Annons

16
Nu kan jag med säkerhet avråda från att anlita nämnda verkstad.

Auktoriserad verkstad har kollat av status- Kamrem bytt, dock ej spännare och löphjul!!!!! Detta är ändå kutym vid kamremsbyte och finns medtaget på kvittot!

Vidare kan man konstatera att de trots vad de påstår ändå varit på spännhjulen till drivremmen för att komma åt kamremmen. Nu har remskivan t styrservo samt axeln vid pumpen gått åt pipan åxå :x
SF 2,7 GLS -01
Annons

17
Kamrem bytt, dock ej spännare och löphjul!!!!! Detta är ändå kutym vid kamremsbyte och finns medtaget på kvittot!
Om jag förstått det hela rätt så har man alltså tagit betalt även för en ny spännare och löphjul men INTE bytt dessa?

Dessutom har verkstaden som följd genom oproffesionellt utfört arbete, även orsakat att remskivan till styrservon samt axeln vid pumpen gått åt pipan. Nedsmutsning av coupéutrymmet som "grädde på moset" i negativ riktning.

Varning verkligen på plats.... :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

B-dell - Jag hoppas verkligen du får både mekanisk och ekonomisk rätsida på hela eländet i slutändan.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

18
nimbusen skrev: B-dell - Jag hoppas verkligen du får både mekanisk och ekonomisk rätsida på hela eländet i slutändan.
Det hoppas jag också. Med 12 månaders garanti och ett protokoll från en aukt. verkstad som förmodligen kan betraktas som oberoende så har du den juridiska rätten på din sida. Kontrollerad Bilverkstad är ju ett varumärke som ska borga för ngn typ av högre kvalitet än "resten".
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

19
Yes...spännare och löphjul har specificerats på kvittot samt beställningen av åtgärden.

F.ö ser jag att ARN haft 5 ärenden på Solna Bilteknik aktuella under 2006
SF 2,7 GLS -01

20
Hej, även auktoriserade H-verkstäder kan ha problem: i januari bytte jag spindelled, nu säger man (i augusti) vid service på annan, men oxå auktoriserad, verkstad att spindellederna är glappa, livsfarligt glappa....Ska inte spindelleder hålla längre än 8 månader? Kontrollerad eller inte-verkstäder är jag skeptisk emot, men vad kan man göra?
Lars Göran Wärn

21
Kanske läge att börja revidera värdet av stämpel i boken?

Visst, stämplad sevicebok ett måste om inte andrahandvärdet
skall rasa ännu mer, men om bilen sen är sönderskruvad?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

22
Illa...dyrt blir detta! Efter samtal med konsumentvägledare visar det sig att han trots att han mörkat om kamremsbytet har rätt att själv åtgärda felen!
SF 2,7 GLS -01

23
detsamma gäller mina spindelleder- konkurrenten säger att "de kan inte vara bytta" men jag måste gå tillbaka till den som missat(?), och för vilken jag har tappat förtroendet...inte kul system
Lars Göran Wärn

24
Nähä minsann, konkurrentverkstaden ringde tillbaka och bekräftade att det är Ok att utnyttja dem istället för den verkstad som ställde till det...(men det är förstås oxå en H-auktoriserad verkstad). Känns ju bättre så.
Lars Göran Wärn

25
Kan detta var möjligt? Skall man polisanmäla det falskeligen utförda kamremsbytet? Hur kan man förvänta sig att jag skall lämna in bilen för reklamation när verkstaden klart redogör att de ej har orsakat följdfelet på drivremsanordningen innan de ens tittat på den?
Om jag ej lämnat in den till auktoriserad verkstad hade jag ju dessutom inte fått veta att endast kamremmen och inte spännare o löphjul var bytta!!!!

Det borde väl för allt heligt vara möjligt att komma åt denna verkstad i detta ärende utan att själv få stå för allt alternativt lämna in min stackars bil till dem igen? :cry:
SF 2,7 GLS -01

26
Är det så att det är verkstäderna som ska få oss att koka här på FORUMET
i framtiden? Märkesverkstad eller inte?

Elantran(97:a) tog jag "ur rullorna" betr märkesverkstäder, då jag fick en
service o rep.offert som motsvarade 10% av anskaffningsvärdet.

Valde att spotta i nävarna och skruva själv, och för det jag behövde hjälp
med betalade jag 10% av det tidigare offererade. MED STÄMPEL I BOKEN!

Efter att ha ondgjort mig över en annan märkesverkstads bemötande, och
då gällde det Santa Fe´n, fick jag ett tips om en verkstad i min omedelbara
närhet! Det är på en större bensinstation där jag ofta tankar och jag visste
inte ens att de hade nån sån verksamhet igång!
Tipset kom från en fordonsansvarig på Poståkeriet, som bedyrade att de
gjorde ett fantastiskt jobb som höll liv i åkeriets bilpark.
Han kunde också intyga att prisnivån var hygglig även mot "privatare".

Nu är Santan nyservad(nåja) men jag kanske tar Elantran som "försöks-
kanin" och om lovorden infrias ligger nog den verkstan inom rimligt
avstånd för både B-dell och LarsGöran!

Hoppas det ordnar till sig för er. B-dells sits är jag inte avundsjuk på.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Slutrapport

27
Så kan jag slutligen redovisa utkomsten av detta fall.

Solna Bilteknik vet hur en slipsten skall dras.
- Man erbjuder kunden komma in och påvisa fel (komma in med en icke körbar bil) Sålunda har man enl konsumentlagen fullföljt sitt åtagande.
- Man anlitar en slipad jurist som hjälper till att tillskriva Allmänna reklamationsnämnden som svar på kundens klagan. Där uttrycker man sig formellt och slentrianmässigt. Bl a hänvisar man till att kunden (jag) uttryckt sig i affekt (löjligt!) Man säger sig ha kunnat erbjuda mig bärgning såväl som lånebil (skedde aldrig) men klargjorde endast att om man ej ansåg sig ha gjort fel, skulle jag debiteras extra för undersökningen.
- Dock...tog man på sig skadan som om den skulle föranlett en garantiåtgärd hos dem- baserat på deras egen kostnad för arbete samt en som jag ser det "fabulerad"(= hårt rabatterad) offert på delar från extern leverantör. Detta kan såvitt jag förstår bara vara en följd av att de var medvetna om fusket vid drivremsbytet, annars hade jag sannolikt inte fått ett vitten från dem.
ARN gick helt på deras linje och jag fick en sudd om dryga 4000:-.

En STOR eloge till Folksam som tog hela smällen minus självrisken- detta får anses som mycket generöst. Med SBTs sudd till mig har jag bara förlorat några få kronor- även om det var en jobbig period och en ursäkt samt något slags ersättning för det elände det skapade (gick denna period på kryckor efter en hälseneruptur) hade varit på sin plats.

Ett stort tack till Folksam- och avslutningsvis en varning till de som överväger lämna in bilen till SBT :evil:

Tack!
SF 2,7 GLS -01

28
Tack för infon och det var mkt tråkigt att du skulle behöva råka ut för detta! :evil:

Jag har sett SBTs dubbelsideannonser i Metro och även kollat deras webb. Allt förefaller vara 100% vattentätt! Jag kan inte slå hål på argumentationen och ej heller deras löften om fullständig trygghet. Nåväl, marknadsföring biter ett tag, men i slutändan är det kompetens och ärlighet som vinner. Eftersom de debiterade för spännhjul men inte bytte den, så har de förbrukat allt sitt ev. fötroendekapital. Skojartakter och inget annat! :evil: :x
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

29
Jag kan inte låta bli att reagera på det här ärendet igen! :evil: :evil: :evil: Är det inte i juridisk mening bedrägeri rakt upp och ner om man debiterar för delar som man aldrig ens har tänkt att montera?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision