Annons

En Norgehistoria

1
En Norgehistoria.
Hej Alla här på forumet.

Vi har en Santa Fe diesel 03a som har gått ca: 6500 mil.
Bilen tvärdog ungefär 10 mil norr om Namsos nu på semestern,
stendöd. Jahapp ringa efter en bärgare naturligtsvis,ringde försäkringsbolaget som fixade en från Namsos. Upp med bilen
och husvagnen efter. Färden gick till Motorpartner AS i Namsos,
så långt OK. Ont om personal + semestertider men dom tog ut
datorn och började kolla. Fel på sensor vid kamaxel , jaha bara
att beställa en ny. 2 dagar senare var det helt plötsligt fel på
sensorn på vevaxeln, jaha igen. Försäkringsbolaget ordnar en
hyrbil med dragkrok så det är bara att dra hem husvagnen,
och vänta på att telefon ska ringa. Några dagar senare ringer
Matorpartner och meddelar att registret är ödelagt ?????????
Bara att byta motor. Hmmm, kontaktar generalag. här hemma
och förklarar ärendet, inom en halvtimme ringer dom tillbaks
och förklarar, tydligen har spännrulle, kamrem + en massa annat
blivit skrot ( totalhaveri ). Bekräftar att motorbyte är nog lämpligast.
Bilen gick sönder den 19 juli, garantin gick ut den 21 juli !!!!!!!!
Undrar om det är någon här på forumet som har läst eller hört om
liknande problem med Santans dieselmotor.

_____________

janevill
Annons

2
janevill > NIX jag har iaf. inte hört något liknande. Den här norge-historian var definitivt inte rolig, i motsats till de flesta andra.

:shock: :shock: Barrrrra darrrrarr vid tanken på vad historien skulle sluta, om den rasat den 22 juli. Hoppas nu att Hyundai Sverige ser till att eländet och er avbrutna semesterresa, ändå ordnar sig till slut och till allas belåtenhet.
Lycka till, å du kan väl återkomma och berätta slutet på historien då jag tror att det är många som är intresserade.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Hej
Jag hoppas att det slutar på bästa sätt också.
Ska bara tillägga att försäkringsbolaget och hyundai har varit
helt OK så här långt.

_____________
janevill

4
Hej, har inte hört om den typen av totalhaveri på diesel, däremot knas med insprutningsröret (själva common railen) som springer läck. Återkom gärna med mer info vartefter. Någon ska väl köra hem bilen till dig sedan? Frågan är om det ingår i garantin o/e försäkringen?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
ClasseClas skrev:Hej, har inte hört om den typen av totalhaveri på diesel, däremot knas med insprutningsröret (själva common railen) som springer läck. Återkom gärna med mer info vartefter. Någon ska väl köra hem bilen till dig sedan? Frågan är om det ingår i garantin o/e försäkringen?
Jag råkade ut för detta med insprutningsröret på väg från Abisko. Två mil innan Kiruna dör bilen och efter en novisinspektion så kan jag konstatera att det luktar diesel. naturligtvis så händer sådant kl. 20:00 en fredagkväll. Men med hjälp av försäkringsbolag, bärgare och hyrbil så kom vi iallafall hem till Luleå på lördagsmorgon. Hyundaifirman i Kiruna hadde aldrig hört talas om nått liknande och det var bara tur att röret fanns i Sverige. Efter 6 dagar fick vi iallafall åka tillbaka till Kiruna med hyrbilen och hämta vår Santa Fe. (02:a med drygt 20.000 på mätaren så någon garanti var det inte tal om...=).

Hoppas att det löser sig till det bästa för janevill.