Annons

Forstillig, camber og caster

1
Hei

For litt siden oppdaget jeg litt skjev slitasje på fordekkene på min 06 mod CRDI VGT. Jeg klagde på dette ovenfor forhandleren, noe de tok svært seriøst opp.

Da jeg skulle hente bilenen etter 4-hjulskontrollen, fikk jeg beskjed om å klage på at bilen trekker til høyre, under store belastninger. siden jeg har trekt mye campingvogn med vekt på 2000 kg, mente de at jeg kunne komme til å merke dette.

Hittil har jeg ikke merket at bilen har trekt til høyre, men ved akslerasjon, og akkurat i det jeg så slipper clutsjen, har det nok vert et lite nøkk mot høyre. dette hadde jeg ikke på den andre santa'n jeg hadde, men trodde dette skyltes at VGT kun drar forran til vanlig, og at dette var sånn "for-trekker sak".

Fikk så vite at det var noe som de kunne skifte i forstillingen etter klage. dette var en svært omfattende greie, de prata om at mye av forstillingen måtte ned, og at 6,5 time var avsatt på jobben. Jeg ble forklart at etter denne reprasjonen, så var camber og caster noe som kunne reguleres.

Når jeg fill bilen igjen, og forrige helg var ute å trakk campingvogna, så merker jeg helt klart at bilen er helt rolig i rattet ved giring. dette Nøkket mot høyre er borte....

Syntes dette er flott service, for dette nøkket mot høyre, hadde jeg ikke klaget på, da jeg har hatt forhjulstrekkere før, med sånne tendenser. Dekkslitasjen var jo det jeg klaget på i utgangspungtet....

Noen andre som kjenner til dette, og de boltene som blir skftet i forstillingen, så den ytterligre kan justeres???

Skjønte det egentlig gjalt alle årsmodeller, men at det merkes spesiellt på VGT.


Vegard
Annons

2
Hei hvilket dekk ble slitt på din bil??
Da jeg la om til vinterdekk så jeg høyre fordekk var slitt på innsiden
Siden jeg har garanti drog jeg til verksted men der var det ikke mye
fornuftig svar og få!! siden bilen var gått over 6000km gjaldt ikke garantien på noe sånt...

3
Ketil

det var jo spesiellt høyre fordekk på innersiden som ble slitt. en kommer ingen vei med dekket, men nye dekk voil jo og slites feil, dersom ikke årsaken rettes.

Min bil hadde vel gått vel 15.000 km da dette ble rettet. det er kommet et skriv fra importør til verkstedene vedr dette. om dette kun gjelder VGT, vet jeg ikke, men klag på et bilen trekker til høyre ved akslerasjon og giting.... da vet de hva som skal gjøres, og det er tre mulige løsninger. På min bil gikk de rett på den mest krevende løsningen, siden jeg trekker mye 2 tonn etter bilen


Vegard