Annons

Santa Fe, en vinterbil...???

1
Jeg kjøpte min VGT-04 i mars og har til nå kun kjørt bilen på tørre og bare veier. Til det fungerer den helt perfekt. :D

Men nå står vinteren for tur, og jeg ser fram i mot å kjøre min første 4x4 i store mengder snø på riktig kalde vinterdager. I den forbindelse har jeg et spørsmål til dere som har kjørt Santa Fe i flere år; er Santaen en god vinterbil? Sitter noen med erfaringer (positive eller negative) om bilen? Vet av erfaring at enkelte bil modeller HATER vinter og snø, men gjelder dette for Santaen...???

(Ettersom forumet har vært så stille siste tiden ser jeg frem til MANGE svar...!!! :wink:)
Annons

2
:D En av Santa Fe´ns största fördelar är, tycker jag, bilens förmåga
att ta sig fram! Ämnet har diskuterats i ett antal trådar och i olika
sammanhang på FORUMET.(Classeclas kan säkert visa vilka)
Vilka däck man väljer att åka med på vintern har betydelse men sommar-
däcken funkar faktiskt de med!
1:a vintern i min Santa 02:a fick de sitta kvar(olagligt, jag vet).Orsaken
var att det då inte fanns plåtfälgar till SF. Vägsalt,avfettningsmedel och
lättmetall är ingen bra kombination så jag körde sparsamt och väntade
tills nästa höst då plåtfälgar enl ÅF då skulle finnas att tillgå.

Men bilen tog sig fram alldeles utmärkt 1:a vintern.
Faktum är att jag kan uppleva Santan som lite mer understyrd med
dubbat på isigt underlag.Bakändan vill absolut inte driva i sidled
medans det vid gaspådrag går att få lite "släpp" på framhjulen.

Nu är ju Santan ingen "bandvagn" så det är nog "förståndet bakom ratten"
som avgör om man ska komma fram eller inte.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

3
Då vi hade vår 03:a, försökte jag flera gånger på hårt packad snö provocera fram sladdar i en vägkorsning vi har här hemma, men utan att lyckas få ordentlig sladd! Bilen gick precis dit jag styrde den, och det var en fin upplevelse!
Senhösten / förvintern förra året (för det var det väl, minnet ni vet), körde vi dagen efter den svåra snöstormen, från Tjörn till Gällstad (Ulricehamns kommun). Man hade inte hunnit ploga vägen mellan Borås och Gällstad via "skogsvägen" över Vegby, men ingalunda var det några problem! Genom mer än halvmeterdjupa hårdpackade snöfanor gick bilen som på räls!
OK, det var inga våldsammare hastigheter, men gott och väl 60 - 70 km/t gick det att hålla i djupsnön!
Jag säger bara: Vilken bil!
Hoppas och tror att 06:an visar sig vara lika bra den också... :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Jag var mycket nyfiken på att se hur Santan skulle bete sig på vinterväglag, jag kan säga att jag vart mycket positivt överraskad. Det går stadigt och tryggt utan några överaskningar annat än att den tar sig fram där man faktiskt tror att det inte borde vara möjligt med det awd-system som har sågats så i pressen. Men jag vill utfärda en varning: DET BROMSAR INTE BÄTTRE !!! :shock:
"Joppe"

6
Hei

Nå skal vi være klar over at det finnes to typer 4x4 på disse bilene. Bensinbilene, og CRDI 112 hk har jo Viscose koblingen. CRDI VGT har jo TOD systemet.

Nå har jeg hatt begge, Viscose-systemet har jeg kjørt flere vintre, mens TOD gar jeg bare tre ukers erfaring med på vinterstid.

Disse systemene oppfører seg ganske ulikt på glatta, og jeg føler det er fordeler med begge systemer.

Viscosesystemet kobler jo aldri helt ut bakhjulene, og en har da en ekstra stabilitet ved kjøring i noe hastighet på dårlig brøytede og glatte vinterveier. bakdelen kan være når du skal ta igang i en bakke eller noe...og det er ekstra glatt på venstre side...

TOD kan jo låses med bryteren(er usikker på om 04 VGT har denne bryteren), og en har 50-50 drift. men TOD oppfører seg jo som en fortrekker ved kjøring i sving på glatta, da bakhjulene ikke kobler inn, før en har en rotasjons-forskjell, forran og bak.

Hva er så best?? ikke har jeg erfaring nok vedr dette, men swedfe har kansje mere erfaring, da jeg tror han har kjørt VGT lengre enn meg på glatta.


Vegard

7
Hei.
Jeg vet ikke om TOD-systemet på 05 modellen er det samme som på de nye 06-modellene, men på de nye modellene kopler den inn bakhjulene litt i sving også via en sensor i styringa. Dette vises på illustrasjon og tekst i brosjyren til nye CM.
Jeg venter i spenning på vinter og testing.

Jørn
06-2,2 CRDI 5S-AT-LUX

9
Köer är väl något man dessvärre (oavsett väderlek), bara få acceptera i de större städerna i framtiden. :wink:

:shock:
- men jag är lite nyfis Lars-Göran - Hur är trafikläget/köerna i Gambia jämfört med Sthlm.? :roll: förutom avsaknaden av snö förstås... :lol:
Kunde vara kul å få höra en jämförelse.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
Så kom det endelig snø i Oslo, og jeg har endelig fått testet min SF på glatte og snødekte veier. :D
Har forsøkt å provosere frem hjulspinn på både snø og is, men min SF biter seg fast og drar av sted på alt slags underlag. Toppscore så langt. :D

Men å stoppe, ja det er en heeeeelt annen historie... :shock:

11
Men å stoppe, ja det er en heeeeelt annen historie...
- typ:
Bild


- men stopp tar de alltid - nåååån gång. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red