Annons

Bränsleförbr. 2,7 V6

1
Hej på Er alla!!!

Har precis kommit tillbaka från bl.a sommarstugan på Öland, och på resan dit fulltankades det och trippmätaren nollades för att kolla bränsleförbrukningen på den nya pärlan.

-Och döm om min förvåning när jag räknade på det... 0,87l/milen!!!???

Kan detta verkligen stämma? Visst, jag körde med två ägg under pedalen, men körde också en del statskörning. Jag har räknat med att reserven rymmer 10 liter. -Stämmer det? eller är det mindre???

Hör av er i frågan, -Hoppas att jag är rätt på det då man får punga ut med 12.30 kr per liter i dessa dagar.

Mvh.

Christian
Annons

2
Hej, jag har en -01:a och tycker din förbrukning låter väldigt låg...Vi kör till Skåne någotsånär regelbundet från 08 och det är ju motorväg hela vägen så det går ganska fort, ca 140 (!) och då drar ekipaget fullastad med hustru och barn drygt 1 liter per 10 km, kanske 1.2 -jag har inte mätt exakt. Vanlig landsväg med mindre last känns som 1 liter per 10 km- jag önskar jag kunde nå ner till din förbrukning....
Lars Göran Wärn

3
Japp. jag med! Å jag kör diesel... :mrgreen:
Har svårt att komma under 1 liter/mil, utan släpkörning.



Nå, jag gråter inte - men saknar min Xantia HDI ibland - det var en snål rackare!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
0,87 låter ju VÄÄLDIGT bra med en V6:a.
Bara att gratulera Christian!

Min -01:a med snart 10,000 mil på mätaren ligger runt litern till 1,05, och ibland 1,1 blandad körning.

Men jag har för mig att det tidigare nämnts att det blir ganska märkbar skillnad i förbrukning om man går över normal svensk motorvägsfart (skyltad hastighet). Alltså LarsGöran, om Du sätter cruisen på 115 km/h nästa gång Du drar söderöver kanske Du sparar 1 - 1,5 dl/mil.

Om man betalar soppan med skattade pengar är 12 -15 kr/mil, (kostar inte soppan 12,54 nu? :evil: ) ganska mycket pengar att spara på att komma en timme senare till skåne.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

5
Vid konstant hastighet av 100km/h dra en V6 med manuell låda 9,3 och med automat 9,4 l/100km. Detta på det MEST ultmata körstilen, testa på en rullande väg med en bil som har rullat minst 20000km!!!

Att du kommer under dessa siffror är RIKTIGT bra- bara till att gratulera!

-japp, bekräftat igen.

6
-Ja, nu var vi i stugan från fredag till igår och jag gjorde precis som sist och förbrukningen stämmer faktiskt. -Jag blir själv imponerad. Men, Jag vill understryka att jag kör med 2 ägg under pedalen och jag har upptäckt att om man låter bli att låta lådan växla mellan 2:an och 3:an utan gör detta själv vid 2000 varv så går det betydligt lugnare.

Körde en bekants Sl 350 i förra veckan med dess 7-stegade låda. De va fräkt, den känner av vilket körtemprament du har och anpassar verkligen växlingarna efter körstil!

-Men, vad är en liten fjantig tvåsitsig bil till skillnad från de mera muskelpaketen i Santa´n??? :wink:

Ha det i hettan!

Christian

7
I förra veckan körde jag en sväng Stockholm-Lysekil-Stockholm - drygt 100 mil. På nerresan var vi tre personer i bilen, jag höll dom skyltade hastigheterna (men hade lite bråttom), och jag använde farthållaren så mycket som möjligt.
Min bränsleförbrukning blev då ca 1,2 l/mil.

Under hemresan var vi bara två personer, och jag lade jag ett (bara ett...) ägg mellan foten och gaspedalen, körde aldrig fortare än 90 Km/tim, hade ingen brådska att öka farten efter att ha passerat en sträcka med lägre hastighet, och jag struntade i farthållaren.
Då stannade förbrukningen på 0,9 l/mil.
Någon märkbar skillnad i effektiv körtid kunde jag inte notera.

Bilen var förstås min SF (SM) 2,7 V6 automat som normalt i blandad körning drar ungefär som den officiella specifikationen dvs 1,14 l/mil.

Anm: Med hastighetsuppgifterna menar jag verklig hastighet dvs inte vad mätaren visar, utan jag tar hänsyn till den felvisning jag mätt upp. När jag säger 90 km/tim visar alltså mätaren 100 km/tim, och den exakta hastigheten är då ca 92 km/tim

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

8
Hej BengtB.
Jag ifrågasätter inte på något vis det du skriver, men menar du att felvisningen på din mätare är 8% redan vid 100-sträcket? Den storleken på felvisning, även om det är åt rätt håll så att säga, verkar dock orimligt stor. Inte så att du bytt hjulstorlek eller annat som kan påverka en felvisning?

Tänker bara på min tid vid Volvo, där jag arbetade som testförare/kontrollant, att felvisningen då fick vara högst 10% på skalans ändmärkning, annars kasserades hastighetsmätaren/instrumentet.

Själv upplever jag, har dock inte gjort någon riktig seriös kontroll, att mätaren i min Santa med 2,4 l stämmer ganska hyffsat i jämförelse med den övriga trafiken där man färdas.
Vad beträffar bensinförbrukningen, jag har ju förvisso som sagt en 2,4 L bensinare, så drar den ganska exakt 1.03 blandad körning efter 8 mån. noggrann bokföring. Att komma ner till siffrorna i produktbladet landsväg 0.78 eller upp till stadskörning 1.31 har jag aldrig lyckats med utan den ligger ganska konstant på runt litern och då är körstilen varken med ägg under gaspedalen eller någon form av råkörning eller rödljus-burnouter.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

9
Hej du nimbusen!

Jodå, felvisningen på min hastighetsmätare ligger ungefär vid 8-10%, räknat på hastighetsmätarens visning, enligt mätningar som jag dels gjort med stoppur (vid dom 500-metersmarkeringar som ibland finns på vägen) och dels med GPS. Byte av GPS resp stoppur har inte inneburit någon skillnad.

Vid 100 på mätaren säger t ex GPS 92 km/tim, vid 80 på mätaren visar GPS drygt 73 km/tim. Senaste mätningarna gjorde jag f ö i onsdags.
Felvisningen vid kring 50 km/tim har jag inte kollat så exakt, men ett vid några tillfällen har jag passerat polisens hastighetskontroller på 50-sträcka utan att bli stoppad, och då har visar nålen på min hastighetsmätare legat i underkanten på 60-strecket (alltså ca 58 ) , vilket jag antar betyder en verklig hastighet på ungefär 53-54 km/tim.

Nu kör jag med dom fabriksmonterade sommardäcken, men vid mätningar med vinterdäck i rätt dimension har jag inte fått någon nämnvärd skillnad.

Dessutom fick jag samma värden med min förra Santa Fé, så jag är benägen att tro att alla har ungefär samma storlek på felvisningen.

Jag håller med om att felvisningen är stor, men eftersom jag har för vana att kolla detta vid varje byte av däck, t ex vår och höst samt vid varje bilbyte, så känner jag mig inte speciellt störd av den - jag vet ju alltid vad visad hastighet motsvarar i verkligheten.

Dom bilar jag hade närmast före Santa Fé-epoken (tre olika årsmodeller av Opel Vectra) hade en mera korrekt hastighetsmätarvisning, men felet brukade ändå ligga på ca 5% i vanliga hastigheter - vilket det gör även på HSB:s nuvarande Opel Astra.

/BengtB
(med viss vana vid navigering även på sjön - i en Uttern 5750C - och tidigare även i luften som privatflygare)
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

10
Felvisningen av hastighetsmätaren bekräftas även av de danska hastighetsradarapparaterna som står uppställda vid det långa vägbygget utanför Köpenhamn. Fartradarn visade 59 km/h och min hastighetsmätare stod på 65 km/h, vilket jag anser styrker BengtB's felvisning på ca. 8-10%

Körde i tisdags till Tyskland och handlade ramlösa :mrgreen: , farthållaren på 110 km/h från Varberg till Rödby, ac på (utetemp mellan 18-28 grader) och hela familjen i bilen.
På hemvägen hade vi ca 220 kg tillgodo till maxlast.
Snittförbrukningen landade på 1,03l/mil.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

11
Iofs. inte speciellt viktigt, men om felvisningen är c:a 8-10% redan vid 100 undrar vad den verkliga toppfarten är. De 173 km/tim som anges i produktbladet för SM bör då i verklig fart istället vara runt 156 km/tim. En viss skillnad, faktiskt en jäkla skillnad tycker jag. :roll:

Nu vet man ju sen tidigare erfarenhet att instrument skiljer sig från bil till bil p.g.a. felvisande instr., ändrad hjuldimension etc., men någon avvikelse från visad till verklig fart med 10% är jag lyckligtvis övertygad om att jag iaf. inte har på min Santa. Har som jag nämnt tidigare dock inte tekniskt mätt upp detta med instrument, utan förlitar mig på egen erfarenhet och känsla från 40 år (dagligen) bakom ratten.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

12
Att hastighetsmätaren visar fel behöver inte alls betyda att vägmätaren visar lika mycket fel även om båda enheterna får sin information från samma givare.
Vad hastighetsmätaren visar är ju helt beroende av var nånstans på mätartavlan som strecken målats, medan vägmätaren är en digital enhet, som räknar om impulserna från givaren till värden som presenteras enbart som siffror. Jag har faktiskt t o m funderat över att byta eller måla om markeringarna på hastighetsmätartavlan.

För min del har har jag inte gjort samma noggranna koll av vägmätarens uppgifter som jag då och då gör med hastighetsmätaren. Men jag har ändå kommit fram till att min vägmätares felvisning ligger kring 5% dvs hälften av hastighetsmätarens felvisning. Inte minst grundar jag det på att trippmätaren efter min senaste längre körning i förra veckan visade 2-3 mils längre körsträcka än den verkliga efter drygt 50 mils körning.

Jag får väl göra en noggrannare kontroll, t ex med GPS, och återkomma med ett mera exakt resultat.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

13
NEEEEEJ BengtanB - inte vägmätaren oxså... :shock:

Detta börjar ju likna exaktheten i 5-dagarsprognoserna för vädret. Lika bra att ta fram sprayburken och lacka hela instrumenttavlan mattsvart och därefter montera en "sumlogg" i underredet,. Typ: Göteborg - Sthlm - 50 knop - c:a 275 sjömil ... :lol: :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

14
Resultatet av dagens kontroll av vägmätaren.
Det blev inte så lång körsträcka, bara drygt 4,5 mil, och då på vägar med 70-gräns plus några kortare bitar med 50-gräns. Huruvida hastigheten påverkar felvisningen vet jag alltså inte än, men skulle inte hålla det för otroligt - så det skulle behövas en kontroll också på 90- och 110-vägar.

Hur som helst, enligt bilens vägmätare körde jag 47.4 kilometer, och min GPS visade att sträckan egentligen var 46,0 kilometer. Felvisningen på vägmätaren tycks alltså ligga på 3% - och felet på hastighetsmätaren var som vanligt ca 8%.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

15
GPS kontra vägmaätare kommer alltid att diffa. GPS mäter "fågelvägen"

GPSn tar ej hänsyn till de topografiska skillnaderna. så en skillnad på 3% kanske kan härledas till topografiska skillnader.

Nytt tips, låna ett mäthjul från vägverket och häng efter bilen :wink: