Annons

En Hyundai som lägger av...

1
Hej kollegor!
Igår då jag körde min bil sjönk varvtalet fr. 2000 till ca. 1000 varv/min.plötsligt. Det hjälpte inte att ge gas. Min bil är en Hyundai Santa Fe-03 med 2.4 l motor, man. låda. Efter en kort stund kom den igen efter det att jag lagt i 4:ans växel. Detta upprepade sig två gånger till senare på dagen. Jag stannade då vid vägkanten en stund och for sedan vidare de två milen hem utan problem. Var ned till verksta´n idag och dom kollade kärran med en sådan där "elktronikbox" vad den nu heter. Men den visade inga felkoder. Känslan när det hände var som om bilen gick på tre cylindrar, eller som om jag hade 5:ans växel i en för brant backe. Väcks några tankar hos er andra...bilkollegor? Mvh. HG...
Annons

2
Hej. Har iofs. INTE haft ett enda problem med min Santa, men med tanke på hur din kärra reagerade och med viss motorerfarenhet skulle jag gissa på tre tänkbara orsaker som vanligtvis inte märks vid en datorkontroll på verkstad och som kan orsaka tillfällig misständning.

1. Ev. kondensvatten i tanken eller någon smuts som följt med soppan till motorn eller att du fått med någon skit vid tankning. Kör man ofta med lite soppa i tanken kan de bildas kondens på tankens insida. Detta brukar dock uppträda mestadels på vintertid. Sen skall man inte ha någon övertro på att tankarna på bensinstationerna alltid är kemisk rena.

2. Något av stiften som håller på att lägga av?

3. Smuts vid motorns tändsystem med enstaka överslag som följd. Märks dock vid hög luftfuktighet typ ihållande regn. Detta fenomen är dock inte speciellt vanligt på dagens bilar.

Utgår ifrån att det inte är elektroniken som spelar ett spratt vilket dock inte är otänkbart även om man vid kontrolltillfället inte hittade något.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
På det amerkanska forumet har man kunnat följa problem som ägarna haft med sin tändlägesindikator - en sensor som mäter vevaxelns position.
(eller snarare rotation - själva vevaxel får man ju hoppas att den stannar där den är... :mrgreen: )

Min uppfattning är att problemet där berörde en begränsad serie av bilar, som blev åtgärdade på garanti, att de tvärdog och inte rörde sig ur fläcken och att problemet syntes som felkod i Hy-scan.

Inte mycket som passar in på ditt trubbel mao. HG.

Keep on trucking, HG och håll tummarna för att problemet dycker upp innan nästa långresa - eller inte alls.
Tänka bara på att köra längre sträcka med misständande motor påverkar katalysatorn negativt.


Swedefe


Någon som noterar datum och tempus i HGs inlägg?
Igår hade jag problem, idag var jag på verkstaden...

Semestersverige är inte vad det brukade vara - tack och lov!!! :twisted:
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting