Hej
Nu vill jag ha tips på sommardäck med lågt vägljud 90% asfalt körning, resten skogsbilvägar(grusväg)
Passande lättmetall fälgar.
Vad kör ni på?
mvh slugg
Annons
4st
2Hej Slugg
Jag vad jag kör på har jag redan avslöjat i förra "länken".
Jag har 4 st "orginaldäck" Hankook Ra 07 som endast rullat några mil (under 50 mil). Om intresse finns !
MVH Cooper
Jag vad jag kör på har jag redan avslöjat i förra "länken".
Jag har 4 st "orginaldäck" Hankook Ra 07 som endast rullat några mil (under 50 mil). Om intresse finns !
MVH Cooper
Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)
3
Gällande däcken, har jag FORTFARANDE originalsulorna efter snart 10,000 mil.
Dubbat på vintern förståss. Polartrax nånting...
Fälgarna ser Du här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewforum.php?f=12
Dubbat på vintern förståss. Polartrax nånting...
Fälgarna ser Du här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewforum.php?f=12
5
Mja, mjae:
Det låter ju inte mer om jämförbara storheter:
Ett 80-profildäck, om man nu kan hitta en sådan antikvitet bullrar varken mer eller mindre än för 20 år sedan.
Däremot är lågprofilnojjan stor bov i dramat; allt under 70-profil väsnas och bråkar betydligt mycket mer än det ger tillbaka i form av väghållning.
Även lågprofildäcken har blivit tystare och bekvämare de senaste decennierna, men högre profil ger nästan alltid högre komfort.
Själv kör vi både på denna och den förra med 225/75 x 16,
främst för att sänka varvtalet på högsta växeln och krama ur lite högre marsch- och toppfart.
Skul jag däremot få för mig att börja köra banracing så skulle jag nog byta - BIL!
Största anledningen till upplevt stegrat däcksbuller är dock att bilarna i övrigt har blivit så mycket tystare de senaste decennierna.
När hörde man tex ett transmissionsljud från en morden bil senast...?
Swedefe
Det låter ju inte mer om jämförbara storheter:
Ett 80-profildäck, om man nu kan hitta en sådan antikvitet bullrar varken mer eller mindre än för 20 år sedan.
Däremot är lågprofilnojjan stor bov i dramat; allt under 70-profil väsnas och bråkar betydligt mycket mer än det ger tillbaka i form av väghållning.
Även lågprofildäcken har blivit tystare och bekvämare de senaste decennierna, men högre profil ger nästan alltid högre komfort.
Själv kör vi både på denna och den förra med 225/75 x 16,
främst för att sänka varvtalet på högsta växeln och krama ur lite högre marsch- och toppfart.
Skul jag däremot få för mig att börja köra banracing så skulle jag nog byta - BIL!
Största anledningen till upplevt stegrat däcksbuller är dock att bilarna i övrigt har blivit så mycket tystare de senaste decennierna.
När hörde man tex ett transmissionsljud från en morden bil senast...?
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
6
Nja, jag har haft tillfäle att jämföra på vårt lantställe; en större väg går några 100 meter därifrån och när jag bodde där permanent-för 20 år sedan-störde bilar och vägljud bara vid nordlig vind- idag tjuter däcken konstant...Så visst är det mer ljud! Men du har förstås rätt i att profilerna har ändrats och att det är boven till stor del. Förstås mer trafik oxå, kanske vägbeläggning ändrats med?
Lars Göran Wärn