Annons

Luktande AC...

1
Nu när kylan börjar komma har jag märkt att det luktar ganska skarpt när AC:n går igång.
Jag har en teori om att det uppkommer när AC:n är på samtidgt som värmen. (Temp på 22-24 grader)

Vad kommer detta sig? ...och varför sätts AC:n på av sig själv i tid och otid. Jag vill inte ha på den under vinterhalvåret och det borde väl min Santa respektera :-) :lol:
Hammarn
Annons

2
Hejsan Hammarn och välkommen till forumet.

ang. din fråga:

På min Santa finns en knapp att stänga av ACC:n, funkar den inte på din? Är det i läge AUTO du menar eller när denna funktion är av? Att den startar automatiskt då man startar motorn oavsett utetemp, är väl annars för att torka upp runt vindrutan alt./eller för att man kopplat så för att undvika problem jag skrivit nedan om?

Någon speciell lukt har jag då alldrig märkt av då AC:n sätts på.

Har fått lära mig att köra AC:n lite kortare stunder då och då under ex.vis vinterhalvåret. Risken kan annars vara när den åter efter c:a 6 mån stillastående skall börja användas igen, inte funkar helt 100 % som den skall. Viktigt att kompressorn får snurra för å få upp lite olja på packboxar och liknande som annars har en tendens att börja läcka om dom står torra.

Om detta stämmer vet jag inte, men jag har iaf. gjort så själv på mina bilar och aldrig haft något AC-problem på dessa.
Senast redigerad av nimbusen den 11 nov 2006, 01:11, redigerad totalt 2 gång.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Hei

kan en stenge av AC'n slik at den ikke automatisk går på ved start av motoren???

har lurt på dette en stund, men ikke helt skjønt dette........


Vegard

4
Jeg sliter med samme "problem" når jeg starter min bil.

Har forsøkt å finne en logisk forklaring på hvorfor AC`n noen ganger slår seg på og noen ganger ikke når jeg starter, men blir ikke helt klok på den.
AC`n har også en tendens til å slå seg av og på under kjøring, selv om jeg ikke benytter funksjonen AUTO .

Noen som har en oppklarende forklaring...?

5
Programmeringen av ACCenheten startar luftkonditioneringen vid alla temperaturerer över 3,5 grader om man samtidigt har luftström mot rutan(defroster) oavsett annan inställning.
Vill man ändå slippa ha ACn igång måste man trycka bort den manuellt.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
Lägger mitt första inlägg här:
Vintern är en ypperlig tid för AC - dess funktion att ta bort fukt från luften hjälper dig till imfria rutor på kortare tid. :)

7
Måhända finns det någon i vårt avlånga land som i år, trots onormalt mild höst å nu även november, lyckats avläsa minusgrader på termometern. För oss som bor här på Tjörn så känns vintern iaf. jäkligt långt borta, så "puketorp" dubbelt varmt välkommen till forumet.

- Att köra ACC:n året om är att föredra bl.a. för att "fukta ur" coupén. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
Varmt välkommen som skrivande på forumet, Puketorp!
Håller med helt! Själv har jag nästan alltid på ACC:n på AUTO; Då sköter den alltihop själv, även avfrostningen på rutorna! Hur den kan veta, att man plötsligt kör igenom en regnskur - och startar AC och defroster - är mig en gåta, men allt fungerar perfekt! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"