Annons

AC problem

1
Hej!
Har ett problem med AC:n, den slutar att fungera efter ett tag när det är riktigt varmt ute. Den skickar ut för mycket kyla när det inte är varmt ute.
När jag kopplar in AC:n så tar den enormt mycket kraft av motorn och det blir ett vinande ljud från troligtvis ett lager vid kompressorn. När jag stannar så blir det en stor pöl med kondensvatten under bilen.
Vad kan det troligaste felet vara?

Nu till något roligare, var på Island för en vecka sedan med bilen och jag blir bara mer och mer förtjust i den. Den skötte sig alldeles ypperligt det enda jag inte gjorde vara att vada med den, men jag en blid på en som gjorde det med en Santa V6. Var själv lite skeptisk eftersom när jag bytte kamremmen innan vi åkte så såg jag ju givaren till tändningen vid vevaxeln och jag ville inte få fukt där uppe bland bergen.
Tänkte skicka med bilden men fixar inte hur.
Det blev en tur på ca 320 mil varav 220 mil på ön, åkte dit via Norge och hem via Danmark och med full campingpackning och 3 personer så drog den faktiskt bara 0,96 l/mil fast utan AC:n på under mesta tiden, den blir så slö i uppförsbackarna med den på.

Hälsningar
Peter
Annons

2
Tjenare Peter Brantedal!
Känn dig välkommen i SUV-gänget. :wink:
utan AC:n på under mesta tiden
:lol: Behövs den verkligen på ISLAND? :lol:

Kul med bilder. Hur man gör har visserligen beskrivits tidigare i Forumet, men vi kör de en gång till. Finns flera olika sätt men här är ett:
LÄGG IN DITT FOTO UNDER Mina Bilder i din Windows > GÅ TILL http://www.imageshack.us/ > BLÄDDRA FRAM TILL DITT FOTO > SÄTT DÄREFTER ETT KRYSS I RUTAN:remove size/resolution bar from thumbnail? > TRYCK PÅ Host it.
NY SIDA KOMMER UPP > KOPIERA HELA ADRESSEN SOM STÅR I FÄLTET:Thumbnail for forums (1)
KLISTRA IN DENNA I DITT INLÄGG OCH GÖR EN EXTRA KOLL GENOM FÖRHANDSGRANSKNING INNAN DU TRYCKER PÅ SKICKA - KLART!!!

Nu är vi många som vill se en badande SF på ISLAND. :shock:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Välkommen till SF-forumet Peter!
Jag vill tipsa dig om ytterligare ett sätt att få in bilderna på forumet!
Fast Nimbusens metod är väl så bra med "klickbara" bilder...
Gå till "Forumindex" och titta under "Frågor och svar kring forumet"! Där har ClasseClas skrivit utförligt en metod...
Med bil till Island! :o :o Kul med bilder! :) :)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Hej Peter!

Jag hade problem med AC:n på min 01:a. (vinande ljud, AC:n stängde aldrig av, tog kraft etc) isbildning som resultat. De fick byta en termistor och efter detta fungerade allt perfekt!
Detta fel hittade inte hyundai-verkstaden själva utan en sk auktoriserad specialverkstad för "AC".

Om jag förstått det hela rätt så ligger termistorn på ett väldigt "dumt" ställe så det är många timmars jobb.

Hoppas att de hittar felet!

:wink:
Stahl

5
Under tiden vi väntar på Peters foto från Island.
Läste en artikel som påpekade en av fördelarna när det äntligen kommer lite regn. Leta upp en stabil vattensamling på vägen, i med växel å gasa utav bara F...
Inte bara himla roligt utan man får ju bilen tvättad åsså... typ

Bild


Blir ju ett fasligt åkande åt Boråshållet varje gång man skulle vaska bilen på de viset.... :roll: :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Förenen nytta med nöje! :lol:
Stahl får väl meddela när det är biltvätt på gång, SMHI är väl inte att lita riktigt på... :lol: :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
:lol: Behövs den verkligen på ISLAND? :lol:

Nej egentligen inte vi hade mellan 6 & 19 grader men behövde ibland torka innerluften lite när det regnade.

Här kommer lite bilder:

Vår bil framför vulkanen Hekla (bilen ser liten och den är det i förhållande till Island).

Bild


Här kommer den vadande SF V6 upp ur badet vid Landmannalugar ( såg senare en 2,4 som tagit sig igenom), det var lite djupare längre fram. Tror faktiskt de medvetet dämpt upp ån för att inte det skulle bli för mycket biltrafik inne på området 200 m längre bort.
Vägen upp var också en upplevelse, ca 3,5 mil på lavamark rakt upp som var som en tvättbräda det tog ca 1 h 45 min enkel resa.
En sak som var bra är att pga de många och dåliga grusvägarna är biltvättarna på mackarna gratis.
Bild


Frugan & dottern lunchar på parkeringen utanför Stóri Geysir (en hetvatten sprutande gejser). Plockade faktiskt ur det stora baksätet och frigjorde betydligt mer packningsutrymme.
Bild


Nästa bild är en typisk Isländsk bil, tror bara det är lite status med dessa breda däck, de behövs kanske bara vid körning uppe på någon jökel.
Bild


Sedan såg vi denna grupp av Hummrar på utflykt på en parkering vid hamnen i Seydisfjördur (där färjan landar), de kanske inte ville smutsa ner dom.
Bild


Hälsningar
Peter

8
Härliga jättefina bilder Peter. Tack skall du ha för att man får ta del av eran familjetripp till Island. De är banne mig inte alla som varit där - iaf. INTE med bilen! :lol: De kallar jag en resa de...som Hasse A. sa i monologen med Tage D.

Sen skall det bli spännande å höra reaktionen från swedefe beträffande "bil-dojorna" på foto nr:4.

Peters Foto-inlägg tycker jag dessutom platsar kanon under rubriken: Dags för uppsatsskrivning-igen... "Mitt sommarlov 2006& Semesterminnen i avd. "Svammel etc.", vilket jag hoppas våra eminenta moderatorer noterar och kanske t.o.m. med automatik förflyttar inlägget till. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

9
Nice pictures! jag ska flytta/kopiera över reseposten till lämpligt ställe när jag är tillbaka från semestern nästa vecka.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: AC problem

10
Peter Brantedal skrev:Hej!
Har ett problem med AC:n, den slutar att fungera efter ett tag när det är riktigt varmt ute. Den skickar ut för mycket kyla när det inte är varmt ute.
När jag kopplar in AC:n så tar den enormt mycket kraft av motorn och det blir ett vinande ljud från troligtvis ett lager vid kompressorn. När jag stannar så blir det en stor pöl med kondensvatten under bilen.
Vad kan det troligaste felet vara?
Hej!
Jag har en Santa Fe 02:a som har gått 6500 mil och jag upplever samma sak som dig. AC:n tar kraft från motorn och ett vinande ljud uppstår och efter ett tag är det som att AC:n förlorar effekt trots att fläkten är på nära max så blåser det nästan ingenting. När jag stänger av AC:n så helt plötsligt ökar fläkten och kall luft blåser en liten stund. Det var ju inte länge sen bilen var på 6000 milaservice kollar de inte sånt?

Re: AC problem

11
svanelind skrev:
Peter Brantedal skrev:Hej!
Har ett problem med AC:n, den slutar att fungera efter ett tag när det är riktigt varmt ute. Den skickar ut för mycket kyla när det inte är varmt ute.
När jag kopplar in AC:n så tar den enormt mycket kraft av motorn och det blir ett vinande ljud från troligtvis ett lager vid kompressorn. När jag stannar så blir det en stor pöl med kondensvatten under bilen.
Vad kan det troligaste felet vara?
Hej!
Jag har en Santa Fe 02:a som har gått 6500 mil och jag upplever samma sak som dig. AC:n tar kraft från motorn och ett vinande ljud uppstår och efter ett tag är det som att AC:n förlorar effekt trots att fläkten är på nära max så blåser det nästan ingenting. När jag stänger av AC:n så helt plötsligt ökar fläkten och kall luft blåser en liten stund. Det var ju inte länge sen bilen var på 6000 milaservice kollar de inte sånt?
Hej o välkommen!

Vad jag vet så ska ACC:n funktionskollas i samband med service. Vad det innebär i praktiken har jag dessvärre ingen koll på.

Ditt speciella fel påminner om det som Stahl drabbades av, dvs termistorn är felplacerad, vilket gör att evaporatorn fryser ihop, vilket gör att kylningen täpps igen, vilket gör att ingen kyla eller luftström kommer fram.

På Hyundais mekarweb, http://www.hmaservice.com finns felet beskrivet i en servicebulle. Felet har drabbat flera USA-ägare med tanke på deras varmare klimat jämfört med Sverige. Nu har vi haft en het sommar här, som säkert får felet att dyka upp här också.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
Den amerikanska servicebullen heter 03-97-001. Där beskrivs den nya placeringen av termistorn som även ska bytas ut för ACC från artnr 97614-38200 till 97614-3D200.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Fråga:

Är det känt om denna felplacering av termistorn fortfarande förekommer på nytillverkade bilar?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

14
Enligt bullen gäller detta SM 2001-2003. Kom ihåg nu att all info som gäller USA-marknaden inte per automatik gäller våra svenska (läs europeiska) bilar. Det finns alltid en risk att det blir förvirrade diskussioner hos en verkstad om man hänvisar till USA-webben. Men i det här fallet så var det exakt det här felet som Stahl drabbades av och som hennes aukt Hyundaiverkstad inte klarade av att lösa.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision