Annons
Annons

4st

2
Hej Slugg

Jag vad jag kör på har jag redan avslöjat i förra "länken".

Jag har 4 st "orginaldäck" Hankook Ra 07 som endast rullat några mil (under 50 mil). Om intresse finns ! :!:

MVH Cooper
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

4
vem har inte originalen kvar, efter drygt 12000mil...?!Fast vinterdäck när det är som mest tvunget(odubbat dock). Men jag håller med-det låter! och det gör det om alla bilar/däck jämt, mycker mer nu är för 20 år sedan! Dålig utveckling ljudmässigt....
Lars Göran Wärn

5
Mja, mjae:

Det låter ju inte mer om jämförbara storheter:

Ett 80-profildäck, om man nu kan hitta en sådan antikvitet bullrar varken mer eller mindre än för 20 år sedan.

Däremot är lågprofilnojjan stor bov i dramat; allt under 70-profil väsnas och bråkar betydligt mycket mer än det ger tillbaka i form av väghållning.

Även lågprofildäcken har blivit tystare och bekvämare de senaste decennierna, men högre profil ger nästan alltid högre komfort.
Själv kör vi både på denna och den förra med 225/75 x 16,
främst för att sänka varvtalet på högsta växeln och krama ur lite högre marsch- och toppfart.
Skul jag däremot få för mig att börja köra banracing så skulle jag nog byta - BIL!

Största anledningen till upplevt stegrat däcksbuller är dock att bilarna i övrigt har blivit så mycket tystare de senaste decennierna.
När hörde man tex ett transmissionsljud från en morden bil senast...?



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
Nja, jag har haft tillfäle att jämföra på vårt lantställe; en större väg går några 100 meter därifrån och när jag bodde där permanent-för 20 år sedan-störde bilar och vägljud bara vid nordlig vind- idag tjuter däcken konstant...Så visst är det mer ljud! Men du har förstås rätt i att profilerna har ändrats och att det är boven till stor del. Förstås mer trafik oxå, kanske vägbeläggning ändrats med?
Lars Göran Wärn