Sitter med en service-nota i handen på i runda slängar 4.000:-
Vanlig 45,000KM service på en SF V-6:a
Belopp arbete: 1.807,90
Belopp reservdelar: 1.178,94
Belopp förbr.mtrl: 144,63
Moms: 782,87
Inget utöver basic-service, det är egenligen bara poster för oljor,
filter och glykol.
Vid förra servicen(sammanföll med utgången av 3-årsgarantin, anmärkte
jag på en icke fungerande klocka. vid det tillfället fanns ingen på hyllan
"men vi tar hem så kan du svänga förbi vid tillfälle, går på garantin".
45.000KM servicen blev nästa tillfälle.
Har nästan 40km till verkstan dörr till dörr. Behöver "följebil" för att
ta mig dit och därifrån.Nästan 160km för att lämna och hämta.
Nu skulle jag plötsligt inte få klockan bytt.Det har gått för lång tid sa man.
En ny skulle kosta en bra bit över 2.000:-! PLUS arb,kostn.!
Det de kunde hjälpa mig med var att leta rätt på en begagnad.
Tja svarade jag besviket.Kolla vad en sån går på då.
650:- spänn!!! PLUS arb,kostn! Nähä! Tack för kaffet, men tror inte det.
För dom pengarna får jag en hel kasse digitala klockor från Teknikmagasinet, att tejpa över "svarthålet" med.
Så någon klocka blev inte bytt.
Bilen servades U.A förutom en notering om läckage vid fördelningslåda.
Bör fixas ganska snart, kostnad 5.500:- !!!!
Kom som en överraskning för mig. Har legat och fejat och gjort bilen fin
inunder och inte noterat något oljekladd.Har heller alldrig noterat en
enda oljedroppe på asfalten där den står parkerad här hemma.
NU, efter servicen däremot, lägger den ur sig ansenligt med kylarvätska!
Trodde först att det var kondens ifrån AC:n men blev misstänksam då
fläckarna på marken uppstod frekvent. Mycket riktigt smakade glykol.
Börjar få lite distans till det så på måndag ringer jag verkstan och
förhoppningsvis klarar jag att hålla en sansad dialog.
Men min dom är hård: Bilen är sönderskruvad! Punkt!
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart