummibandig så snittfarten varierar ofta och tvärt.

Kolla noga att bakbromsarna är juste, http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=180 , och prova att köra i max 90 km/h på landsväg så kan du hamna nära 0.9 med lite flyt. Jag har vansinnigt svårt själv att seriöst eco-köra på landsväg, jag tappar tålamodet för snabbt tyvärr.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Det går alldeles utmärkt att köra en 2.4 på under litern. Jag är inte speciellt tålamodig, men jag försökte köra en tank så ekonomiskt som möjligt och landade på 0.85l/mil blandad körning - tätort, motorväg och Stockholm, även om jag stundtals inte orkade ecoköra. Så visst har bilen potential!

Allting går, proffsen lyckas ju köra bilar långt långt under konsumentverkets och tillverkarens uppgifter om bränsleförbrukning, men att däremot flyta med i den ojämna och snabba motorvägstrafiken omöjliggör låga siffror...efter snart ett års körning har jag upptäckt att bilen går som snålast vid ca 60 kmh. Den slukar soppa även när man kryper fram i 90 på motorvägen.

Brukar för övrigt ligga på ganska exakt 1.00 liter / milen, blandad oekonomisk körning. På vintern förstås lite mer...

8
Jag kollade av förbrukningen som vanligt efter tankningen av bilen. Min 2.4a landade nu senast på 0.98 med vinterdäck på under blandad 08-körning. Helt acceptabelt tycker jag.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Ny lägstanotering med vinterdäck på 2.4:an: 0.88

Halva tanken cirkus körde jag med ett stort matbord på railsen! Jag höll max. 95km/h enligt mätaren.

Undrar om bilen börjar bli inkörd till slut? Jag tycker inte att jag kör på ngt utmärkande snålt sätt. Mätarställning ca 5000 mil.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Och så blev det 0.98 igen med vinterdäck och Sthlmskörning. Klart OK. Gubbkörning månne...? :roll:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Skäreläjan skrev:Hej!
Sen blir jag lite undrande till fenomenet du beskriver, slunk, att den "får lite extra fart"! Kan det vara så, att det finns någon sorts "mellanväxel", eller vad man skall kalla det, även på de manuella lådorna?
När jag kommer till ett motlut på landsvägen ökar motorn varvtalet med ungefär 500 varv utan att växla ner! Det är ungefär som de gamla "norrlandsväxlarna" på lastbilarna förr! Det fungerar så även när jag kör "manuell växling", så därför var jag inne på tanken att det kanske fanns nåt sånt även på de manuella växellådorna?
Vad tror ni som har manuella lådor? Nån som vet? :? :?

PS kika på http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=936
Jag vet vad det är för "mellanväxel". Den lägger ur lock-upen för att få lite varv till...

Lock-up är en mekanisk låsning av växellådan för att minska slirförlusterna i en automatlåda.

12
Hej och mycket välkommen till forumet, D-K!
Tusen tack för upplysningen! Jag har kommit underfund med att det är något sådant, och det du skriver förklarar ju ännu mer för mig :D :D !
Härligt med ännu en kunnig på forumet; Som sagt: Mycket välkommen! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

13
Instämmer med tidigare "talare" - Välkommen D-K.

Var ju ett litet tag sedan någon skrev här ang. bränsleförbrukning för Santa SM. Tänkte att kanske kan mina uppgifter
vara underlag som en liten jämförelse med vad "din egen Santa" drar om du undrar? :roll:

Har fört noggrann körjournal från det jag hämtade ut min nya SM i slutet okt. 2005 och till dags dato. Min körning är
verkligen blandad med både stads och landsvägskörning samt en hel del kortare körsträckor. Kör inte som en biltjuv
men inte heller som en "gubbe i keps".
I ärlighetens namn har det då och då t.o.m. blivit lite över vad som står på skyltarna.... :oops:
De flesta milen har jag kört ensam i bilen och utan påhäng bak, men många ggr. så har jag använt släpkärran för
skrymmande transporter typ: hämtat virke, kört till tippen, dragit hem båtvagnen etc. etc.

Har tankat totalt 2 764.09 liter gasoline.
Har kört totalt 2 529.6 mil
Alltså en snittförbrukning på 1.09 liter/mil


Rubriken för denna Topic är ju: Min Santa drar mer än förväntat"
vilket jag inte instämmer i utan jag anser faktiskt att min Santa drar vad jag hade förväntat mig!
:lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red