Nu kan jag med säkerhet avråda från att anlita nämnda verkstad.
Auktoriserad verkstad har kollat av status- Kamrem bytt, dock ej spännare och löphjul!!!!! Detta är ändå kutym vid kamremsbyte och finns medtaget på kvittot!
Vidare kan man konstatera att de trots vad de påstår ändå varit på spännhjulen till drivremmen för att komma åt kamremmen. Nu har remskivan t styrservo samt axeln vid pumpen gått åt pipan åxå
Annons
17
Om jag förstått det hela rätt så har man alltså tagit betalt även för en ny spännare och löphjul men INTE bytt dessa?Kamrem bytt, dock ej spännare och löphjul!!!!! Detta är ändå kutym vid kamremsbyte och finns medtaget på kvittot!
Dessutom har verkstaden som följd genom oproffesionellt utfört arbete, även orsakat att remskivan till styrservon samt axeln vid pumpen gått åt pipan. Nedsmutsning av coupéutrymmet som "grädde på moset" i negativ riktning.
Varning verkligen på plats....
B-dell - Jag hoppas verkligen du får både mekanisk och ekonomisk rätsida på hela eländet i slutändan.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
18
Det hoppas jag också. Med 12 månaders garanti och ett protokoll från en aukt. verkstad som förmodligen kan betraktas som oberoende så har du den juridiska rätten på din sida. Kontrollerad Bilverkstad är ju ett varumärke som ska borga för ngn typ av högre kvalitet än "resten".nimbusen skrev: B-dell - Jag hoppas verkligen du får både mekanisk och ekonomisk rätsida på hela eländet i slutändan.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
20
Hej, även auktoriserade H-verkstäder kan ha problem: i januari bytte jag spindelled, nu säger man (i augusti) vid service på annan, men oxå auktoriserad, verkstad att spindellederna är glappa, livsfarligt glappa....Ska inte spindelleder hålla längre än 8 månader? Kontrollerad eller inte-verkstäder är jag skeptisk emot, men vad kan man göra?
Lars Göran Wärn
25
Kan detta var möjligt? Skall man polisanmäla det falskeligen utförda kamremsbytet? Hur kan man förvänta sig att jag skall lämna in bilen för reklamation när verkstaden klart redogör att de ej har orsakat följdfelet på drivremsanordningen innan de ens tittat på den?
Om jag ej lämnat in den till auktoriserad verkstad hade jag ju dessutom inte fått veta att endast kamremmen och inte spännare o löphjul var bytta!!!!
Det borde väl för allt heligt vara möjligt att komma åt denna verkstad i detta ärende utan att själv få stå för allt alternativt lämna in min stackars bil till dem igen?
Om jag ej lämnat in den till auktoriserad verkstad hade jag ju dessutom inte fått veta att endast kamremmen och inte spännare o löphjul var bytta!!!!
Det borde väl för allt heligt vara möjligt att komma åt denna verkstad i detta ärende utan att själv få stå för allt alternativt lämna in min stackars bil till dem igen?
SF 2,7 GLS -01
26
Är det så att det är verkstäderna som ska få oss att koka här på FORUMET
i framtiden? Märkesverkstad eller inte?
Elantran(97:a) tog jag "ur rullorna" betr märkesverkstäder, då jag fick en
service o rep.offert som motsvarade 10% av anskaffningsvärdet.
Valde att spotta i nävarna och skruva själv, och för det jag behövde hjälp
med betalade jag 10% av det tidigare offererade. MED STÄMPEL I BOKEN!
Efter att ha ondgjort mig över en annan märkesverkstads bemötande, och
då gällde det Santa Fe´n, fick jag ett tips om en verkstad i min omedelbara
närhet! Det är på en större bensinstation där jag ofta tankar och jag visste
inte ens att de hade nån sån verksamhet igång!
Tipset kom från en fordonsansvarig på Poståkeriet, som bedyrade att de
gjorde ett fantastiskt jobb som höll liv i åkeriets bilpark.
Han kunde också intyga att prisnivån var hygglig även mot "privatare".
Nu är Santan nyservad(nåja) men jag kanske tar Elantran som "försöks-
kanin" och om lovorden infrias ligger nog den verkstan inom rimligt
avstånd för både B-dell och LarsGöran!
Hoppas det ordnar till sig för er. B-dells sits är jag inte avundsjuk på.
Petroff
i framtiden? Märkesverkstad eller inte?
Elantran(97:a) tog jag "ur rullorna" betr märkesverkstäder, då jag fick en
service o rep.offert som motsvarade 10% av anskaffningsvärdet.
Valde att spotta i nävarna och skruva själv, och för det jag behövde hjälp
med betalade jag 10% av det tidigare offererade. MED STÄMPEL I BOKEN!
Efter att ha ondgjort mig över en annan märkesverkstads bemötande, och
då gällde det Santa Fe´n, fick jag ett tips om en verkstad i min omedelbara
närhet! Det är på en större bensinstation där jag ofta tankar och jag visste
inte ens att de hade nån sån verksamhet igång!
