Annons

Rotera sommar/vinter däck??

1
Hej igen!
Jag har ett par funderingar och får säkert ett par bra svar :D Den 1: Det står i instruktionsboken att det är viktigt pga 4-hjulsdrift att man skall rotera sommardäcken inklusive reservdäcket vid byte från vinter till sommar däck. Gör alla 4-hjulsdriftägare det?? Det samma gäller från sommar till vinterdäck exklusive ett extra däck. Hur skiftar ni vinterdäcken?? Kors och tvärs som sommardäck eller i längdsled?? Nästa fundering jag har och den är lite "korkad" :oops: men den gnager lite. Hur gör man vid besiktningen när de skall kolla bromsarna?? 2 Hjul får inte vara stilla när 2 andra snurrar t ex vid bärning av bilen och det blir ju kontentan vid besiktning. Eller är det så kort stund så det gör kanske inget.
Ha de gött Hälsningar Anders/ Santa Fe Nordic -05
Annons

2
Vet inte om jag sagt det tidigare men hej och välkommen till forumet.

Hjulbyte - axelvis. D.v.s. V-F och V-B byter plats H-F och H-B likaså.
Vissa däcksfabrikat kräver ju t.o.m. också Samma rotationsriktning - se pilen på däcket.

Står det någonstans att man skall byta även med reservhjulet så är jag säker på att
det är en punkt de FLESTA hoppar över.. :lol:

:idea:
Men ett tips som man bör tänka på vad gäller reservhjulet och som man kan göra till en
vana vid S-V-däcksbyte och det är att smörja in skruven som håller uppe reservhjulet.

Din sistnämnda fråga vid bromskoll hos bilprovn. - Jag personligen vet inte detta rent tekniskt,
men min gissning är att de rör sig om en väldig kort tidsintervall. Men du får säkert ett utförligt
svar på den frågan av någon som kan.

`Gött Mos`- körven :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
ang bromsprov:

frågade på besiktgningen sist ang 4x4

vissa bilar klarar tydligen av att testas på den vanliga testbromsen med v-lådan i D-läge???

andra får man helt enkelt testa MANUELLT dvs göra bromstest utan maskinellt hjälp.

Lite konstigt tyckte jag men det va de svar jag fick...

mvh

4
Nimbusen beskiver rätt sätt att rotera däcken - endast axelvis;
rotationsriktingen måste behållas.

Det har egentligen inte med sentida asymmetriska och "designade" mönster att göra - anledningen sitter djupare i radialdäckets uppbyggnad; cordpaketen "bäddar in sig" i stommen efter de påkänningar som däcket utsätts för vid ursprungsmonteringen, och denna rotationsriktning skall behållas om man vill kunna plocka ut max mil ur däcket.
Även rullmotståndet/bränsleförbrukningen kommer att öka för ett däck som tvingas rotera åt olika håll under sin livslängd.

Spelar roll?
En kvalificerad gissning är att den som vänder på hjulen efter 1,000 mil tappar runt 10% av livslängden på däcken - i reda tal innebär detta att man tvingas till byte sådär 500 - 700 mil tidigare än nödvändigt.

Förändringar i förbrukningen är lite svårare att gaffla in - bara för att ett (mätbart) rullmotstånd ökar med 10% så betyder inte det att förbukningen stiger med samma siffra - även detta går att räkna fram, men kräver ingående kunskaper om alla de faktorer som påverkar förbrukningen.

Min erfarenhet pekar dock mot att bilar som fått hjulen blandade hej vilt ökar sin förbrukning mer i höga farter än i låga.

Gissning igen: En bil där alla fyra radialdäcken har fått byta rotationsrikting drar ca 2,5% mer bränsle under 100 km/h och upp till 5% mer i topphastighet - trots att det är luftmotståndet som egentligen står för lejonparten av ökningen.

Andra effekter:
Byter man rotationsriktning på ett traditionellt däck utan angiven rotationsriktning så kan man förnimma en något förhöjd nivå av däcksbuller.
Detta buller kommer från däcket stomme, som nu tvingas rotera åt annat håll än vad det ställt in sig på. Ytterst få bilförare kan dock höra någon skillnad.

Om man däremot vänder på ett av de nya, "designade" pilformade mönstren blir det annat ljud i skällan... :mrgreen:
Jag vet exempel där folk har velat reklamera sina däck hos handlare för att de bullrar så hemskt - högre än vinterdäcken de just monterat av - själva... :roll:
Alltså ett buller högt nog att noteras av vilken läppspelare som helst.

Dessutom kan man som bilconnoseur möjligen notera en försämrad handling på bilar som fått sina däck rotationsriktningsbytta.
Det kan röra sig om en svårdefinerbar tröghet i reaktionerna, simmighet i längsgående spår samt att den sista krispigheten och exaktheten i körningen går förlorad.
Nästan ingen kan härleda detta till att hjulen bytt rotationsriktning - speciellt som förändringen inte märks direkt efter ett skifte utan ger sig till känna först efter flera hundra mil - när skadan redan är skedd.

Överkurs?
Ja, självklart när det gäller handling, kanske när det gäller buller - men förändringen i bränsleförbrukning och livslängden på däcken kommer ingen undan som blandar och ger.

Vilka däck drabbas?
Som vanligt är premiumdäck bättre - de påverkas mindre av sina klantiga ägare och inkompetenta gummihandlare.
Billig skit uppvisar helt enkelt större förändringar när dess förhållanden inte är optimala längre.

Jag går så långt att att jag påstår att det för skitdäck faktiskt kan finnas ett samband mellan byte av rotationsriktning och "oförklarliga" deformationer, svårbalanserade däck och framförallt separationer och plötsliga kollapser - inte sällan med allvarliga följder!

Billiga skitdäck är helt enkelt tillverkade med så små marginaler och/eller bristande hygien och kontroll att de inte klarar ett byte av rotationsriktning - i kombination med andra påfrestningar som tex långvarig hög hastighet, tung belastning eller för lågt däckstryck. "Poff", helt enkelt...


Korsrotation?
Glöm! Det var något man gjorde med diagonaldäcken på farfars tid!
Radialdäck skall inte, får inte byta rotationsriktning!
Kan inte sägas för ofta!



Dubbdäck?
Skall självklart heller inte utsättas för byte av rotationsriktning - dels av ovanstående skäl, men även för att dubben - efter inkörning "sätter sig" för att klara sin uppgift så bra som möjligt - byte av rotationsriktning ger massivt dubbsläpp!
Inte övertygad? Hur får man en lös mjölktand att släppa i förtid...?


Reservhjulet med i leken?
Nä. För jobbigt - till och med för en Bror Duktig som jag.
Låt skiten sitta - man lär ändå inte få loss det. Ring assistansen om det verkligen skulle bli punka någon gång.


Å vem e' jag då?
Som spiller så mycket tid en strålande lördagmorgon, och skriver "rotationsriktning" så många gånger att jag själv blir yr i mössan?

En däcksdåre!
Gillar däck, älskar att laborera med däck, piskar ut alla tänkbara mil ur dem:

ca 6,500 mil med 5 mm kvar ur orginal Hankook RA 07 - hade lätt klarat 10,000 mil.

ca 12,500 mil ur Cooper M+S vinterdäck(!) med 2 mm kvar.

Obs! Hård körning, tunga lass, riktigt höga hastigheter, mycket släpvagnskörning,
full tågvikt.

Hemligheten?
3,0 / 3,5 i däckstryck och däcksrotation mellan varje service.
Om jag körde som folk skulle jag aallddrriigg behöva byta däck! :mrgreen:

Bromsprovning!
Aldrig i helvete att dom skulle få upp någon bil med AWD-system som jag hade ansvar för på en bromstestare som testar axel för axel!

4x4 med manuellt i och urkopplingsbar drivning till framaxeln är en sak, men inte något AWD-system oavsett modell! Vägra!!!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Å vem e' jag då?
Som spiller så mycket tid en strålande lördagmorgon, och skriver "rotationsriktning" så många gånger att jag själv blir yr i mössan?
:roll: :roll: :roll: Skriva är la en sak, då skulle du veta hur de är å läsa allt ...snacka om yr i bollen, blev efteråt tvungen att ändra rotationsriktning å gå en massa högervarv på köksgolvet för att återfå balansen.. :lol:

Skojar bara - överkurs eller ej skit samma, alltid intressant när swedefe dyker i ett ämne å "går på djupet". :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Hej!
Bockar och bugar för det uttömmande svaret om däcken till er alla. Går det "vägra" bromsprov hos besiktningen eller de får testa manuellt som bakmiki skriver? Sedan en liten fundering till: Om man måste lägga på reservdäcket vid punktering och man har väldigt slitna däck, då rullar däcken ej lika fort/lika många varv, vad händer då med 4-hjulsdriften? Risker??

Anders

7
Närmaste vägen till däcksfixaren i förnuftig hastighet bör inte innebära några "robblems", för du kör väl inte runt med reserven mer än absolut minsta nödvändiga vägsträcka? :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
Utan att vilja hållas ansvarig för mitt påstående så verkar det ändå som Santans viskokoppling är betydligt mer tålig än andra fabrikats - Volvos tidiga V 70 XC packade ihop och stämplade ut för minsta småsak.
Inte för att det märktes med den settingen som valts, men ändå... :roll:

Själv kör jag 75-profil och skulle aldrig lägga på originalreserven, dessutom är pressningen som reservhjulet huserar i för snävt tilltagen för 225/75x16, så jag kan inte ens gardera mig med att lägga på ett femte däck i 75 profil som reserv.

Det finns en risk i att lägga på en fullmönstrad reserv om resten av däcken är nere mot 3 mm gränsen.
Jag bedömer den dock numer som ganska liten - vi har faktiskt inte hört om någon enda Santa som verkligen har eldat upp sin viskokoppling.

Dock skulle jag i första hand:

A: försöka med punkaspray för att ta mig till gummiverkstad.
Har flera stora burkar med proffsspray i bilen för både släpet och bilen.

B: utnyttja assistancedelen i försäkringen med kostnadsfri flakbärgning till däcksverkstad om jag har tid till det.

För mig är tyvärr reservhjulet endast en "nödreserv", trots att det är fullstort och ligger på alufälg.


För bromsprovet så har SBP samma lilla grunka som Polisen använder vid flygande;
en retardationsmätare som fästs med sugpropp på insidan vindrutan.

Den visar på ett ap-enkelt sätt bilens retardationskraft uttryckt i G, och är helt tillförlitlig. Fasta gränsvärden finns framtagna.

Det man inte får fram värden på är ojämn bromsverkan - därav provkörningen; drar bilen märkbart snett så är den välkommen tillbaka.

Parentes/avvikelse/utvikning/ordblaj:
Svenskens tilltro till maskiner, visare och kontrollampor är monumental - någon som minns "legitimationslampan" på Systembolaget på -70talet?

Heelt slumpmässigt :roll: krävde "automatiken" legitimation på den tilltänkta kunden - kassörskans fotpedal på golvet var det ingen som låtsades om, trots att alla visste.
(Tillbaka nu igen förstår jag, i utgångschecken hos de som självscannar sina varor i ICA-butiken lite för självsvåldigt...)



Självklart kan man kräva provkörning/bedömning istället för bromsprovning på rulle om man kör AWD.


Grabben spelar för övrigt just nu "Fuck the system" med System of a down så det skakar i hela huset - känns gôtt! :mrgreen:



Swedefe

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

9
Bilprovningen kan inte/får inte bromsprova våra bilar med sina maskiner. När jag kollade mitt bes.protokoll i efterhand så stod det att de hade bromsprovat "på känn". Nu står det väl inte "på känn" för det låter så amatörmässigt men det var så de gjorde. Kommer fasiken inte på vilket ord de använde. Orka inte leta efter prot just nu i bilen heller. :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Tror inte man behöver bekymra sig om bilprovningens arbetssätt.

En gång när jag var där för några år sedan med en annan bil, frågade jag hur de gör med permanent 4-hjulsdrift. Svaret blev att de inte kunde köras i den tvåhjuliga bromsprovaren.
Detta föll i glömska, så när det var dags för Santans första elddop, lämnade jag den ifrån mig utan kommentar annat än att de skulle kika extra noga på spindellederna. "Vi kikar noga på allting" blev svaret.

När jag fick protokollet i min hand stod att läsa: "Alternativ kontrollmetod bromssystem, bromskontroll utförd på väg."
Det är säkert inlagt i deras handdatorer, så det torde inte uppstå någon risk för felbehandling, eftersom inget görs i onödan.

Men varför rotera hjulens placering vid däckbyte?? De slits ju nästan lika mycket runt om, tack vare konstant drivning på alla 4 hjulen. Verkar också vara ett onödigt arbete.

11
Nix!

Gamm-Santan slet något mer fram än bak vid normal körning,
men den stora spårviddsförändringen bak gjorde att bilen satte sig rejält vid släpvagnsdragning med högt kultryck och mycket last i bilen.

Bilen karvade rejält på insidan av däcken och behövde roteras för att inte bli alldeles deformerade vid tung belastning.

Ny-Santan från 2005 har förutom ITM-systemet en helt omgjord bakvagn.
Den sliter sina bakhjul mycket planare tack vare mer sansad bakvagnsgeometri - svårviddsförändringen vid in-och utfjädring är avgjort mindre.

Dock uppvisar den nya bilen betydligt mycket större slitage av framhjulen - just för att den inte längre är permanent 4-hjulsdriven.


Just för vårt speciella användningssätt finns inga fördelar med den nya bakvagnen - trots sina stora rörelser upplevde jag den gamla som en stadigare dragare när man ligger upp mot maxvikter både på släp och i bil.



S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

12
Har det inte en viss betydelse med automatisk nivåreglering av bakvagnen? Jag har lastat en gång för ett par veckor sedan ganska tungt i skuffen och det syntes inte att den "satte sig" överhuvud taget.
Någon som vet?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

13
Förtydligande: med "gamm-Santa" och "Ny-Santa" menar jag skillnaderna mellan de två gamla SM-Santor vi haft - CM lär ha någons slags nivåkompensator i bakkärran som jag inte är insatt i.

Men, SM - det kan jag! :mrgreen:
Vår 2002 var en bättre dragare än 2005an.


...och det här med hjulrotationen, "Linkan";
visst tusan är jag småknäpp när det gäller däck - jag är beredd att ta en massa extra jobb bara för att piska ur alla mil som går ur en omgång däck.

That's me folks! :wink:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

14
och det här med hjulrotationen
Någon som kommer att fira julen i omgångar hemma hos svärmor, X-et, farmor.... :lol: nää, skojar bara!

De gäller årets dubbdäck!
- På tal om "rotation" av däcken.....är det månne någon här som slängde på vintersulorna när den 1:a snön kom i nov. men som sedan har/funderar på att skifta till "sommarhjulen" igen. Eller kanske ännu mera passande - till "regndäck"?

- Själv hann jag inte skifta till dubbisarna innan de ynka vita himlapulvret hade försvunnit och därefter lyst med sin frånvaro. Verkar på väderdoktorerna som att "det dessutom lär dröja"... innan regnet övergå till fast form. :wink:

Tankar - Tips - Funderingar?
Senast redigerad av nimbusen den 19 dec 2006, 20:07, redigerad totalt 1 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

15
Nu kom det en skvätt snö här i Sollentuna och så blev det lite halt. Jag tänker inte byta för att snön o isen kommer när man minst anar det. Ett lika starkt eller starkare skäl är lagkravet på vinterdäck. Det har jag inte lust att tumma på. Undrar hur försäkringsbolagen reglerar en vagnskada om man olagligen kört med sommardäck under vinterperioden? :roll:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision