Annons

Liten reg.skylt

1
Blev lite nyfis då jag i sommar sett en Santa och en SUV av annat fabrikat, som var försedda med små registreringsskyltar fram. Så jag kollade därför runt lite om vad som egentligen gäller i vår "djungel" av lagar/bestämmelser. Detta är vad jag fick fram och som jag tänkte kunde vara en upplysning till den som ev. funderat "lite" åt de hållet. :lol:

Om ett fordon modifieras, skall denna modifiering utföras på sådant sätt att utrymme för normalstor reg.plåt fram/bak skall finnas. Om detta inte är möjligt på ny/modifierad bil av utrymmesskäl, kan Vägverket efter särskild ansökan från tillverkaren/fordonsägaren, bevilja dispens för liten skylt. Om dispens beviljas, erhålls ett registreringsbevis med särskild anteckn. om dispens för liten skylt.

Har man inte ansökt och erhållit dispens, utan monterat skylt som inte är godkänd för fordonet, får man böter vid en kontroll.

Godkända Svenska Reg.skyltar:

Bild
Bild

(klicka för större bild).
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

2
Tack, Nimbusen! :D
Har liksom varit inne på tanken, iallafall framtill, med en sån skylt. 8) 8)
Undrar bara vad det kan kosta? Naturligtvis vill vägverket ha betalt för skylten, men de vill väl ha betalt för mer än den, kantänka? :? :)
Tack för tipset, för jag har undrat...
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Nog borde man kunna äska hjälp från sin handlare om man vill ha den lilla skylten. De flesta Tuscon jag sett har den lilla skylten fram monterad inna första leverans.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Santaclaus - Tja inte vet jag hur resonemanget går bland de enskilda tj.männen på V. V. som beviljar dispenser, men vad jag förstått så är man numera jäkligt restriktiva i sin bedömning. Åtminstone är det de svar som ges av folk som har sökt dispens.

Förutom vissa Tuscon som du nämner, så lär visst också Hyundai Atos ha liten skylt (redan från början), trots att de finns plats för en stor??? :shock: Jag personligen tycker att inkonsekvens är dubbelt värre än restriktivitet !

Ser dock ingen anledning att betvivla svaren man finner i olika inlägg på nätet från bilägare som gjort en ansökan, därför kan man ju undra hur många som egentligen kör omkring "lagligt" / "olagligt" med små skyltar?

Info:
Till ansökan skall bifogas "riktiga" fotografier (ej digitala) som visar bilens front/akter + en egen utförlig förklaring till varför man ansöker om dispens för liten skylt.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
Har varit på promenad under lunchen och funnit, precis som Nimbusen påpekar: Inkonsekvens

Se bilder på "små" skyltar, där man kan ifrågasätta vägverkets resonemang. Bla. Volvo 850, Kia Piccanto, Chrysler Voyager.
Bild
Bild
Bild


Påpekas kan, att efter tidigare samtal med VV vet jag att ENDAST Hyundai coupé har generell dispens att använda den sk. "USA"skylten. Inga andra bilar ur Hyundais sortiment bedöms ha behov.

Dum/naiv som man är eller kanske bara invaggad i tron att myndigheterna finns för att hjälpa medborgaren , skickades naturligtvis en dispensansökan in, med resultatet att VV svarar ungefär: Glöm det, och längre ner på pappret:

DETTA BESLUT KAN EJ ÖVERKLAGAS.

Man blir ju bara så f*rbannad! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Vilka är dom s*t*ns tjänstemännen/kvinnorna som skriver något sådant. Tror dom att jag ger upp när dom säger så? Just den raden gjorde att jag såg rött som aldrig förr, jag fullständigt ballade ur hemma vid middagsbordet och gick hela kvällen som i ett moln av svavel.

Nu j*vlar är det krig! :evil:
Senast redigerad av Santaclaus-död sept 2011 den 27 sep 2006, 18:46, redigerad totalt 1 gånger.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
DETTA BESLUT KAN EJ ÖVERKLAGAS.

- Om jag fått ett sådant beslut hade jag banne mig ringt upp VV och sagt: Ska vi slå vad! :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Precis den formuleringen gjorde mig så pissed att jag gick raka spåret ut på gården och skruvade väck skylten på vår förra Santa när jag sökte liten skylt till bågen fram.

På den nya sade jag till handlaren att inte ens montera den utan bara lägga den löst i bilen.
Där ligger den än; finns inte ett skruvhål fram i fronten.


Speciellt i Norge kan man få riktig stroboskopkänsla när man stormar hem på nätterna, och jag ser till att le på aallllllaa bilderna... :mrgreen:


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
MMMM Jag vet :lol: Kände mig som någon slags filmstjärna
när jag halft om halft försökte passera Trondheim upp till Namsos
med den mest invalidiserande bil jag någonsin har kört.
Tappade totalt räkningen på alla fart kameror :shock: :shock:
8) 8) Men......... Har inte fått någon beundrarpost ännu :roll: :roll: :roll:

9
Janevill

antall kamraer på den strekningen er enkelt og finne antallet på..... sett på nummerplaten forran, og kjør.... Når du så kommer hjem, ligger det en bankgiro pr kamra i posten.... du kan altså lett telle dette ved postkassa hjemme...


Vegard

10
janevill - Ropa inte hej.... för inbetalningskorten måste ju ta en omväg via hyrfirman först... :roll: :roll: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red