Annons

Hastighetsmätaren - igen

1
Återkommer till hastighetsmätaren.
Eftersom vinterdäcken nu sitter på gjorde jag idag en förnyad koll av hastighetsmätarens felvisning (vi har numera ett antal hastighetskameror uppsatta längs vägen in till storstan, så det kan ju vara bra att veta sin verkliga hastighet...).

Så här blev resultatet efter många mätningar (med GPS) vid olika farter.

Bilens mätare / Verklig fart:

30 / 27
40 / 36
50 / 45
60 / 55
70 / 64
80 / 74
90 / 83

En bra tumregel verkar alltså fortfarande vara att dra av ca 8% från hastighetsmätarens visning - eller att hålla en fart enligt mätaren som med max 9% (eller 10%?) överstiger den fart som hastighetstavlorna anger (om man vill hålla sig på rätt sida om max tillåten fart).

Vägmätaren visar förstås också fel dvs för mycket, men där var avvikelsen bara 3% .

Mina vinterdäck är Cooper Discoverer M+S 225/70R16 som inleder sin sjätte säsong med ett kvarvarande mönsterdjup på drygt 9 millimeter.

/BengtB
Senast redigerad av BengtB den 07 nov 2006, 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

Re: Hastighetsmätaren - igen

2
BengtB skrev: Mina vinterdäck är Cooper Discoverer M+S som inleder sin sjätte säsong med ett kvarvarande mönsterdjup på drygt 9 millimeter.
/BengtB
Hej Bengt!
Låter väldigt bra! Jag har också dessa däck, och då kan jag tydligen se fram emot att ha dem länge...! :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"