Annons

Motormännens enkät!

1
Andra problembilar är Renault Mégane, Ford Focus, Opel Vectra och Astra, Volkswagen Passat och Polo samt Hyundai Santa Fe

Mest missnöjda bilägarna

• Peugeot 206

• Peugeot 307

• Renault Mégane

• Ford Focus

• Opel Vectra

• Opel Astra

• Volkswagen Passat

• Volkswagen Polo

Hyundai Santa Fe

• Citroën C3

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 3&rss=1401

Det är ju inte det intryck jag fått av Huyndai!
Synpunkter?
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(
Annons

2
Jag fyllde i motormännens enkät för länge sedan och då var mitt missnöje att det saknades vettigt säkerhetsbälte mitten bak.. men det finns ju i de nya nu.

Stahl

3
Ja man kan ju undra på vilket sätt man är missnöjd ??? Är man missnöjd för att bilen inte funkar eller handlar det om upplevelser av buller eller som Stahl sa att det inte fanns ett vettigt mittbälte bak på de äldre bilarna... Det är ju en viss skillnad. Jag har uppgett att jag är missnöjd med vägljudet, att det skulle betyda att jag är missnöjd med BILEN är ju inte sant !!!
"Joppe"

4
:shock:
Då inte detaljer i underlaget är känt för oss andra (iaf. har jag inte sett någon presentation), så tycker jag därför inte heller att resultatet av denna undersökning säger ett skvatt.

:shock:
Vore bra om man fick se vilka frågor som ställdes, När dom ställdes (tidpunkt), Hur många som tillfrågades, ålder och hur många av dessa som svarade, Var i landet vedebörande bor, Vilken modell /motoralternativ /v-låda, om bilen ägs av den tillfrågade eller om det är en tjänste/firma-bil?

:shock:
Vem är beställare och Vad är egentligen tanken bakom enkäten?

:roll: :roll: :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
jovisst kan Santan vara sämre än någon bil, men det var ju inte det som var frågan... frågan var ju hur missnöjda bilägarna var med sina bilar, och jag har nog aldrig ägt en bil som jag totalt sett varit så nöjd med som just Santan, och erfarenheten av kontakt med andra Santaägare är att även dem är mycket nöjda med sina bilar, även om det finns saker som man kanske retar sig på.. sen finns det ju dem som trots att de verkar fruktansvärt missnöjda med sina bilar iallafall fortsätter att köra sin Santa,,, och fortsätter klaga.
"Joppe"

7
Joppe skrev:sen finns det ju dem som trots att de verkar fruktansvärt missnöjda med sina bilar iallafall fortsätter att köra sin Santa,,, och fortsätter klaga.
Jo, för att byta bil är ekonomiskt och inte det minsta omständigt...Antog att undersökningen skulle kritiseras här när jag läste artikeln - surfade in och... :wink:

8
Uppenbarligen finns det olika åsikter om Santan, vilket tyder på att vi som människor är olika,, det enda jag inte förstår är att om man är så missnöjd med sin bil, så skulle iallafall jag byta bil omgående, att sälja en beg Santa idag är inte svårt och man får bra betalt, det finns ett sug på marknaden. Om man är så missnöjd med sin bil så förstår jag inte heller varför man "surfar in" så fort man läser en enkät om sin bil,,, om man inte enbart är ute efter att "håna" dem som faktiskt tycker om sin bil !!

Det står dig naturligtvis fritt att göra som du vill, men ett välmenat råd från mig: Är du missnöjd, så byt. Varför inte prova en annan Santa, eller nån annan SUV. Jag hade en gång i tiden fått för mig att det jag behövde var en Buick, ganska snart framgick det dock att denna bil på intet sätt passade mig eller mina behov,,, och varför då ha ett bilägande som gör mig missnöjd. naturligtvis så böt jag.
"Joppe"

11
Motormännens rapport finns här:
http://www.motormannen.se/mm/site/downl ... _2006l.pdf
Den delen av rapporten relaterar till sk större och mindre fel.

Den andra rapporten finns här, http://www.motormannen.se/mm/site/downl ... 3-2006.pdf
och diskuterar nöjdhet, vilket är ett lite lurigt begrepp.

Nä jag föredrar att titta närmare på felrapporten, del 2, och där kan jag utläsa att Santa Fe ligger bättre till än medelbilen på större fel och sämre till än medelbilen på mindre fel.

Totalt sett, sid 6, så ligger Santa Fe sämre till än medelbilen men ändå bättre än Volvo V70, V50, Saab 9-5 och BMW 5-serien.

Ska jag dra några slutsatser från denna rapport så ska jag dumpa min Santa Fe till förmån för tex en Toyota Corolla.

Men den bilen vill ju jag inte ha! Kommer inte till landet med den!! Får inte plats i den med mina 199cm! (OK, Corolla hade 4-hjulsdrift en period)

För mig är medelbilen en SUV med 4-hjulsdrift och högre markfrigång. Så frågan är: Var tog de andra SUVarna på den svenska marknaden vägen i den här rapporten?

Om man kollar fsgstatistik från Bilsweden så finns det ett gäng SUVar i plats 30-70-härket som borde ha varit med.
http://www.bilsweden.se/files/topplistanaug06.pdf

Det enda jag kan lista mig till från denna undersökning är att XC90 har fler fel än Santa Fen trots ett betydligt högre pris. Om jag dessutom tar hänsyn till priset och tycker att en dyrare bil ska ha bättre kvalitet än en billigare bil så råtorskar XC90 ordentligt!

Hur det står till med andra SUVars kvalitet står tyvärr skrivet i stjärnorna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
Joppe skrev:trist att behöva ha en medioker bil...
Som förstabil efter gymnasiet skulle jag varit satans nöjd med en Santa Fe...

Minns med viss glädje när jag under högskoleperioden fick ta över min föräldrars lätt rostperforerade Opel Rekord -70 då 12-13 år gammal. Dä va gött att ha egen försäkrings- o skattesponsrad bil!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Joppe skrev:trist att behöva ha en medioker bil...
Mediokert är bra!

Dålig bil: Fiat Uno -88, been there drove that...

Medioker bil: Santa Fe, är pigg men inte piggast, har fyrhjulsdrift men är inte smidigast, drar inte bensin som V8-jeepar men är inte heller snål osv...

Bra bil: De bilar som knäckt Santa Fe i varenda SUV-test som någonsin gjorts...

Sedan är det förstås individuellt vad man värdesätter. Säkerhetsbälte på mittenplatsen där bak vet jag inget om...jag vet inte ens om jag har säkerhetsbälten fram. Däremot vet jag att stötdämparna på bilen är de sämsta jag någonsin stött på, men jag vet också att den är bra på mycket annat vilket sammantaget gör att jag är nöjd med bilen.

Ja, jag ska väl inte klaga av den anledning som ClasseClas säger - mot bakgrund av just detta är jag inget annat än "satans nöjd", men om man bortser från personliga förhållanden och ser till bilen som sådan, så är den i mina ögon inte så speciell som vissa på forumet försöker få den att framstå som...

14
så är den i mina ögon inte så speciell som vissa på forumet försöker få den att framstå som...

goran > :shock: I dina ögon? Men "våra" då, räknas inte dom :?:
m.a.o. Flertalet av oss vill inte alls få Santan att framstå som någonting, men i "våra" ögon är den faktiskt inte medioker utan tvärt om - kanon.
Är det något fel i det?

Jag personligen skiter dessutom fullständigt i vad som presenteras i denna drös av div. biltester, enkäter eller SBP-sammanställningar. Jag är bara HELNÖJD med min Santa och för mig är Santan "världens bästa bil" - as simple as that!!! :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

15
Jo, varje röst räknas var för sig...och därför får man acceptera att vissa inte röstar lika högt i dylika undersökningar som man själv gör, utan att hugga på enkäten i sig själv bara för att resultaten inte överensstämmer med ens egen syn...