Annons

Missljud i växellådan.

1
Hej.
Jag har en Santa-Fé, 2.4 ,GLS årsmodell 2002 som har gått nästan 14000mil. Köpte den i mars 2006. Är supernöjd med den men har fått ett problem. När jag växlar från 2:an till 3:an, eller från 4:an till 3:an, får jag ett skorrande ljud och det vibrerar i växelspaken. Om jag har lågt motorvarv och kör sakta samtidigt som jag "smeker" i växeln hörs ingenting.
Finns det någon som har nån aning?
Tacksam för svar. /Ingvar
Annons

2
Vill bara hälsa dig mycket välkommen till forumet!
Har själv automatlåda, så jag är inte mycket till hjälp, men jag är rätt säker på att du ganska snart får både tips och råd... :)
Som sagt; Välkommen!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hej Plingen7 o välkommen till forumet! Om du begbilsgaranti så tar du det omgående med verkstan. har för mig att beggarantin sträcker sig just till 14000 mil. Jag skulle gissa på att urtrampningslagret är slitet, eftersom problemet visar sig enbart vid växling.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
hej och välkommen.

som du beskriver ditt problem verkar det som synk.på 3:ans
växel är sliten,då bromsas inte drevet innan hylsan går i och
låser drevet.


mvh.odde.

Re: Hej och tack för snabba svar.

6
Plingen7 skrev:Jag har begbilsgaranti som gäller tom 14000 mil. Min har gått 13698. Tror ni att garantin täcker detta problem. Om inte, är det möjligt att fixa detta själv för en vanlig "husbehovsmek"?
Ta detta omgående med verkstan! Skicka fax/mail etc med angiven mätarställning så du har skriftligt på det om det skulle bli tjafs i efterhand!

odde är proffset i dessa sammanhang och hans diagnos att det är fel på vxllådan är definitivt inget hemmameck.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Instämmer!

Santan har inga racerbilsambitioner, och heller ingen racerbilslåda - 95% av ägarna kör lugnt och växlar lugnt.

Om din bil tidigare haft en ägare som växlat okänsligt så är risken stor att synkroniseringsringar har utsatts för onormalt slitage.

Problemet yttrar sig precis som du beskriver, och är dessutom ett problem på ett sluttande plan; det kommer bara att bli värre och dyrare att reparera. Bums iväg!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
Hej och tack ClasseClas, Odde och er andra för tipsen. Fredag 5/1-07 kommer jag att få ny växellåda på begbilsgarantin. Gissa om jag är glad för den julklappen. Vill också rekomendera Peter på Sport och Motor i Östersund. Han vet hur man ska få nöjda och trogna kunder.
GOTT NYTT ÅR.

9
Mycket roligt att det löste sig så fint!
God fortsättning och ett Gott Nytt År på dig också! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"