Annons

9000 mil service

1
Hej
Det är dags för 9000 mil service på min Santa V6 2001.
Kamremsbyte m.m.m.m. Har fått offert från min verkstad på kr 11000.
Chockerande tycker jag. Vad kan anses som rimligt???
Tacksam för ett råd!! :shock:
Annons

2
Hej banker.
11000 spänn är nog inte helt orimligt dessvärre. Finns bl.a. minst ett tidigare inlägg från april -05 där en 9000-mila gick på cirkus 10390 och det var ju ETT ÅR sedan.

Det kostar att ligga på topp! :wink:



Lite lockande men man skulle ibland behöva ett par sådana - ja sådana som i ditt nicknamn alltså... :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Tyvärr är det som Nimbusen säger, priset stämmer ganska väl.

Som perentes kan nämnas att om man väljer att byta bil istället för att göra servicen, räknar de flesta handlare ner inbytespriset med motsvarande belopp om servicen inte är gjord. :twisted:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Hejsan
Tack för informationen. Servicen är nu urförd och priset stannade på kr 10.200. Så jag "tjänade" en tusenlapp. :lol:
Passade samtidigt på att kolla in den nya Santan 6cyl. Blev förstås sugen att byta. Snackade pris med säljaren. Han ville ha 180.000 emellan.
Min är en 2001:a som gått 9.000. Allt utrustning.
Men Oj vad mycket slantar. :x
Min får nog rulla ett år till. Få se när det blir en beg. marknad på den nya modellen.
Ha de´
Banker

5
Santaclaus skrev: Som perentes kan nämnas att om man väljer att byta bil istället för att göra servicen, räknar de flesta handlare ner inbytespriset med motsvarande belopp om servicen inte är gjord. :twisted:
Både och; byter man in just innan service så är man nog ganska rökt, men tex vi gjorde upp affären vid 21,000 mil och bytte någonstans vid 22,500 - och tog den servicen på vår bekostnad.

Följande service - 24,000 är stoor på dieseln, och den redan goda byteskalkylen ljusnade ytterligare av att vi slapp få sådär 10 - 12,000 i nacken.




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
Vad görs utöver kamremsbyte och det "vanliga" på denna service? Vad jag förstår kostar själva kamremmen några hundringar- görs något annat häftigt som motiverar den häftiga pengen?
SF 2,7 GLS -01

7
Vad görs utöver kamremsbyte och det "vanliga" på denna service? Vad jag förstår kostar själva kamremmen några hundringar- görs något annat häftigt som motiverar den häftiga pengen?
Bla. byts samtliga oljor ut, sen har jag för mig att det krävs en hel del demontering för att komma åt kamremmen, och tid är ju pengar.

Arbetskostnaden har jag för mig ligger på ca 4,500 - 5000:-. Resten är mtrl.

Ring Din verkstad och fråga, de har säkert klara besked på vad som kostar, och hur mycket.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

8
9000 mil service
Arbetskostnaden är den överlägset dyraste posten. kr 3.510.
Kamaxelrem kr 764:-
Tändstift kr 912 :shock:
Olja 500, Löphjul, sträckare, filter kr. 1.300.
Statskassan kr. 2.048.
Packning oljeplugg kr 5:-
Dessutom litet krafs här o där
Vid köp av ny V6:a för kr 325.000 skulle man vara generös och dra av servicekostnaden. Man tackar.