Annons
Annons

2
Hei

Jeg trekker en Bjølseth 790, 05 modell med min Santa. vogna har 2,50 bredde, og speilene jeg bruker er av typen "Special Mirror". disse speilene har en ekstra bred krok i tillegg i speilsettet som gjør at de passer perfekt på Santan's speilhus. ikke alle speil får feste her, men disse gjør det.

Speilene forhandles av husvognforhandlere, og skaffes via KAMA fritid. de har art.nr. T06-55 i KAMA katalogen. dette er en svensk katalog, og det er bilde av de på side 100. KAMA-katalogen finner du enten på nett, eller hos din vognforhandler


Vegard

3
Hej jonkaz

Jag kör, precis som Vegard med "Special mirror" från Kamas sortiment. Den stora nackdelen med dessa speglar är att framförallt vänsterspegeln har en tendens att vika in sig när man möter stora fordon. Ska man köra längre sträckor rekommenderas att säkra bilens backspegel med ett buntband.

Samma fenomen upplevde Peer Neslein på sin campingresa Gibraltar-Nordkap, som han genomförde med en Santa fé 2002.

http://www.camping-explorer.com/pages/m ... 79&lan=574

Mycket intressant läsning för oss med "fullsize" ekipage. :wink:

Bild


Definitivt inspirerande för andra åxo! :D

Ps! Är man inte nöjd med att sätta husvagnsspegeln på ordinarie spegelhus, passar även V*lv*s husvagnsspegel som sätts på framskärmen. Kostade ca. 700 spänn hos Bilia sist jag kollade.
Senast redigerad av Santaclaus-död sept 2011 den 26 sep 2006, 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Santaclaus

vedr at speilet på førersiden klapper inn, er det to måter jeg har brukt for å ungå dette. det ene er å ha speilet på førersiden ca 10 Cm trekt inn fra ytterste stilling. jeg ser alikevel aalle markeringslysene bakover på vognsiden.

den andre måten er å ta en sykkel-slange, klippe den i litt lengde, slik at jeg får tak i den med begge hendene, strekker denne, og trer den ned i sprekken mellom speilhuset og festet mot bilen. Når jeg så slipper slangen, trekker den seg sammen, og lager friksjon. klipper så slangen så den bare stikker en cm eller to fremfor og bakenfor speilhuset. får da lett tak med ei tang for å dra slangen ut etter at den ikke trengs mere...


Vegard

5
Vegard!

Nöden är uppfinningarnas moder, (gammalt svenskt ordspråk)! :D

Smart sätt att öka friktionen för spegeln.
Jag ska testa detta till helgen... :D
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Santaclaus

he-he.... alt er jo så dyrt her i Norge, og når jeg betaler for to Santa'er og får en, så må en jo være litt kip også..... med en guttunge på 7 år som BARE MÅ bremse og sladde, så er det nok av gamle sykkelslanger i garasjen....

er sykkelslangen din av den helt tynne typen, så legg den bare dobbelt!


Vegard

7
Kolla vad jag hittade på nätet.

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles ... t-klip.wmv
(Kolla husvagnsspeglarna i videoklippet)

Dessutom den "gamla" tråden om husvagnsspeglar.

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=580

Peer Neslein gjorde intryck på mig, men så hade vi åxo en givande pratstund när vi träffades på NCT (nordisk camping träff) utanför Kungsbacka sommaren 2002. Att sedan mötas igen på husvagnsmässan i september samma år och få höra hur bilen skött sig genom Europa, var väldigt roligt.

Kanske dax att lägga ihop trådarna...?
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

8
Jag gick på "Fjällrävens" tips om "Oppis Huckepackespiegel".
(se startsidan, där kan man klicka sig fram till rätt web-adr).
Kanske inte de billigaste på marknaden men efter att ha gått på ett
par sådana lågpris-minor(BILTEMA i all ära) så slog jag till på dessa.
Det tog tre dygn från order via internet tills dess att paketet landade
vid min dörr! Fakturan/räkningen följer med paketet. Du betalar i efterskott och behöver således inte vara rädd för att "bli blåst".

Ett litet krux var dock att beställningsformuläret var på tyska.
Efter mycket klurande fick jag för mig att ett standard-kit bestod av
1/st plan spegel, och 1/st vidvinkel-spegel.Nu var jag tveksam till om
jag ville ha en vidvinkel-spegel och beställde(trodde jag) en extra plan
spegel.Om inte annat så i reserv.
I paketet saknades sedan den extra spegeln(var inte heller med på -
fakturan/räkningen)
Jag mailade leverantören och erkände mina bristande kunskaper i tyska
men fick till svar att min order var korrekt. Deras misstag.
Tre dagar senare damp det ned ett paket innehållandes en plan spegel.
UTAN KOSTNAD!
Bortsett ifrån denna snygga gest är jag mycket nöjd med produkten.
Den är smidig o lätt-monterad. Och även lätt demonterad. Nåt att tänka på
då man parkerar ekipaget.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
Tacka för tipsen :D Jag ska försöka att beställa ett par oppis speglar
om jag fattar hur man beställer dom :?
är det dom här man ska ha :1 Paar Spiegelhalter kompl. mit Spiegeln für Pkw: 80,00 € :?:
//Mvh jonkaz

10
:D Japp! Tror du är rätt ute.(Ska kolla min order/faktura i morgon).
Som jag minns det fyller man även i vilket fordon speglarna skall sitta
på, samt bredden på "vonwagen"/husvagnen.

Passar på att "rosa" produkten ytterligare:
Lätt o smidig konstruktion, liten anliggningsyta mot originalspegel= skonsam mot lacken.Små speglar: Fyller sin funktion men tar minimalt med vind.Finns bara en nackdel: De(dåm?) är åtråvärda,
och går att sno på ett par röda, så plocka bort dem om du lämnar bilen obevakad en längre stund!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart