Annons

vinande ljud

1
Hej, under en period har jag haft samma turboljud. generator och batteri tog slut och byttes (för dyra pengar) - men vinandet var kvar och idag rasslade det till och nåt hände med AC:n,vet inte riktigt än men ett drev låg löst(!) vid sidan av blocket när jag öppnar huven....min verkstad ska få jobba/diagnosticera men det tar väl tid i semestertider. Jag har en 6:a från 2001 med nästan 120 000km på mätaren- men borde inte remmar,drev och det de driver hålla längre?
Lars Göran Wärn
Annons

2
Driver du med oss? :P


Jag skulle nog vara väldigt angelägen att koppla rem-missljudet och de utbytta delarna till slarv från verkstaden - speciellt om det är samma verkstad som gjorde tabben med bromsarna i samband med framvagnsjobbet... :roll:


Se till att hålla dem under din tumme; du har anmärkt på missljud -> de har repararerat och debiterat -men tydligen fel grejer...

Spännrullar till både kamrem och aggregatremmar har ställt till bekymmer på vissa serier av Santa Fe; en verkstad som läser sina servicebullentiner vet var dom skall hålla utkik efter.
Åtskilliga spännrullar har bytts under garanti, samt även efter garantin som good-will bara för att undvika dyrbara följdskador.
Men, det spelar ingen roll hur generösa Hyundai-importören är centralt, om inte verkstäderna är med på noterna...

Ta reda på vad verkstaden verkligen gjort med din bil, och hur dom motiverar sina åtgärder - kolla sedan vad som har hänt nu senast.

Om du inte upplever att du får gehör för dina åsikter så är det bara att ta ärendet en trappa upp: ta kontakt med serviceavdelningen på Hyundai Sverige i Sollentuna och dra ärendet för dem - väl dokumenterat och helst skriftligt bör att spara deras tid.


Go get 'em!




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
Hej, tack för stödet; själv vill jag misstänka nåt liknande. Jag känner mig stärkt av dina synpunkter...dock är det inte samma verkstad som fumlade med bromsvätskan, (det var Svedbergs i Rissne))jag bytte för att få bättre service...till Sollentuna! Mvh/LarsGöran
Lars Göran Wärn

4
Hej, finns det någon som kan visa ett samband mellan mitt tappade drev( pulley damper), där alltså vulkningen mellan yttre och inre metall tröttnat, och generatorhaveriet? Eller är det bara taskig timing? Det lär finnas en automatspännare, brukar den slacka så generatorn inte laddar? Borde inte AC,servo och vattenpump oxå slutat fungera i ett sånt läge? Nästa vecka kommer en bärgare och hämtar bilen för åtärd hos Hyundai-dyrt misstänker jag. Det är svårt att släppa tanken på missmek men jag vet inte hur jag kan styrka sånt....Trevlig sommar! LarsGöran
Lars Göran Wärn

5
Nä, när det gäller det som ibland kallas svängningsdämpare så har hälsan tigit still - grattis till det första rapporterade fallet här inne på forumet... :P

Det är nog också svårt att direkt koppla de två skadorna till varandra, möjligen, möjligen skulle en närgången okulärbesiktning vid första jobbet
e v e n t u e l l t kunnat avslöja en vulkning på väg att ge upp, men det är som sagt inte alls säkert.

Och, att hänga en mek för fantasilöshet känns kanske inte helt aktuellt...?


Däremot kan man fundera över hur vulkningen kan ha gett upp bara sådär - tidigare ägares överdrivna motortvättande med olämpliga preparat, måhända?

Någon som har ett förslag?



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
Hej, tack för svar; jag är förste och ende ägare- och jag kan försäkra dig om att överdriven motortvätt är det inte fråga om- möjligen underdriven...men visst är det ett märkligt sammanträffande att flera apparater utefter remmen gett upp nästan samtidigt. Kanske vi ska varna kamrater att vid ett dylikt "turbovinande" kolla the pulley damper?
Lars Göran Wärn

7
Appselut! Det är det som är det braiga med forumet.


Original owner! Respekt!

Även jag tycker det är lite märkligt med dessa mer eller mindre diffust sammankopplade problem, men att leda det i bevis... :roll:


Vi får se vad forumet har att säga - och vad verkstaden anser.
Du skall absolut framföra dina tvivel!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
Är det för varmt ute för dig eftersom du är så snabb att sitta vid datorn och svara- eller har du en laptop bredvid gungmattan? Jag har talat med reservdelsansvarig på verkstan och han tycker som du "det är märkligt - men..." Hoppas fler kan ha ideer som gör att haverierna går att leda i bevis till missmek...? Bilen är bärgad tillverkstad och man har lovat att fixa det hela till nästa vecka- och det är ju bra, jag saknar min pärla som i snart 120 000 km varit i praktiken felfri (fast dyr i service och soppatörst). Nu får jag dras med en 15 år gammal SAAB t.v. (usch)
Lars Göran Wärn

9
LarsGöran skrev:Är det för varmt ute för dig eftersom du är så snabb att sitta vid datorn och svara- eller har du en laptop bredvid gungmattan?
Värre än så - jag skall gå ut och slåss med bromsar, blinningar, knott och oknytt för att stängsla upp en ny hage - grannarna har slut på sitt bete så min fru har lovat att jag skall fixa det åt dem. Eller nåt sånt...

Jag har dragit på det ett tag men nu kommer jag nog inte undan längre...
ha det gôtt ni andra... :roll:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting