Annons

Bilen tvärdog, jag befarar kamrem..

1
Hej alla,

Min fina Santa Fe som jag kört i många sköna mil och har varit tryggheten själv bara tvärdog för mig idag...? - den går runt med ett misstänksamt ljud med viss 'klonk' ibland, vill inte köra mer på starten men jag befarar starkt att kamrem eller något sådan har hänt..!

Min bil är en 2003, 2.4 manuell GLS Ex. med ca 6300 på mätaren.
Kamrem har sagts att jag skall byta vid 7500 eller 9000 enligt verkstan.
- Klarar motorn i en Santa Fe kamremsbrott eller skrotar man något..?

Hur rekommenderar Ni att jag gör och i vilken ordning..?
Skall jag kontakta Hyundai Sverige, försäkringsbolag, min närmsta verkstad..?

Är det kamrem eller vevaxel-sensor eller något annat..?
Jag vet att det är svårt att avgöra vad felet kan vara men kom gärna med förslag och felsymtomer..

Hälsningar - Fredrik Geite
Hyundai Santa Fe GLS Exklusive -2003 Silver
--------------------------------------------------------
Annons

Re: Bilen tvärdog, jag befarar kamrem..

2
ABILENE skrev:
Är det kamrem eller vevaxel-sensor eller något annat..?
Jag vet att det är svårt att avgöra vad felet kan vara men kom gärna med förslag och felsymtomer..
Jag har läst igenom forumet efter svar och hittade tråden 'Sagan om en Santa Fe' som var lagom trevlig att läsa...

Jag har också haft en rem som låter för dj..ligt vid uppstart, kall som varm men det är bara ibland. - Jag har kollat spelet på remmen men det var ok, har även sprutat med remspray som hjälpte föga..!

- Kan det vara kamrem, justerare, lager eller sensor eller något likvärdigt som har hänt..? - kom gärna med förslag och felsymtom.

Tack så länge! - Fredrik Geite
Hyundai Santa Fe GLS Exklusive -2003 Silver
--------------------------------------------------------

3
Min bil är en 2003, 2.4 manuell GLS Ex. med ca 6300 på mätaren.
Kamrem har sagts att jag skall byta vid 7500 eller 9000 enligt verkstan.
ciat tidigare inlägg enl. swedefe:
Vid introduktionen hade både 2,4 och 2,7 en bytesintervall om 9,000 mil, men 2,4 fick efter ett tag sin sin förkortad till 6,000 mil.

Diesel byter sin rem vid 12,000 mil.




Hoppet är det sista som överger människan heter det ju och då skall man ju inte måla "F.. på väggen" innan felet är konstaterat. Men dessvärre låter din beskrivning av motorn misstänkt likt ett kamremsbrott.
:cry:
Hoppas dock att felet är av betydligt enklare sort.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
nimbusen skrev:
Min bil är en 2003, 2.4 manuell GLS Ex. med ca 6300 på mätaren.
Kamrem har sagts att jag skall byta vid 7500 eller 9000 enligt verkstan.
ciat tidigare inlägg enl. swedefe:
Vid introduktionen hade både 2,4 och 2,7 en bytesintervall om 9,000 mil, men 2,4 fick efter ett tag sin sin förkortad till 6,000 mil.

Diesel byter sin rem vid 12,000 mil.




Hoppet är det sista som överger människan heter det ju och då skall man ju inte måla "F.. på väggen" innan felet är konstaterat. Men dessvärre låter din beskrivning av motorn misstänkt likt ett kamremsbrott.
:cry:
Hoppas dock att felet är av betydligt enklare sort.
Hej och tack för svaret,

ja, jo jag läste detta att de ändrat till 6000 mil.

Har kollat med mitt försäkringsbolag redan och bärgaren är på väg.

- 18.48 pratar med mitt försäkringsbolag, de ger mig ett telnummer till jouren.
- 18.50 Pratar med jouren som beställer bärgare.
- 18.55 Bärgaren från Åmål ringer och vi bestämmer tid. han skulle vara där om 20 minuter..

Bra början sannerligen, hoppas resten går bra också..;)
- Jag har BilXtra så bärging är gratis, har även motorförsäkring så oavsett vad som sker så kostar det max 3000.-

Har även ett krånglande lås/hantag bak som vägrar låsa upp sig ibland, även ett förarlås som krånglar. Kan man ta detta på garantin samtidigt (ni har säkert disskutterat detta tidigare, finns det servicebulletins på dessa fel..?)

Något annat jag skall se till och få gjort samtidigt..?
Har någon här på forumet erfarenhet av Svema Bil i Karlstad..?

Hälsningar - Fredrik Geite
Senast redigerad av ABILENE den 31 jul 2006, 12:50, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Santa Fe GLS Exklusive -2003 Silver
--------------------------------------------------------

5
Hej Fredrik! Helt rätt att skeppa bilen till verkstan. Santan klarar inte ett kamremsbrott utan diverse pulvermos i ventiler o kolvar såvitt jag vet.

Vad gäller fel på bakluckelåset så är främst att själva handtaget går mitt itu för en del. Villminnas att Swedefe hade krångel med handtagets avtryckare fastnade i öppningsläget.

Givetvis tar du upp alla fel som garantifel med verkstan! Du har ju en nybilsgaranti på 3 år som täcker allt. OK inte bromsbelägg + spolarvätska o sånt men resten!

Övriga detaljer som bör kollas upp innan garantitidens utgång är kopplingen. Kanske har du redan en sk single mass-koppling. Den tidigare modellen, dual mass, kännetecknades av kort kopplingsväg, "huggighet" och slirade gärna vid drag av tyngre släp som husvagn. Den kopplingen var för klent spänd vill jag påstå. Ngt du känner igen?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Bilen tvärdog, jag befarar kamrem..

6
Hej,

Tänkte hålla er informerade hur det gick med bilen..
Det var kamrem som jag misstänkte. Som tur var hade resten av motor/topplock/ventiler klarat sig utan skada, det enda förutom remmen som gick sönder var vevaxelgivaren som fick en smäll av remmen när den gick av så det var bara att byta, verkstan bytte även balansremmen.

Total kostnad för kalaset blev 5900.- som jag tycker är väldigt rimligt, som tur är har jag både BilXtra och Maskin-försäkring så bärging är gratis och självrisken är 1500.- + att jag får stilleståndsersättning med 100.- per dag.

Bilen kom med bärgare till Karlstad 09.00 på måndagen och var klar att hämta tisdag 15.00.

Måste säga att detta gick oerhört smidigt och Svema Bil i Karlstad var väldigt tillmötesgående och försäkringsbolaget skötte sig exemplariskt, skönt att när det verkligen händer något så får man den hjälp man betalar för! - Hyundai Sverige däremot var rent otrevliga i telefon och var inte ett dugg intresserade att hjälpa till, ok dåliga medarbetare men fortfarande nöjd med bilmärket..;)

Hälsningar - Fredrik Geite
Hyundai Santa Fe GLS Exklusive -2003 Silver
--------------------------------------------------------

7
Skönt att det redde ut sig Fredde! Du tycks ha en väldigt bra försäkring.
Gör nästan dagligen gratisreklam för en förbaskat bra bil(SFV6:a) och
skäms HK om ni inte kan uppföra er i telefonen!

Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
Vad jag förstod så hade du Fredrik gjort din 6000-milaservice hos en aukt. serviceverkstad innan felet inträffade. Så nu återstår det att få klargjort varför verkstan inte lyckades byta kamremmen enligt de nya direktiven. Sedan ska det bli mkt intressant att få reda på vem som tar de kostnader som uppstått för dig. I mina ögon så ligger verkstan riktigt pyrt till. Kanske Hyundai Sverige behöver bli insyltade ändå...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Dito!

Så långt jag har förstått ärendet är det en klockren verkstadsmiss - visst; jäkla tur att försäkringsbolaget vräkte sig ut för att rädda sin kund, men är det riktigt rätt...?



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting