Annons

31
Goran skrev:[





Men visst, SAMMANTAGET så är det en helt okej bil att köra. Den är hyfsat pigg, hyfsat stark, lättmanövrerad och den har känsla. Växellådan är okej (förutom att det ibland inte går att lägga i backen...), sikten är bra, och det finns gott om plats för föraren. Nästa bil blir också en SUV, och om jag fritt fick välja bland de rimliga alternativen så hade det blivit en Santa CM. Att jag skulle vara missnöjd med bilen är sålunda långt ifrån sanningen...
Ojdå !! Det är långt från sanningen att Goran är missnöjd med sin bil !! Men du Goran , det var ju faktiskt det som fick oss att ställa oss lite frågande till enkäten dvs att så många skulle vara missnöjda !! Nu visar det sig ju att även du faktiskt tillhör dem som inte är missnöjd=nöjd,,
men NÄÄÄ, det kan ju inte vara så..

Sammanfattning:
1.Goran tycker att Santan är en medioker bil,och tycker att han har stöd från en enkät som visar på att en stor del av Santaägarna är missnöjda.
2.Goran tycker att bra bilar är bilar som har vunnit över Santan i tester.
3.Goran tycker att mediokert är bra.
4.Goran är inte missnöjd med sin bil.
5.Goran håller sålunda ej med enkätsvaren.
6.Goran utrycker sig bäst (förmodligen bäst av alla oss andra här inne) när han får debattera.
7.Jag tror att Goran driver lite med oss, och att vi kanske inte riktigt ska ta allt han skriver på allvar.
8.Jag gillar att Goran retar oss lite, och jag har svårt att låta bli att retas tillbaks.

Tack för en god match, och jag ser fram emot nästa rond !!
"Joppe"
Annons

32
Goran skrev:Jag vet inte om jag inbillar mig, men om hjulen är svängda när jag kör över trottoarkant/farthinder/annat så tar fjädringen betydligt mindre än om hjulen pekar rakt framåt. Jag vet inte hur detta skulle bero på föraren...
Tips, Goran - och alla andra:

Att ge sig på en kantsten med något annat än rakställda hjul är en klassisk framvagnsknäckare! Oavsett bilmärke och modell!
Har man otur räcker det med en enda gång för att problem skall uppstå, har man ändå mer otur/bristande bilkänsla så gör man inte kopplingen mellan orsak och verkan och förundras över att bilen uppför sig skumt...

Om du upplever att McPherson-benet är ovilligt att fjädra in när du klipper en trottoarkant med snedställda hjul så beror det helt enkelt på att kraften inte längre fördelas upp i fjäderelementet som det är tänkt, utan belastningen istället läggs diagonalt uppåt/inåt - undre bärarm, övre fjäderbensinfästning, själva fjäderbenet, allt som inte är tänkt att flexa tvingas svara för fjädringsrörelsen istället. Undvik!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

33
Joppe, att den fick lågt betyg betyder inte att bilen i sig är dålig. Det jag menar är, att den inte sticker ut och överträffar andra bilar på något område överhuvudtaget, varför det ska mycket till för att en ägare kryssar i toppbetyg i enkäten.

Däremot kan jag tänka mig att Corolla-ägarna är exhalterade över driftsäkerhet och bränsleförbrukning eller nåt...och kryssar högt. Återigen - Santan är bra men inte bäst på något, vilket är min förklarning till att bilar får högre i enkäter och undersökningar. Jag är nöjd iallafall och byter inte till en Corolla.

34
Bra Goran att du återupptar ämnet i tråden!

Jag vill uppmana samtliga att respektera Jörgens tråd och fokusera på ämnet. Den som vill kan som vanligt starta en sidotråd på de utsvävningar som hittills har gjorts i den här tråden eller på andra ting som är kul att debattera! :mrgreen: :D

Vad tråden handlade om? Kolla här: :wink: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=6019#6019
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

35
Goran skrev:Joppe, att den fick lågt betyg betyder inte att bilen i sig är dålig. Det jag menar är, att den inte sticker ut och överträffar andra bilar på något område överhuvudtaget, varför det ska mycket till för att en ägare kryssar i toppbetyg i enkäten.

Däremot kan jag tänka mig att Corolla-ägarna är exhalterade över driftsäkerhet och bränsleförbrukning eller nåt...och kryssar högt. Återigen - Santan är bra men inte bäst på något, vilket är min förklarning till att bilar får högre i enkäter och undersökningar. Jag är nöjd iallafall och byter inte till en Corolla.

Just så,,, och precis som jag nämnt i mina inlägg, så var det ju precis den frågan vi ställde när vi "ifrågasatte" enkäten,, på vilket sätt man besvarar enkäten och kanske i viss mån hur man ställer frågorna,,,, läser man enkätsvaren så får man ju intryck av att tex Corollan får bättre betyg = bättre bil,,, varken du eller jag har för avsikt att byta till en Corolla !! ERGO: Enkäten kanske inte visade sanningen.

För att återgå till "the topic" , så tror jag att man skall ta enkäter av detta slag med en stor nypa salt.
På mitt företag (ett stort internationellt fastighetsbolag) införde den "Tekniske direktören" något som han kallade för Statuskontroll på tex Ventilationssystemen, detta för att han skulle få en samlad bild av statusen på de olika anläggningarna på olika fastigheter,,, problemet var bara att det är vi själva som skall göra denna statuskontroll, vilket resulterar i att den tekniker som kanske inte har tillräcklig kunskap eller inte är så noggrann uppger att hans anläggning är i toppskick, samtidigt som den mer kunnige eller noggranne uppger de brister som faktiskt finns ,,, dvs en anläggning i dåligt skick som sköts av en "dålig" tekniker får ett bättre betyg än den anläggning som är i relativt gott skick och som sköts av en "duktig" tekniker.

Ny sammanfattning:
Strunta i enkäter, om du är nöjd med din bil, så är det en bra bil.
Är du inte nöjd med din bil så är det ingen bra bil, byt.
"Joppe"

36
Ämnet!

Nu har även jag hunnit titta på det lilla av undersökningen som presenteras för presskåren, och jag förundras över journalister som vill koka soppa på så klena spik;

Jag är intresserad av siffror - eller snarare verkligheten bakom siffror, hur dom kom till, vad syftet var och hur man kan tolka dem.

1. Utfallet i "Större/mindre fel förvånar mig.

Enligt de som rapporterat in sina uppgifter till Motormännen har så många som 27% tvingats till verkstad under sina första 1,941 mil för "snabbt verkstadsbesök som ej lätt kunnat åtgärdas eller vänta nästa servicebesök".

Vad säger Santa ägarna här inne - känns siffran rimlig som vi känner modellen?

Jag misstänker att både hundar och ugglor finns begravda i denna mossen - underlaget är helt enkelt för litet för en tillförlitlig undersökning;
Totalt baserar den sig på 15,222 rapporter, men utslaget på de 34 modellerna så stannar den på ett snitt av 444 rapporter per bil - med stoora variationer.

Observera att Motormännen i raden för medelbilen inte bryter upp siffran 15,222 i ett medelvärde - ett tecken på att man själva kanske inte är jätteimponerad av svarsfrekvensen, och framför allt vill mörka osäkerherna ute i marginalen!

Siffrorna för Santa Fe baserar sig endast på 188 svar - tillräcklig lite för att en eller möjligen två olycksdrabbade bilägare skall få stort genomslag!
Dock ändå nästan dubbet så många svar som Volvo XC 90... :roll:

Förutom frågeställningen hur i jisse namn man vågar dra några slutsatser av 96 sketna svar så ger bändandet i siffrorna upphov till nya frågor:

Volvo XC 90 sålde under den aktuella perioden fler bilar än Santa Fe;
Varför svarar mer än dubbelt så många Santa Fe-ägare på enkäten???

Eller kanske mer korrekt, varför skiter XC90 ägarna i Motormännen?
Vem är ens medlem i Motormännen nuförtiden, och vem orkar sitta och fylla i frågeformulär...?


Min teori är att den här typen av undersökningar främst besvaras av de som är överentusistiskt förtjusta i sin bil, samt sådana som är rejält besvikna på bil och/eller serviceorganisation.
De hälsosamma vardagsanvändarna som förmår att se nyktert på sitt bilköp får inte det genomslag som behövs för att ge stabilitet åt undersökningen - extremerna tillåts hävstångspåverka resultatet åt vilket håll som helst.


Avsnittet "Hur nöjd är du med din bil" baserar sig självklart på samma antal undersökningar och lider därför av samma brist på tillförlitlighet.

Ett exempel:
Santa Fe och Audi A4 delade förra året betyget 9,01 vilket gav dem en delad plats på den övre halvan av listan.

I år ges Audi A4 ett i absoluta tal något sämre betyg, men stiger till nionde plats medans Santa Fe sjunker som en sten och hamnar på 27:de plats...

Rimligt? Realististiskt?
Har modellen verkligen blivit så mycket sämre "över en natt"?




Rent allmänt måste man intressera sig för verkligheten bakom siffrorna för att inte bli ett rö i vinden, man måste granska varje decimal kritiskt för att inte bli körd av den som publicerat siffrorna.


Jag säger självklart inte att just denna undersökning är publicerad för att hissa eller dissa något speciellt märke, men varför är den egentligen publicerad?

Omtanke kring oss bilister?
Nyttig feedback för tillverkare och importörer?

Inte då!

Självklart är det ett billigt sätt att varje år få organisationens namn ut i tryck i dagspressen - en påminnelse att Motormännen faktiskt fortfarande existerar och gärna tar emot nya betalande medlemmar...
Självklart hoppar den kader av nyttiga idioter som kallas journalister gladeligen på tåget - men i min värld är det bara löjligt att försöka dra några slutsater av ett så skört material - 15,222 svar kanske låter bra, men färre än 100 XC 90-ägares omdöme kring sina bilar får i vart fall mig att dra öronen åt mig!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

37
men färre än 100 XC 90-ägares omdöme kring sina bilar får i vart fall mig att dra öronen åt mig!
- Kan de månne bero på att de flesta "sålda" XC90 är s.k. firmabilar? :roll:

I övrigt så tycker jag att swedefe´s sammanfattning är grunden till "vår" skepsis ang. den nu aktuella enkäten. Den omfattar även de flesta punkter som vi övriga tagit upp i denna topic. Kan vi komma mycket längre i denna fråga än att krasst konstatera att våra Santor är bäst oavsett vad Motormännen och "de andra" kommer fram till ? :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

38
Köper man inte en bil efter att man själv provkört den, -hört vad andra, "på stan som har en lika dan tycker, -Vad plånboken tillåter en att betala och ett någorlunda bra andrahandsvärde???

Vad tidningar tycker har jag sedan länge slutat lyssna efter.

/Christian