Annons

16
Hade jag varit det minsta missnöjd med min bil eller bara ansett den vara medioker, skit samma om alla enkäter rosar modellen till skyarna, så hade jag i alla fall direkt bytt bort denna. Skulle aldrig acceptera och har heller aldrig ägt/åkt runt i en bil som jag inte varit nöjd med fullt ut. Jag vill helt enkelt vara helt nöjd med min kärra och det är de jag är med min Santa. Om den en dag plötsligt börjar strula och innebära problem, ja då åker Santan "ut ur huset" omedelbums, precis som tidigare bilar jag haft.

Att försköna/redigera en enkät etc. så att den "passar" in, är ett beteende jag tycker liknar strutsen som enl. ordspråket "stoppar huvudet i sanden". NIX, alla former av självbedrägerier är i slutändan bara dyrköpt erfarenhet för "bedragaren" själv.

Vad beträffar "rösthöjden" så kan jag nog fanken höja den.För det mesta (men tyvärr inte alltid :oops: ) nyanserat och i situationer när jag anser en rösthöjning är befogad.

Den nu diskuterade enkäten och övriga veckotidnings-"galluppar" anser jag mest vara oviktigt vetande, men de beror på att jag generellt är motståndare till all form av osanning d.v.s. statistik !!! Nej, väl dokumenterad och helst självupplevd verklighet är vad som påverkar mig, "resten åker i runda arkivet".

Så påstående som att vissa av oss här vill försköna Santan, vill jag därför kontra med och istället påstå är något som Mr. goran himself fått helt om bakfoten. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

17
Goran skrev- Bra bil: De bilar som knäckt Santa Fe i varenda SUV-test som någonsin gjorts...

ja.... och herr Goran har ju personlig erfarenhet av dessa.... eller är det "sanning" för att han har läst det .....

Ärligt talat så bryr jag mig inte om varken enkäten eller Gorans synpunkter,, om nu Santan är en dålig bil eller inte så får den väl vara det.. men jag personligen är så jäv** nöjd med Santan !! jag hade knappast köpt Santa nr 2 om den i mina ögon var en bil som på något sätt var medioker... jag har valt Santan för att den är en bil som ger mig så mycket mer en bara transport från A till B.
"Joppe"

18
Klart att vi här inne är Santa-freaks de allra flesta av oss - även jag har fått talibanstämpel på mig i andra sammanhang.

Ändå tycker jag att jag har ett nyktert synsätt på vår bil;
Jag kritiserar det som är värt att kritisera. men i slutändan handlar det om värde för pengarna, helt enkelt!

I mina ögon bullrar bilen lite för mycket, den gamla visco-Santan räckte inte riktigt till när man krävde övermax ur framdrivningen, den nuvarande ITM-Santan tappar i stället poäng på vardagskörningen men är omutlig i terrängen.

Värde för pengarna, och som Nimbusen nämner: problemfriheten!

Det går säker att hitta tester där tex Freelander plockar mer poäng, men den är för liten, får inte dra mitt släp - och verkstäder vet jag redan hur dom ser ut, tacksåmycket!!! :evil:


Jag tycker synd om sådana som gör sina bilval baserat tidningstester, försäljningsstatistik eller vad som står parkerat högre upp på villagatan. Om man inte vet vad man behöver, eller vad man köper, :roll: ja - då ökar märkligt nog risken att man blir missnöjd när bilen står på gatan...



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

19
Klart att vi här inne är Santa-freaks de allra flesta av oss
-Precis, å då infinner sig frågan: Varför då?

Ja inte är det för att försvara någon medioker bilbyggare från andra sidan jordklotet iaf. utan jag är säker på att det i de flesta fall liksom hos mig, beror på att VI som köpt/äger en Santa är förbaskat nöjda med bilen. Den uppfyller de personliga krav vi ställer för ägande/användning av bil, allt ifrån pris på gatan,körning,komfort etc.etc. :lol:
Senast redigerad av nimbusen den 25 sep 2006, 09:47, redigerad totalt 1 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

20
Nimbusen m.fl.

Om pengar växte på träd, hade ni fortfarande haft en Hyundai Santa Fe SM av alla bilar på marknaden? Jag hade exempelvis valt en Lexus RX400h...För jag är helt övertygad om att det är en bättre bil - däremot är den inte värd tre Santor. Men jag vågar ändå påstå att Santan skulle blekna i jämförelse - vad kan den tänkas slå Santan i...egentligen? Möjligen driftsäkerhet ifall ovannämnda än har barnsjukdomar...

En annan bil jag gillar skarpt är nya Santa Fe, och ja - jag skulle hellre vilja ha den, men är det bara jag här som inte kan "byta bums blixtsnabbt direkt ögonblickligen" så fort jag ser en bil som troligen skulle passa mig bättre?
Bild

Joppe skrev:Goran skrev- Bra bil: De bilar som knäckt Santa Fe i varenda SUV-test som någonsin gjorts...

ja.... och herr Goran har ju personlig erfarenhet av dessa.... eller är det "sanning" för att han har läst det .....
Du har däremot haft alla dessa bilar samtidigt och sålt alla förutom Santan? Nej, jag har ingen personlig erfarenhet mer än att jag de facto åkt och kört andra bilar än Santa Fe! Santan går ryckigast av alla bilar jag kört, man kastas runt i kurvorna mer än i andra SUVar, och fjädringen är obefintlig. Men sammantaget är jag nöjd, och tänker INTE byta bil bara för dessa saker. Att Santan dessutom aldrig fått toppbetyg tror jag inte beror på en konspiration i bilvärlden...den är helt enkelt inte bäst på något. Att tro att santan är fulländad och den bästa bilen out there är i mina ögon något naivt...
Ärligt talat så bryr jag mig inte om varken enkäten eller Gorans synpunkter,, om nu Santan är en dålig bil eller inte så får den väl vara det..


Först var det någon som var missnöjd med sin bil, nu har någon påstått att Santan skulle vara en dålig bil? Jag måste ha hoppat över varannat inlägg eller nåt...
men i slutändan handlar det om värde för pengarna, helt enkelt!
Agreed! Och därför har vi Santa Fe istället för Porsche Cayenne Turbo, även om jag skulle valt den sistnämnda om jag fick båda gratis...
Jag tycker synd om sådana som gör sina bilval baserat tidningstester, försäljningsstatistik eller vad som står parkerat högre upp på villagatan. Om man inte vet vad man behöver, eller vad man köper, ja - då ökar märkligt nog risken att man blir missnöjd när bilen står på gatan...
Jag tycker mer synd om dessa som köper alla bilar på marknaden för att bilda sig en hundraprocentigt objektiv syn...eller ja - har man obegränsat med ork och pengar så kan det ju vara en kul resa, men vi andra måste nog ändå delvis förlita oss på tidningstester och undersökningar...

21
Hej!

Jag kan köpa en del av dina synpunkter men att påsta att SF är medioker tycker jag är att överdriva.

Vidare känner jag inte igjen ditt påståendet om att SF skulle ha en obefintlig fjädring. Just komforten är ju något som framhålls i ett flertal tester.

Överlag en märklig tråd detta tycker jag. Förefaller mer som en bitter komentar över att inte kunna köpa en mkt dyrare SUV..........

22
Det verkar som att herr Goran (inte minst om man tittar på hans övriga inlägg) mest blir nöjd om han får argumentera,,, nåja låt honom fortsätta med det då... Och du , jag har aldrig påstått att jag skulle ha personlig erfarenhet av alla andra bilar, men jag vräker heller inte ur mig att alla andra dessa bilar skulle vara mediokra eller vad du nu vill kalla det, det jag har påstått är att jag är nöjd med min bil (nej jag vill inte ha en Lexus, men visst om nån ger den till mig så tar jag emot och säljer.. ty i mina ögon så är det ej en bättre bil,, bland annat synnerligen tveksamma vinteregenskaper,, Detta har jag egen erfarenhet av och ej läst i nåt test) och blev överraskad när det framgår i en enkät att det är så många som är missnöjda med sin Santa.

Du Goran,,, jag är snudd på säker att du kan hitta nåt i detta inlägg som du kan citera och använda i din högröstade argumentering, så har du väl nått att vara nöjd över,, eller kanske även detta är mediokert..
Och nästa gång du ska kommentera ett citat,, läs hela citatet så kanske du inte behöver bli så till dig av upprördhet..
"Joppe"

23
Usch vad folk flammade upp då...jag är nöjd med min bil men jag tycker inte att den är bäst. Om någon tycker att detta är provocerande (?) så får det ju stå för en...

24
Goran skrev:Usch vad folk flammade upp då...
Konstigt, hörru... :roll:

Skulle tro din användning av "medioker" kan vara nyckeln.
Jag, och uppenbarligen många med mig ser medioker som ett negativt laddat ord, en beskrivning för något underpresterande.
Själv är jag noga med att inte uppfattats som "medioker", och jag vill inte omges av prylar eller personer som är det.

Du verkar ha en mindre fördömande syn på företeelsen "medioker" och använder det möjligen i betydelsen "medelmåttig".

Fint, jag tror inte vi kommer så mycket längre i just den delen av ämnet - båda sätten att använda ordet har stöd på www.susning.nu
Betydelsen är medelmåttig, ej uppseendeväckande, skäligen enkel eller undermålig.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

27
Joppe skrev:Den här gången så citerar jag Carl Liedbom - TRAMS !!
ok...egentligen är jag jättemissnöjd med min bil, men jag surfar runt på internetforum och ljuger om att jag är nöjd med bilen, eftersom det är mycket givande och därtill också euforiskt att göra så.

28
Santan går ryckigast av alla bilar jag kört, man kastas runt i kurvorna mer än i andra SUVar, och fjädringen är obefintlig.
- Välkommen goran hem till mig på en provtur i min Santa. Efteråt kommer du å upptäcka att det du skrivit ovan, INTE har det minsta med konstruktionen av Santa Fe att göra, utan till 100% helt beror på föraren! :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

29
Go' vänner:
sök den inre pausknappen i kringdiskussionen, och försök hitta ingången till varför just Motormännens undersökning pekar på missnöje när så många andra ägarundersökningar lyfter Hyundai i allmänhet till skyarna och Santa Fe i synnerhet. Själva trådämnet, liksom... :wink:


Swedefe - moderator, ni vet...?
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

30
nimbusen skrev:
Santan går ryckigast av alla bilar jag kört, man kastas runt i kurvorna mer än i andra SUVar, och fjädringen är obefintlig.
- Välkommen goran hem till mig på en provtur i min Santa. Efteråt kommer du å upptäcka att det du skrivit ovan, INTE har det minsta med konstruktionen av Santa Fe att göra, utan till 100% helt beror på föraren! :wink:
Heh, vad gäller "ryckigheten" så är den faktiskt ganska känslig på pedalerna i låga växlar...trycker man ner gasen lite för mycket i ettan så flyger den iväg. Man måste dessutom koppla försiktigt för att det inte ska rycka. Detta beror inte på föraren, eftersom föraren har kört många andra bilar också. Men visst, det är inget problem egentligen eftersom det går att behärska...vågar gissa på att dieseln har ett bättre gångläge dock?

Kurvtagningen torde ju bero på att det faktiskt är en SUV. Som förare märker man inget, som passagerare fram känns det okej men sitter man i baksätet känner man av minsta lilla kursförändring. På första turen med Santan klagade den som satt bak på att man kastades omkring massa. Vi framme förstod inget, och först när jag satte mig där bak själv insåg jag att komforten långtifrån var den bästa...passagerarna bak brukar klaga på att man kör för snabbt, när så inte är fallet. Det är min absoluta övertygelse att det beror på detta, och inte en tokig förare.

Fjädringen...ja - Santan brukar få beröm för detta, så det är möjligt att jag har fått ett dåligt exemplar, för fjädringen på min är katastrofal. Ju långsammare jag åker, desto mindre tar den. Ibland bränner man över farthinder just eftersom det känns mindre än om man tar dom långsamt. Jag vet inte om jag inbillar mig, men om hjulen är svängda när jag kör över trottoarkant/farthinder/annat så tar fjädringen betydligt mindre än om hjulen pekar rakt framåt. Jag vet inte hur detta skulle bero på föraren...

Men visst, SAMMANTAGET så är det en helt okej bil att köra. Den är hyfsat pigg, hyfsat stark, lättmanövrerad och den har känsla. Växellådan är okej (förutom att det ibland inte går att lägga i backen...), sikten är bra, och det finns gott om plats för föraren. Nästa bil blir också en SUV, och om jag fritt fick välja bland de rimliga alternativen så hade det blivit en Santa CM. Att jag skulle vara missnöjd med bilen är sålunda långt ifrån sanningen...