Tipset kom från en fordonsansvarig på Poståkeriet, som bedyrade att de
gjorde ett fantastiskt jobb som höll liv i åkeriets bilpark.
Han kunde också intyga att prisnivån var hygglig även mot "privatare".
Nu är Santan nyservad(nåja) men jag kanske tar Elantran som "försöks-
kanin" och om lovorden infrias ligger nog den verkstan inom rimligt
avstånd för både B-dell och LarsGöran!
Hoppas det ordnar till sig för er. B-dells sits är jag inte avundsjuk på.
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Slutrapport
27Så kan jag slutligen redovisa utkomsten av detta fall.
Solna Bilteknik vet hur en slipsten skall dras.
- Man erbjuder kunden komma in och påvisa fel (komma in med en icke körbar bil) Sålunda har man enl konsumentlagen fullföljt sitt åtagande.
- Man anlitar en slipad jurist som hjälper till att tillskriva Allmänna reklamationsnämnden som svar på kundens klagan. Där uttrycker man sig formellt och slentrianmässigt. Bl a hänvisar man till att kunden (jag) uttryckt sig i affekt (löjligt!) Man säger sig ha kunnat erbjuda mig bärgning såväl som lånebil (skedde aldrig) men klargjorde endast att om man ej ansåg sig ha gjort fel, skulle jag debiteras extra för undersökningen.
- Dock...tog man på sig skadan som om den skulle föranlett en garantiåtgärd hos dem- baserat på deras egen kostnad för arbete samt en som jag ser det "fabulerad"(= hårt rabatterad) offert på delar från extern leverantör. Detta kan såvitt jag förstår bara vara en följd av att de var medvetna om fusket vid drivremsbytet, annars hade jag sannolikt inte fått ett vitten från dem.
ARN gick helt på deras linje och jag fick en sudd om dryga 4000:-.
En STOR eloge till Folksam som tog hela smällen minus självrisken- detta får anses som mycket generöst. Med SBTs sudd till mig har jag bara förlorat några få kronor- även om det var en jobbig period och en ursäkt samt något slags ersättning för det elände det skapade (gick denna period på kryckor efter en hälseneruptur) hade varit på sin plats.
Ett stort tack till Folksam- och avslutningsvis en varning till de som överväger lämna in bilen till SBT
Tack!
Solna Bilteknik vet hur en slipsten skall dras.
- Man erbjuder kunden komma in och påvisa fel (komma in med en icke körbar bil) Sålunda har man enl konsumentlagen fullföljt sitt åtagande.
- Man anlitar en slipad jurist som hjälper till att tillskriva Allmänna reklamationsnämnden som svar på kundens klagan. Där uttrycker man sig formellt och slentrianmässigt. Bl a hänvisar man till att kunden (jag) uttryckt sig i affekt (löjligt!) Man säger sig ha kunnat erbjuda mig bärgning såväl som lånebil (skedde aldrig) men klargjorde endast att om man ej ansåg sig ha gjort fel, skulle jag debiteras extra för undersökningen.
- Dock...tog man på sig skadan som om den skulle föranlett en garantiåtgärd hos dem- baserat på deras egen kostnad för arbete samt en som jag ser det "fabulerad"(= hårt rabatterad) offert på delar från extern leverantör. Detta kan såvitt jag förstår bara vara en följd av att de var medvetna om fusket vid drivremsbytet, annars hade jag sannolikt inte fått ett vitten från dem.
ARN gick helt på deras linje och jag fick en sudd om dryga 4000:-.
En STOR eloge till Folksam som tog hela smällen minus självrisken- detta får anses som mycket generöst. Med SBTs sudd till mig har jag bara förlorat några få kronor- även om det var en jobbig period och en ursäkt samt något slags ersättning för det elände det skapade (gick denna period på kryckor efter en hälseneruptur) hade varit på sin plats.
Ett stort tack till Folksam- och avslutningsvis en varning till de som överväger lämna in bilen till SBT
Tack!
SF 2,7 GLS -01
28
Tack för infon och det var mkt tråkigt att du skulle behöva råka ut för detta!
Jag har sett SBTs dubbelsideannonser i Metro och även kollat deras webb. Allt förefaller vara 100% vattentätt! Jag kan inte slå hål på argumentationen och ej heller deras löften om fullständig trygghet. Nåväl, marknadsföring biter ett tag, men i slutändan är det kompetens och ärlighet som vinner. Eftersom de debiterade för spännhjul men inte bytte den, så har de förbrukat allt sitt ev. fötroendekapital. Skojartakter och inget annat!
Jag har sett SBTs dubbelsideannonser i Metro och även kollat deras webb. Allt förefaller vara 100% vattentätt! Jag kan inte slå hål på argumentationen och ej heller deras löften om fullständig trygghet. Nåväl, marknadsföring biter ett tag, men i slutändan är det kompetens och ärlighet som vinner. Eftersom de debiterade för spännhjul men inte bytte den, så har de förbrukat allt sitt ev. fötroendekapital. Skojartakter och inget annat!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision