Annons
Annons

2
Har kjøpt helt nye Nokian vinterdekk uten pigger. (dubbar)

Dekkene mine lager ikke mer lyd enn hva sommerdekkene gjør, så det er nok piggene som lager den "uønskede" lyden når du kjører.

Har kjørt med piggdekk på alle mine biler frem til for to år siden, men nå har jeg piggfrie dekk på begge bilene mine. Synes de piggfrie dekkene gir bedre feste under normale kjørforhold, men pigg er selvfølgelig best under is forhold.

3
Har också Cooper Discovery (kan ses på "bilarkivet/hjulafton var det ja"), men har inte skiftat än. Skall bli mycket intressant att få höra om det låter lika litet/mycket som vinterhjulen på 03:an, de hördes inte mycket mer än sommardäcken... :)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Vinterdäck !

4
Hej på er !

Jag har inte fått på mina vinterdäck än, men minns sedan föregående år att en viss ljudökning blir det speciellt på torr vägbana.
Dessutom får alla däck som inte rullar en hårdare yta som slits bort igen efter ca 50-100 mil . Detta kan också påverka ljudet något och greppet mot vägbanan.

Så sätt på vinterdäcken innan dom "behövs" så dom blir mjuka i ytan !

Och för att kunna gämföra däck och ljudvolym så räcker inte
cooper discoverer utan måste följas av några mer bokstäver.
tex. M+S, S/T, H/T, LT, STT, mm. För det är stor skillnad emellan dessa däck.

En som provat dom mesta däck i detta fabrikat ! :D :D
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

5
Tack för det tipset, Cooper!
Det skall jag göra, så de får rullat lite innan snön kommer då :D
Förresten, att M+S betyder "Mud and Snow" tror jag mig veta, men vad betyder de andra förkortningarna? Vet du?
(Kan väl omöjligen vara "Shit, Hot, Light... :? :lol: ujuj, den var dålig...
Nej nu var jag där igen; menar inte att fördärva tråden... :oops: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Cooper Discoverer M+S
M+S är ett utpräglat vinterdäck och utvecklat för den nya generationens SUV och pickuper. Däckmönstret och gummikompositionen av Tri-Polymer-blandning ger mycket säkra vinteregenskaper på både is och torr vägbana. Går även att få full-dubbat.

Cooper Discoverer AT
AT är ett allround-däck som är vintergodkänt och passar alla vanar, pickuper och lätta lastbilar. Däcket rullar mycket tyst och har en bra drivförmåga på alla underlag. Med sin långa livslängd är det en storsäljare.

Cooper Discoverer LT
LT är ett lite grövre mönstrat däck än AT och passar även det till alla lätta lastbilar, pickuper och tyngre vanar. LT är året-runt-godkänt och bekvämt att åka på. Möjlighet till dubbning gör det även till ett alternativ till andra dubbade däck trots sitt lite grövre mönster.

Cooper Discoverer ST
ST är ett nytt däck i Cooper-sortimentet, förborrat för dubb och konstruerat för att tåla maximala påfrestningar -både när det gäller slitstyrka och stryktålighet. Ett däck att fundera på om man kör en del i terrängen.

Cooper Discoverer STT
STT är däcket du tar dig fram med - även om vägen är slut, vilket inte minst märks på alla trai-lbilar som kör på STT när det är tävling. STT är ett utpräglat offroad-däck som även fungerar bra på landsvägen.

Cooper Discoverer HP
Ett förstklassigt högfartsdäck (210 km/h) till den nya generationen SUV-ar och pickuper med bra styrrespons, vägkänsla och komfort. Finns i flera dimensioner för stora fälgar.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Tack, Nimbusen!
Det här var sådant som en annan inte hade en aaaning om... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Det var bara en sak som jag glömde i hastigheten...!
Välkommen till forumet, Slugg! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Tackar !!!

9
Hej

Tackar för ett varmt välkomnande på forumet :D

Vill tillägga att det är Cooper Discovery M+S däck med dubb som jag kör på nu och som jag tycker är lite väl högljudda....får se om det blir ett byte.

Någon som kör på dessa på sommaren (odubbat förstås :wink: )

mvh Slugg

Däck

10
Hej

Och välkommen slugg !

Jag kör på Cooper Discoverer H/T på sommaren vilka även M+S märkta.

Och vinter Cooper Discoverer M+S dubbfria och upplever igen större skillnad på ljudvolym.
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

11
:oops: :oops: :oops: Ouupps - glömde ju att hälsa slugg hjärtligt välkommen, men bättre sent än aldrig..

:lol: VÄLKOMMEN I GÄNGET "SLUGG".
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

12
Cooper M+S upplever jag som hyfsat tysta - som nya; däremot kan de börja leva om sig lite som halvslitna eller utslitna!

Det handlar inte ljud från själva däcksmönstret, utan det är stommarna som sjunger och fortplantar ljud in i karossen.

Däcksmönster ges numer ett "variable pitch" - ett mönster som inte skall ge ett hastighetsberoende ylande utan ett mer utslätat brus som möjligen stegras i volym, men inte i frekvens.
(Jämför med renodlade terrängdäck av äldre snitt - ex Kronans fordon där man kan höra hastigheten på förbipasserande fordon.)

Om ditt buller alltså stiger i frekvens med hastigheten finns problemet i stommarna, och om det yttrar sig som ett pulserande "wow-wow-wow-ljud" har du ett eller flera däck där stommen är skadad - kanske genom överlast eller att bilen rullat med felaktigt däckstryck.
Annan felkälla kan vara att tidigare ägare tryckt i punkaspray i något av däcken - även det kan höras som pulserande ljud under körning.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Tack !

13
Hej

Tack Nimbusen för mycket bra förklarning av "däck bokstäver"

Igår kväll kom mina vinterdäck på Cooper Discoverer M+S dubbfria
:shock: (Mont. av min sambo Mia) Tack vännen !

Och en provtur på torr vägbana och hård däckyta så var ljudvolymen väldigt likvärdig sommar däcken.
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)