Annons

Automatisk klimaanlegg.

1
Har sett flere tråder med samme emne, men ingen som besvarer mitt "problem." :(

Min VGT-04 er utstyrt med automatisk klimaanlegg.
Da jeg var ute og kjørte i kveld stilte jeg klimaanlegget på 22 grader AUTO, og etter noen minutter var temperaturen i kupeen perfekt. Ute var det 5.5 grader. Etter å ha kjørt ca.4 mil tennes plutselig AC lampen, og kald luft strømmer inn i kupeen. Jeg tenkte at dette ville gi seg raskt, men dette skjedde ikke. Etter ca.5 minutter var det iskaldt i bilen, og både AC og resirkulasjon sto på. Jeg måtte gå over til manuell innstilling for å få igjen varmen, men måtte helt opp til 28 grader før varmen kom tilbake. Da jeg satte ned temperaturen til 24 grader kom det igjen bare kald luft, selv om dette var uten AUTO.

Noen som kjenner igjen problemet, eller har hørt om noen med lignende problemer...??? :?:
Annons

2
Jajamensan, vi sitter alla i samma båt! :wink:

Vi har skämtat om ACC:ns beteende tidigare och gissat att han som skrev SW till ACC:n var den som var mest bakfull efter nattens sedvanliga barrunda...

I den gångna veckan kan jag rapportera att jag hade min ACC i läge defroster (dvs AUTO först, därefter defrosterknappen). När jag startade bilen på morgonen så var det ca 6 grader utomhus och ACC hade jag ställt på 20 grader. Vad händer? Jo, ACC:n väljer läge 3 på fläkten :shock: och kupén fylls med kall luft. Jag provar att byta till läge AUTO (just in case om jag hade pillat på något) och samma där, läge 3 med ännu mer luftflöde. Morsning korsning vad bra det funkar...

Sedan när jag startade bilen på nytt efter att ha lämnat barnen samma morgon, så går ACC:n i fläktläge 1 (absolut lägsta) eftersom motorn är då varm, eller så. Jag fattar inte ACC-logiken för 5 öre och är ganska glad över det, för annars vore jag nog dum i huvet (hoppas jag...).

Det går att skriva mycket om ACC:n och det gemensamma är att ibland får man "pigga upp" ACC:n genom att motionera den manuellt, för mkt hyss har den för sig... :?

Vad kan man göra?

Jo, att hålla tempsensorn fräsch genom att dammsuga den ibland. Det sitter en liten fläkt i ACC:n som drar in luft till tempsensorn genom det lilla spjället i fronten. Det är därför det blir lite dammigt efter ett tag.

I övrigt fick vi reda på under teknikträffen för ca 2 år sedan att ibland är det bra vid längre körningar att "starta om " ACC:n. Detta gör du genom att trycka på OFF och därefter AUTO. Tendensen är att ACC:n inte klarar av att hålla tempen vid längre körningar och då faller tempen i kupén vartefter.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Takk for godt tips. :D

Funderte på å kontakte verkstedet om dette, men det er kanskje ingen hjelp å få...? :?
Har garanti frem til februar-07 og må passe på å få rettet alle små og store feil før denne går ut.

4
ClasseClas skrev:Jajamensan, vi sitter alla i samma båt! :wink:

Vi har skämtat om ACC:ns beteende tidigare och gissat att han som skrev SW till ACC:n var den som var mest bakfull efter nattens sedvanliga barrunda...

I den gångna veckan kan jag rapportera att jag hade min ACC i läge defroster (dvs AUTO först, därefter defrosterknappen). När jag startade bilen på morgonen så var det ca 6 grader utomhus och ACC hade jag ställt på 20 grader. Vad händer? Jo, ACC:n väljer läge 3 på fläkten :shock: och kupén fylls med kall luft. Jag provar att byta till läge AUTO (just in case om jag hade pillat på något) och samma där, läge 3 med ännu mer luftflöde. Morsning korsning vad bra det funkar...

Sedan när jag startade bilen på nytt efter att ha lämnat barnen samma morgon, så går ACC:n i fläktläge 1 (absolut lägsta) eftersom motorn är då varm, eller så. Jag fattar inte ACC-logiken för 5 öre och är ganska glad över det, för annars vore jag nog dum i huvet (hoppas jag...).

Det går att skriva mycket om ACC:n och det gemensamma är att ibland får man "pigga upp" ACC:n genom att motionera den manuellt, för mkt hyss har den för sig... :?

Vad kan man göra?

Jo, att hålla tempsensorn fräsch genom att dammsuga den ibland. Det sitter en liten fläkt i ACC:n som drar in luft till tempsensorn genom det lilla spjället i fronten. Det är därför det blir lite dammigt efter ett tag.

I övrigt fick vi reda på under teknikträffen för ca 2 år sedan att ibland är det bra vid längre körningar att "starta om " ACC:n. Detta gör du genom att trycka på OFF och därefter AUTO. Tendensen är att ACC:n inte klarar av att hålla tempen vid längre körningar och då faller tempen i kupén vartefter.
Samma problem, men helt tvärtom...

Mitt problem är att acc:n fullkomligt vräker in hetluft i bilen tills det är som en bastu. Då tvärvänder den och skyfflar in kalluft. Så håller den på tills jag är i upplösningstillstånd och går över till manuella inställningar.

Kan det vara tänkt att den ska fungera på detta sätt???

/Fredrik

5
fredrikl skrev:Samma problem, men helt tvärtom...

Mitt problem är att acc:n fullkomligt vräker in hetluft i bilen tills det är som en bastu. Då tvärvänder den och skyfflar in kalluft. Så håller den på tills jag är i upplösningstillstånd och går över till manuella inställningar.

Kan det vara tänkt att den ska fungera på detta sätt???

/Fredrik
Känner igen det också fast oftast i tempintervallet -2C till +1C ca. Stämmer det?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Norwegian Santa skrev:Takk for godt tips. :D

Funderte på å kontakte verkstedet om dette, men det er kanskje ingen hjelp å få...? :?
Har garanti frem til februar-07 og må passe på å få rettet alle små og store feil før denne går ut.
Givetvis ska du låta verkstaden kolla ACC:n om den visar några felkoder. Det kan ju vara tex ett servostyrt spjäll som felar. Däremot så ska du nog inte räkna med att de byter ut SW i ACC:n. Inte i Sverige i alla fall.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
oja !! Detta är svårt ska ni veta,, i bilen sitter det en liten regulator för att hålla temperatur MEN också luftfuktighet, det är detta som spökar för det mesta, regulatorns kapacitet är helt enkelt för liten, det fattas intelligens för att kunna hantera information om kupe´temp, utetemp, rh i kupe´och rh ute. När ACC:n fungerar så är det bra, men personligen tycker jag att gammal hederlig tempkontroll med AC, nästan jämt fungerar bäst.
När ACC:n fungerar så eftersträvar den att hålla inställd temp, och vintertid när den så har jobbat upp sig till tex 22°C så varvar den ner fläkten,,, men den kan inte känna av att vi människor upplever det som kallt då eftersom vi förlorar kroppstemperatur via strålningsvärmen från kropp mot kalla rutor..... Kör manuell tempstyrning så funkar det.
Detta är dock inget specifikt för just Santorna, det är inte många bilar som det fungerar på.....
"Joppe"

8
ClasseClas skrev:
fredrikl skrev:Samma problem, men helt tvärtom...

Mitt problem är att acc:n fullkomligt vräker in hetluft i bilen tills det är som en bastu. Då tvärvänder den och skyfflar in kalluft. Så håller den på tills jag är i upplösningstillstånd och går över till manuella inställningar.

Kan det vara tänkt att den ska fungera på detta sätt???

/Fredrik
Känner igen det också fast oftast i tempintervallet -2C till +1C ca. Stämmer det?
det är alltid så i det temperaturintervall då acc:n måste växla mellan värme och kyla. När det är så kallt ute att acc:n kan köra värmen hela tiden, är det inga problem, inte heller när det är så varmt ute att kylan går hela tiden.

9
Forstår at jeg ikke er alene om dette problemet.

Verkstedet skal kikke nærmere på klimaanlegget, men de sa ingenting om at de kjente til lignende feil fra før. (men det er jo typisk for alle verksted kanskje... :?:

Blir spennende å høre hva de finner ut... :!:

10
För egen del tycker jag att det fungerar bäst eller snarare minst dåligt med att köra i läge "defroster", vilket jag gör jämt, kanske med undantag för riktigt riktigt heta sommardagar.

Ngn annan som har kommit på ngt trix?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision