Annons

Köpfunderingar 2,7:a

1
Har lite funderingar på att köpa mig en santa 2,7 exlusive av 2002 års modell. Är det något speciellt jag bör tänka på? Ett lagom pris för en väldigt fin santa som gått ca 6000?

Har också tittat på en diesel med automat. Har hört att dieslarna går bättre!

Alla råd och tips mottages tacksamt... :wink:
Kör förhoppningsvis snart en santa
Annons

3
Hej å välkommen ella-25! :D

Jag vill helst inte framstå som en "messerschmitt", men på 2,7:an är kamremsbytet vid 9000 mil. Då återkommer åxo 4500 mil servicen där man byter bakaxelolja och växelfördelningslådsolja :?:

På 9000 mil pluppar det till med 6 st tändstift à dryga 100lappen styck.

Vanlig mellanservice på 6000 mil.

Kolla däcken :!: Originaldäcken är i det närmsta outslitliga, om de skiftas runt med jämna mellanrum. Min bil har snart rullat 10000 mil, och vi åker fortfarande på originaldäcken.

Finns det vinterdäck med? Om inte se till att det märks på priset, det är inga billiga puckar. :evil:

Var kritisk mot ev. glapp i framvagn. Har för mig att det är största felorsak hos SBP.

Annars kan jag bara tala varmt om 2,7:an, särskilt i exclusiveutförande, man får en go' bil för lagom pengar.

Prisbilden har jag tyvärr ingen aning om, eftersom jag inte funderat på att sälja, men på: www.bytbil.com kan man göra avancerad sökning. Bara att speca årsmodell, max antal mil, bränsletyp osv, så får man ganska god uppfattning om vilka priser säljarna vill ha.

Dieselfrågorna får nog Swedefe eller Vegard svara på. De har koll på oljebrännarna.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Diesel eller bensin...?

Inte helt enkelt att rekommendera, faktiskt.
Användningsområde, körsträcka och samvete är huvudfaktorer.
För den som har tillgång till fuldiesel och orkar slabba med sånt är svaret givet, men vi andra kan räkna 10 gånger om och komma till olika svar varje gång...

Utan att vilja skrämma dig så vill jag bara påpeka att moderna dieslar är hi-tech historier med minimala toleranser och dyyra delar om bränslematningssystemet skulle börja krångla.

Lyckas du hitta en lågmilare och handlar hos en Hyundai-handlare så omfattas du av en tämligen generös begagnatgaranti.
Den är värd massor om det börjar krångla!

"Går bättre" är en sanning med modifikation; Dieseln kopplad till automatlåda uppför sig faktiskt lite trevligare än 2,7 V6 beroende på högre vridmoment, som dessutom ligger mycket lägre ner på varvtalsskalan - men har man en rejsputte i blodet lär man bli besviken.
Kan man inte synka sig själv med dieselrytmen riskerar man blodstörtning, så att säga.


På den typ av Santa du jagar; den förra SM-modellen, är det köparens marknad just nu: många säljare lever uppe i det blå och skyltar bilarna med priser som var gångbara för ett år sedan.

Se till att titta på så många bilar du orkar med!

Sök brett: Hyundaihandlare och konkurrerande firmor, privathandlare och internet så du får en gedigen bild av den aktuella prissituationen.

Jagar du bil med speciell utrustning är det bara att härda ut; rätt bil, med rätt utrustning till rätt pris kommer att dyka upp - se bara till att du känner igen fyndet när det uppenbarar sig!


Berätta hur det går för dig och tveka inte att komma med konkreta frågor.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting