Ämnet!
Nu har även jag hunnit titta på det lilla av undersökningen som presenteras för presskåren, och jag förundras över journalister som vill koka soppa på så klena spik;
Jag är intresserad av siffror - eller snarare verkligheten bakom siffror, hur dom kom till, vad syftet var och hur man kan tolka dem.
1. Utfallet i "Större/mindre fel förvånar mig.
Enligt de som rapporterat in sina uppgifter till Motormännen har så många som 27% tvingats till verkstad under sina första 1,941 mil för "snabbt verkstadsbesök som ej lätt kunnat åtgärdas eller vänta nästa servicebesök".
Vad säger Santa ägarna här inne - känns siffran rimlig som
vi känner modellen?
Jag misstänker att både hundar och ugglor finns begravda i denna mossen - underlaget är helt enkelt för litet för en tillförlitlig undersökning;
Totalt baserar den sig på 15,222 rapporter, men utslaget på de 34 modellerna så stannar den på ett snitt av 444 rapporter per bil - med stoora variationer.
Observera att Motormännen i raden för medelbilen inte bryter upp siffran 15,222 i ett medelvärde - ett tecken på att man själva kanske inte är jätteimponerad av svarsfrekvensen, och framför allt vill mörka osäkerherna ute i marginalen!
Siffrorna för Santa Fe baserar sig endast på 188 svar - tillräcklig lite för att en eller möjligen två olycksdrabbade bilägare skall få stort genomslag!
Dock ändå nästan dubbet så många svar som Volvo XC 90...
Förutom frågeställningen hur i jisse namn man vågar dra några slutsatser av 96 sketna svar så ger bändandet i siffrorna upphov till nya frågor:
Volvo XC 90 sålde under den aktuella perioden fler bilar än Santa Fe;
Varför svarar mer än dubbelt så många Santa Fe-ägare på enkäten???
Eller kanske mer korrekt, varför skiter XC90 ägarna i Motormännen?
Vem är ens medlem i Motormännen nuförtiden, och vem orkar sitta och fylla i frågeformulär...?
Min teori är att den här typen av undersökningar främst besvaras av de som är överentusistiskt förtjusta i sin bil, samt sådana som är rejält besvikna på bil och/eller serviceorganisation.
De hälsosamma vardagsanvändarna som förmår att se nyktert på sitt bilköp får inte det genomslag som behövs för att ge stabilitet åt undersökningen - extremerna tillåts hävstångspåverka resultatet åt vilket håll som helst.
Avsnittet "Hur nöjd är du med din bil" baserar sig självklart på samma antal undersökningar och lider därför av samma brist på tillförlitlighet.
Ett exempel:
Santa Fe och Audi A4 delade förra året betyget 9,01 vilket gav dem en delad plats på den övre halvan av listan.
I år ges Audi A4 ett i absoluta tal något sämre betyg, men stiger till nionde plats medans Santa Fe sjunker som en sten och hamnar på 27:de plats...
Rimligt? Realististiskt?
Har modellen verkligen blivit så mycket sämre "över en natt"?
Rent allmänt måste man intressera sig för verkligheten bakom siffrorna för att inte bli ett rö i vinden, man måste granska varje decimal kritiskt för att inte bli körd av den som publicerat siffrorna.
Jag säger självklart inte att just denna undersökning är publicerad för att hissa eller dissa något speciellt märke, men varför
är den egentligen publicerad?
Omtanke kring oss bilister?
Nyttig feedback för tillverkare och importörer?
Inte då!
Självklart är det ett billigt sätt att varje år få organisationens namn ut i tryck i dagspressen - en påminnelse att Motormännen faktiskt fortfarande existerar och gärna tar emot nya betalande medlemmar...
Självklart hoppar den kader av nyttiga idioter som kallas journalister gladeligen på tåget - men i min värld är det bara löjligt att försöka dra några slutsater av ett så skört material - 15,222 svar kanske
låter bra, men färre än 100 XC 90-ägares omdöme kring sina bilar får i vart fall
mig att dra öronen åt mig!
Swedefe