Annons

Testat ABS:n?

1
Har märkt nu några gånger att ABS:n inte vill gå in vid hårda inbromsningar.

Gjorde test igår igen, men först efter 4:e bromsningen gick systemet in och arbetade som det skulle, detta har jag fått testa några gånger nu
innan jag får igång bromsarna.

Första gångerna märkte jag detta precis när bilen var nytvättad och skulle rensa av skivorna innan jag parkerade i garaget, men sen har jag även märkt att det är likadant när bilen stått still ett tag (några dagar).

För att få igång ABS:n igen har jag fått göra några rejäla inbromsningar
en 4-5gånger innan dom går in och jobbar, typ lappgubbens tvärnit ifrån 80-90km/h, det är en himla skillnad på bromssträckan innan systemet fungerar, känns lite taskigt om det skulle krisa nån gång....

Någon som vet vad det kan vara? När jag fått igång bromsarna så funkar dom tills nästa tvättning eller så.

Att bromsarna kan ta dåligt precis efter det att man tvättat bilen och det har blivigt en hinna på skivorna just då, kan jag ha överseende med, men att bromssystemet inte går in ordentligt efter att skivorna är rena
verkar skumt. Annars har jag upplevt att Santan har rätt rejäla och bra bromsar, det brukar nita till ganska bra även när en dundrat fram i högre fart.

//Wanheden.
Annons

2
Enl. "förståsigpåare" och mekaniker som jag talat med, så skall detta bero på just de faktum att vi bromsar för mjukt och hårdbromsar allt för sällan så att ABS:en får jobba.
ABS-bromsen "mår" faktiskt mycket bättre om man då och då på lämplig plats gör ett par kraftiga inbromsningar så man hör att "den jobbar" - bromspedalen "hoppar" liksom.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Japp! Tänkte precis skriva detsamma,men den gode Nimbusen var som vanligt före... :D :D :D
Det är ungefär samma fenomen som uppträder när man har automatväxel och inte använder sig av den riktiga handbromsen; den rostar fast! All automatik och elektronik och allt som slutar på -nik, mår bara bra av att användas ibland! Så: kraftiga inbromsningar ibland, då ingen annan trafik är i närheten! :) :)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Jo, jag vet & är det någon som använt bromsarna och låter dom arbeta
ibland så brukar det vara jag. "Min" mek sa vid senaste servicen att var det är inte många som använder bromsarna så rejält.

Jämförde med en annan Santa som var inne på verkstan, den hade gått
7000mil och det var inte mycket kanter på skivorna, men mina har det blitt kanter på och det var vid 3000mila servicen.

Det jag ville kolla eller höra mig för lite var om det är nåt lurt på gång.
Har ju garanti kvar, men jag ville inte ner till verkstan och gnälla heller.

Är jätte nöjd med bilen och framför allt verkstan osv.
Men det är lite sånna där små skumma saker som kommer ibland.

Tankmätaren som inte vill visa rätt, men sedan efter ett tag går den upp och visar rätt, det är också svårt för verkstan att kunna få fram sånna konstigheter.

ABS som inte vill gå in och jobba först, men sedan fungera som det ska.

Kylarvatten som försvinner, fast det är bara en pytteliten mängd.
Ungefär mellan max-min mellan service, men jag ser att det verkar stänkt ut glykolvatten runt framkanten på motorn- vattenpumpen.

Men jag tycker att det skulle försvinna mer ur behållaren om det var ett läckage eller fel på pumpen?

Bromskivorna i bak som blir lite varma (ljumna)fast en inte bromsat på några mil och oken går att röra samt glider fint, handbromsen går också lätt och fint.

Det är ju inte så lätt för verkstan att fixa sånna här små saker, det är ju inga direkta fel heller utan det känns bara som dom ligger i luften och väntar....lagom till garantin går ut?

/Wanheden.

5
Skäreläjan skrev:All automatik och elektronik och allt som slutar på -nik, mår bara bra av att användas ibland! Så: kraftiga inbromsningar ibland, då ingen annan trafik är i närheten! :) :)
Hoppas att det inte gäller "niken" som sitter i airbagen !!
"Joppe"

6
Hej Wanheden! Min garanti går också snart ut (November). För egen del kommer jag att M-testa min bil snarast och därefter lämna protokollet till min verkstad som får fixa ev. fel. Föreslår att du gör samma sak. När det gäller läckande kylarvätska så är det inget acceptabelt fel. Verkstan ska klara av att felsöka o fixa det. Det är ingen rocket science när det gäller såna fel.

Vad gäller ABS:en så låt verkstan bevisa för dig genom provkörniing med dig som medpass. att ABSen funkar varje gång.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Anmäler avvikande uppfattning!


ABS-systemet är en rejält utprovad och skottsäker grunka som felsöker sig själv på löpande basis och alltid flaggar för eventuella brister i funktionen genom att tända upp "ABS"-lampan på panelen.

Visserligen liite irriterande när den kopplar ur sig just när man stampar på pedalen för att göra sin livs inbromsning i idiothalka och sidvind, men ABS-systemet är alltid renhårigt när det gäller att stämpla ut - det meddelar genom att tända lampan på panelen och meddela: "Det här får du reda ut själv!" :shock:


Nå - av det du skriver att döma har du inget fel i ABSen:

Som jag förstår det så upplever du att dina initiala bromsningar ger dig dålig retardationseffekt - det bromsar dåligt helt enkelt!

ABSen är till för att man skall kunna styra bilen trots hård inbromsning - den motverkar hjullåsning.

Låser du upp hjulen vid dessa första, svaga inbromsningar?
Nä, just det!

Alltså inget uppdrag för ditt ABS-system!

Efter några inbromsingar däremot tycks din bromsanläggning förmå sig utveckla sådan bromskraft att det finns risk för att hjulen börjar låsa upp - och då går ABSen in och reglerar bromskraften.

Alltså - något hindrar bromsarna från att ge sitt bästa från början, och det är inte ABSen - det kan jag sätta en slant på.


För övrigt vill jag passa på att rida ett varv på min gamla käpphäst;

ABS är ta mig tusan det mest missförstådda hjälpsystemet vi har!

ABS ger med mycket få undantag alltid längre bromssträckor!

Yes! Längre bromssträckor!!
Under extremförhållanden upp till 200 % längre bromssträcka, men alltid längre bromsstäcka.

Det finns ett enda underlag som ABS kan förkorta bromsträckan på - och det är inte snö!

Längre bromssträcka med ABS - glöm aldrig det!

Säg bara till om ni vill ha en utvikning speciellt i ämnet - jag kan skriva spaltkilometer!


Swedefe



Det enda egentliga fel som normalt kan uppstå i ABS-komplexet är att någon av hjulgivarna tappar kontakten med huvudenheten.
Med invärden från endast tre av fyra givare kopplar huvudenheten ur sig - och flaggar för malfunction på panelen.
8 fall av 10 handlar det bara om lite oxid, men verkstädena byter ändå.
Senast redigerad av Swedefe den 15 aug 2006, 00:09, redigerad totalt 1 gånger.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
Kan inte hjälpa det - men jag håller fullständigt med Swedefe. :mrgreen:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

9
Helt rätt Swedefe och det är som du skriver nog inget fel på ABS:n, men vad kan en göra om nu bromsarna tar dåligt? är det fel på beläggen typ?

Men efter att jag gjort några hårdare inbromsningar så tar bromsarna bra igen och ABS systemet jobbar, det hörs.

Men det verkar som om hela bromssystemet spelar spratt med mig ibland.
Liknade detta med att bakskivorna blir varma, fast jag inte bromsat.
Och det är inget som kärvar, hjulen och bilen rullar lätt, oken glider fint på axlarna, verkstan har putsat av beläggen och smörjt in dessa igen bara för att dom inte ska rosta fast.

Men det är snart dags för service igen och då få vi ta och gå igenom bilen
ordentligt tillsammans, annars får jag väl göra som ClasseClas lämna in för ett test innan garantin går ut.

Wanheden.