Annons

Lömsk kamrat??? 7500-milaservice

1
Lät en ytlig bekant göra min 7500 milaservice- han kunde göra det billigare än märkesverkstaden lovade han.
Känns som om snålheten bedrog visheten dock!

Han bytte bromsklossar, men ej det broms- och positionsljus som var trasiga.

Summa byte bromsklossar inkl servicen: 5000:-
Var det billigt det? :shock:
Annons

2
Vågar inte ge mig på att bedöma det, men vänta ett litet tag, så skall Du se att här dyker upp svar från de som har erfarenheter... :)
Välkommen till klubben Du också!
Kanske lite mer om vad Du har för modell osv, gärna men helt frivilligt, givetvis... :D
PS kika igenom forumet, här finns mycket matnyttigt! (Särskilt på svammeltrådarna... :roll: :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hejsan B-dell och hjärtligt välkommen till forumet.

Kul att du hittat hit även om innehållet i din 1:a post inte låter så himla kul.
5000 spänn till en obekant kan visa sig bli dyra "läropengar". Själv hade jag iaf. aldrig överlåtit jobbet till någon jag inte känner och skulle hellre aldrig rekomendera någon att låta en icke auktoriserad verkstad utföra ev. sevice.
Nu vet vi ju inte vilken modell du har och vad som skall göras för din bil vid 7500 mil, men så jäkla billigt låter de inte tycker jag. :cry:

Gäller ju också att få servicen instämplat och bokförd för framtida inbyte/försäljning. 7500 mil då är din bil förmodligen heller inte så gammal.. :shock:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Andra har postat sina kostnader för just 7,500 milaservicen här:
§
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=518

Jämför gärna.
Avser endast servicekostnad inkl oljor och filter och verkar stanna kring 2,000 spänn.


Hur kom det sig att du valde att serva utanför Hyundai-nätet?



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Snålhet var som sagt drivkraften, fast även den lilla irritation när man ständigt fyllde på spolarvätska utan att jag bett om det på märkesverkstaden. Sista gången (6000 mil) toppfyllde jag den själv kvällen innan service, då hade de duttat i vad som gick och sedan lämnat en flaska spolarvätska i kupén och debiterat detta- sådan känns lite gnidigt.

6
Hej igen!
Har också varit med om just detta; Dock inte med Santa Fé´n, utan med den förrförra bilen, också på märkesverkstad.(Inte Hyundai!)
Botemedel de gångerna: "Plombera" påfyllningen med vävtejp, tillsägelse vid inlämningen att låta bli spolarvätskan! Det funkade då, iallafall.
Hade förresten en blandning av spolarvätska med en skvätt YES i, det var suveränt mot "trafikfilmen" på framrutan... :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
9000-mila nu för dörren...11000:- orimligt tycker jag- i Solna finns tydligen en verkstad som kör en lite sundare prispolitik och uppriktigt sagt har jag banne mig inte råd att pröjsa 11 tkr nu!
SF 2,7 GLS -01

8
En vanlig service i Sthlmstrakten ligger på ca 2200, sedan tillkommer kupéluftfiltret för ca 600 spänn.

Jag fick mina bromsbelägg bak bytta på min -02a direkt efter köpet. Bilfirman betalade den pengen som landande på kring knappa 2000.

Så det kan ju hända att du inte betalade ett rejält överpris. Det framgår inte om det var samtliga belägg som byttes eller "bara" fram eller bak.

Ang kommande service, kolla med Statoil på Birger Jarlsgatan alldeles vid Norrtull. Det har kört en del mailingkampanjer tidigare med vettiga servicepriser. De är eller har iaf varit aukt. Hyundaiverkstad.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Tyvärr verkar de ha slutat med sina kampanjer- även jag ville vara lite sniken och kollade där när det var dags för 9000milaservicen- men de tog då ungefär samma som de flesta andra verkar ta. Sen säger alla verkstäder att det är ett stort jobb som tar hela dagen- men min bil var klar efter en halvdag- men priset var lika högt för det. Fast min rem och fanpulley la ju oxå av i våras, de kanske slarvade...?
Lars Göran Wärn