Annons

Hoppsan...där stack generatorremmen!

1
Kallas den så...alltihopa-remmen som driver servon, vattenpump., generator etc?
Min otur fortsätter...slog av hälsenan i badminton, gamla gubbar skall inte sporta! Springer omkring på kryckor ett antal veckor till. Hade hittat den eminenta verkstaden Solna Bilteknik som bytte kamrem, spännare o löphjul för galanta 3719:-. När jag skulle åka därifrån upptäckte jag oljiga avtryck på klädsel i tak ovan solskydd och förardörr- nåväl...dagen efter visslar något duktigt och det låter skumt vid större rattrörelse- har en par km kvar hem då upphör visslandet ögonblickligen- men nu har jag ingen servo, batterisymbol, och bromsvarningslampa lyser- tack! Känns ju onekligen som om man missat något på verkstaden? Nu är de med i "Kontrollerad bilverkstad"-klubben så jag hoppas att de hanterar detta snyggt! Öppnade huven och remmen syntes ha hoppat av- skall snart upp o kolla så att den ej gått av.
SF 2,7 GLS -01
Annons

2
Dette kaller jeg en trist historie. :(

Håper du følger opp tråden? Venter spent på høre hva verkstedet har å si til sitt forsvar.

Jeg bor i Oslo, men er en tur i Stockholm (Solna, hotell Park-inn) om sommeren. Vurderte å ta neste service i området Solna / Sundbyberg, så alle tilbakemeldinger om verksted i dette området tas i mot med takk. :idea:

3
Jaha...drivrem heter det visst. Det hjul som fäster in mot styrservon- där satt inte längre låsmuttern kvar- de har väl glömt dra åt den. Remmen var hel dock.
Verkar vara svårt att sätta tillbaka remmen själv- förstår inte hur man skall lossa på automatspännaren.
SF 2,7 GLS -01

4
Greit å la verkstedet ta den jobben, men ville vell vurdert å bytte til et annet verksted neste gang...??? :shock:

Har heldigvis sluppet unna de store problemene med min Santa, men måtte få ordnet kontakten til bremselysene i sommer. Min kone oppdaget plutselig at vi var uten bremselys, men verkstedet fikset dette neste dag som hurtigservice. :D

5
Jahaja B-dell, du verkar ha oturen med dig. Verkstan kommer inte undan för det är alltid(?) garanti på utförda jobb, minst 3 månader. Jag vet inte om det är branschöverenskommelser mellan MRF och Konsumentverket som har satt nivåerna på garantier på servicar, men gissar lite grovt nu.

Till Norwegian Santa, jag kan rekommendera Turebergs Bilcenter i Sollentuna. De är en av Sveriges största Hyundaiverkstäder och auktoriserade. De är inte precis billiga, men lämnar i alla fall 10% rabatt på mantimmarna till oss i Club Hyundai SUV Sweden. Mellan Solna och Sollentuna är det ca 15 minuters körning främst på E4 norrut. Du kan begära hyrbil i samband med att du beställer service.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Min "ordinarie" verkstad (Väsby Bil & Rep) i Upplands Väsby är att rekommendera- de har ffa varit jättehyggliga i att assistera min stackars mor som bor där, när hennes Atos Prime krånglat- kommit och startat upp den då vinterkylan ställt till det mm. Vill även minnas att de något år fick priset för bästa/kundvänligaste Hyundai-verkstaden?

De ville dock ha 13 000 kr för 9000-milaservicen...det klarade jag helt enkelt inte av f.n.

Nu blir det spännande att se hur Solna bilteknik sköter det hela- fel kan ju alla begå- det viktiga är att man gör sitt bästa för att städa upp efter sig!
SF 2,7 GLS -01

7
Takk for gode tips. :D

Min VGT-04 har nettop hatt 4500-service her i Norge, og bare den kom på 4.555,- NOK. Ser derfor ikke frem til 9000-servicen som jeg forstår skal være SVÆRT dyr. :(
Denne servicen har jeg tenkt å ta i Sverige da den utrolig nok virker å være billigere der enn hjemme i Norge, men den blir neppe tatt hos Solna bilteknik.

8
Norwegian Santa

Vær obs på at det er forskjell på når reimen skal byttes på bilen. i Sverige og Danmark er vel dette på 12.000 mil, mens den i Norge skiftes på 10.500 mil. 9.000 mil servicen er ikke så gal i pris, men både 10.500 og 12.000 mils servicen i norge er jo sånn 12.000 og 10.000 kroners saker.... bytta bil jeg da....

Vegard

9
Smart gjort...!!! :idea:

Takk for info om skifte av reim. Trodde faktisk at servicen på bilene var internasjonal og lik over hele verden, men så feil kan man ta.

Godt man ikke blir for gammel til å lære. :lol:

10
Ojdå...första kontakt med verkstaden. De har endast bänt lite på drivremsanordningen- den är självspännande så den drar de ej loss- krävs mutterdragare för att lossa den och det får de inte ens plats med.

De vill alltså ej kännas vid detta problem.

Vad tror ni?
SF 2,7 GLS -01

11
Kanske dags utfärda en varning ang. Solna bilteknik. Ringde imorse- då hade man läst mitt mejl från igårkväll och ansåg att man ej kunde ha orsakat att drivremmen släppte. De hade inte tagit bort något hjul utan endast använt den automatiska spännaren och "bänt lite". Man ansåg att drivremmen ev. påverkats vid tidigare ingrepp i bilen- hör till saken att den endast servats tidigare och detta på märkesverkstäder.

Han erbjuder mig komma in med bilen- men varnar för att han kommer att tidsdebitera mig om han anser att de ej är skyldiga till felet- Dvs, han vill som part i målet själv göra bedömningen :shock:
Vidare har han spelat in allavåra samtal och sparat mejlkorrespondensen- (tydligen haft bekymmer förr den gossen?)

Jag har nu beställt bärgning till märkesverkstad- där får de göra en bedömning och åtgärda felet.

Då kommer han tillbaka och påstår att han erbjudit mig reklamation, men det vågar jag inte utsätta mig för efter dessa vändor.
SF 2,7 GLS -01

12
Jag läser på http://www.kontrolleradbilverkstad.se följande:
"Verkstadsarbeten med garanti!
Alla verkstäder som är med i Kontrollerad Bilverkstad lämnar garanti på de arbeten som utförs. Garantin gäller under tolv månader eller max 1000 mil, beroende på vad som först infaller. För reservdelar och tillbehör lämnas ibland längre garanti av respektive leverantör till verkstaden. Verkstaden måste alltid uppmärksamma dig på eventuella skillnader i garantilängd. Men garantin gäller inte provisoriska reparationer eller reparationer som verkstaden avrått dig från. Verkstaden har heller inget ansvar om de kan visa att felet beror på delar som du själv tillhandahållit.

Förutom att du får garanti har du alltid möjlighet att reklamera fel i upp till två år, enligt reglerna i konsumenttjänstlagen.

Om du och verkstaden ändå inte kommer överens?
Om tvist uppstår om reparationen, och ni inte kan lösa den, kan du får hjälp hos den kommunala konsumentvägledningen. Rådgivningen är gratis. Är du medlem i Motormännens Riksförbund, M, kan du vända dig till din organisation för att få råd och hjälp vid en tvist.

Du kan också få tvisten prövad hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN), helt kostnadsfritt. Verkstäder som är godkända som Kontrollerad Bilverkstad har åtagit sig att alltid följa ARNs rekommendationer."


Jag tycker att du kan ta en kontakt med dom också. Alltså länken högst upp.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Jo lustigt är det... han ser nog till att spela spelet som det spelas skall.
En kille som spelar in telefonsamtal mm har ju hamnat i dispyt med folk på sannolikt ganska regelbunden basis?

I första telefonkontakt menar han att de ej gjort någonting som kan ha skapat det fel som uppstått. I andra kontakten välkomnar han mig för en koll men varnar för att de om de bedömer att de ej åstadkommit skadan, tänker debitera mig för det.

Nu menar han att han följt reglerna genom att erbjuda mig en titt på bilen- en bil som måste bärgas- han tyckte först att jag skulle köra dit den utan drivrem, och där han redan från scratch klargjort att han anser att felet ej upptått hos dem- under de förutsättningarna kan man ju bara inte åka dit med bilen!
SF 2,7 GLS -01

14
Norvegian Santa

vedr denne forskjellen på kilometerstanden på register-reima i de forskjellige land, har jeg forstått at dette er gjort av den norske importøren, for å få ned kostnaden på 12.000 mils servicen. den servicen er dyr nok uten det reimskiftet. derfor ble reima flyttet ett hakk frem i service-intervallene.

Da jeg sjekket, var prisen for reimskifte lavest i danmark. mener de skulle ha ca 7500 kr. La dette frem for den norske forhandleren, som så lagde en "grei pris" til meg ut i fra dette.

men da jeg skulle gå, så traff jeg selgeren.... han lagde en grei kontrakt på en ny 06 Santa, VGT.... og jeg var raskt i kjøpemodus.....

skulle bare ha ny reim jeg, og det fikk jeg...... men det hang jo en ny bil rundt reima.....

Vegard