Annons

Byta stereo från Clarion till Pioneer?!

1
Köpte just en begagnad Santa Fe från -01 där det satt en Clarion-stereo. Jag ville dock ha min Pioneer då den tar Mp3-skivor och jag är ett talboks-freak.
Då jag nu tagit ut Clarion-stereon får jag inte ut själva monteringsbygeln som stereon satt i och utan att få ut den kan jag ju inte få Pioneer-stereon att sitta fast ordentligt. Clarion-stereons monteringsbygel verkar sitta så hårt att jag nästan är rädd att den är original och inte avsedd att få loss...

Snälla svara kvickt innan jag i min iver att få in min riktiga stereo råkar slita sönder något jag få ångra... :x
Annons

Ej Org

2
Kan nästan till 101% säga att Clarion-stereo är eftermonterad.

Och för utom "flärparna" i framkant på monteringsbygeln kan det sitta en el. två skruvar längst in ! Kan vara väldigt svåra att komma åt !

Hoppas du inte hunnit rycka sönder något :!:

MVH
Cooper
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

3
Och givetvis Välkommen slunk :!:

Svarade så snabbt att jag inte han se att du var "ny" :D :D :D
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

4
Hej Cooper!
Tack för Ditt snabba svar. Det känns skönt att veta att det ändå ska gå att få loss bygeln även om Du säger att det är svårt. Jag har bytt stereo på lite olika bilar hit och dit men aldrig någonsin varit med om en bygel som suttit så stenhårt...
Återkommer om/då jag fått loss den med rapport om hur man gör... -om man gör...

5
Hejåvälkommen!

Bygeln, alltså radiohållaren är original. Det ser du om du kollar i botten på den. Underdelen är en längre platta i plåt som radion vilar på. Om du demonterar den (vilket är lite bökigt) och monterar en vanlig hållare så kommer du att upptäcka att en sån inte duger för radion kommer att rasa ner i hålet så att säga. Jag bytte ut min Marqantstereo till en LG och tänkte byta till LG-hållaren men den dög inte.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Hej slunk och mycket välkommen till forumet!
Ville bara nämna att de senaste modellerna av Clarions apparater tar mp3-formatet, om det kanske skulle vara lättare att byta till en sån?
Tänkte kanske byglar och kontakter var likadana då... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

KLart, puh...

7
Tack för alla synpunkter och tips.
Dock löste jag problemet med hjälp av en gummislägga, ett f d vasst stämjärn (egentligen avsedd för trä) samt en metallsax.
En ganska stor gnutta våld och ett par sönderskurna fingrar senare så sitter faktiskt Pioneer-stereon där. Eftersom bygeln ju är utrustad med ungefär en miljon små utböjbara hak-liknande utskott att fästa på typ alla upptänkliga sätt så blev det jättestabilt till slut. Då har jag ändå även satt en mobiltelefonhållare modell Clas Ohlsson, art nr 36-1687, innanför bygeln så det var minst sagt trångt men blev löjligt fräscht!
En liten fråga rent allmänt: Låt rent hypotetiskt säga att det blev en liten skada stor som en ärta i den coating som täcker plasten just under stereon. (Kom igen, jag använde trots allt både slägga och stämjärn :roll:
Hur gör man för att få den lilla minimala skadan att försvinna innan frun ser den :wink:

9
:idea: :idea:
Införskaffa omedelbart ett par extra mörka solglasögon till Hustrun!
Säg att det blanka på radion är skadligt för ögonen, och säg till Henne att titta ut genom framrutan istället... :roll: :roll: :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Hejsan slunk och välkommen i gänget.

De är mina takter - med stort våld så löser det mesta sig. :roll:

Vad gäller skadan i coaten - ingen litet klistermärke med text typ:
Har du lagt "märke" till min nya stereo - Inte, men de har jag!? :lol:

De mörka glasögonen till frugan som skäreläjan föreslår är inte dumt. Fast de ser nog lite knasigt ut på denna halva året....som å lura på henne ett par slalompjuck i Juni 8)

Men va fasen säg som det är, blev ett litet märke men vi sparade 1900 spänn i monteringskostnad....Ha de gött :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

11
Hejsan nimbusen!

Såg i en annan tråd att Du hade lagt på äkta träimitation över panelerna i mitten. Detta får bli lösningen på det s k skadeproblemet.
Inte för att frugan kommer att märka nått och inte för att skadan är stor, men den retar mig och sticker mig i ögonen. Hade ändå funderat på att sätta på låtsas-trä och nu fick man ju en bra anledning. Lade just högsta budet på Ebay...
Finns det annars inte någon liten bättringsburk typ metallic-grå tippex att inhandla någonstans?
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)

12
Hej igen slunken!
Kan berätta - om du inte vet redan förstås - att "träpanelen" inte är påklistrad, utan får bytas ut helt och hållet från originalet... :wink:

"Skärgårdsstad" förresten, i vilken landsända då, tro... :?

OK, jag kom på det... 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

13
Skärgårdsstad, 4 km norr om Åkersberga, 4 mil norr om Stockholm...
Men Du Skäreläjan, har Du sett denna länk;
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 14249&rd=1
Visst sjutton är det bara klistermärken...?!
Sen att ClasseClas har en ofattbart mycket vackrare lösning i alu-imitation kan inte hjälpas. 1.800 för en jättesnygg mittkonsol eller 300 för en bara snygg... Jag börjar med bara snygg så att skadan i "lacken" försvinner!
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)

14
Nix, har aldrig sett förut; Hade själv träimitationen på 03:an, och f-n vet om inte den gamla (orginalet) finns kvar i garaget... :?
På 06:an är träet orginal... :D

Skärgårdsstad, helt OK, båtintresset är delat... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
Skäreläjan skrev:
Skärgårdsstad, helt OK, båtintresset är delat... :D :D[/quote]


"Läjan": Har du nån båt kvar nu eller är båten delad? :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart