Annons

Andrahandsvärdet på SM

1
I juli-numret av Vi Bilägare finns en artikel om importhamnen Wallhamn på Tjörn.
I artikeln sägs bl a om parkeringen i hamnen att:

"Rad på rad av den förra generationens Hyunda Santa Fé berättar att det är en bit kvar tills visionen är uppfylld. På känt bilkrängarmanér bylsas de osålda bilarna på med krombågar och extraljus och begränsad upplagedekal. Skyddsplastens 'sista dag-stämpel' från fabrik är för länge sedan passerad. Innan hösten bör de vara väck om de inte ska vara helt iskalla."

Är det på Tjörn vi hittar förklaringen till att inbytespriserna på SM nu enligt min egen erfarenhet är så mycket lägre är för ett par år sen?

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

Re: Andrahandsvärdet på SM

2
BengtB skrev:I juli-numret av Vi Bilägare finns en artikel om importhamnen Wallhamn på Tjörn.
I artikeln sägs bl a om parkeringen i hamnen att:

"Rad på rad av den förra generationens Hyunda Santa Fé berättar att det är en bit kvar tills visionen är uppfylld. På känt bilkrängarmanér bylsas de osålda bilarna på med krombågar och extraljus och begränsad upplagedekal. Skyddsplastens 'sista dag-stämpel' från fabrik är för länge sedan passerad. Innan hösten bör de vara väck om de inte ska vara helt iskalla."

Är det på Tjörn vi hittar förklaringen till att inbytespriserna på SM nu enligt min egen erfarenhet är så mycket lägre är för ett par år sen?

/BengtB
Är tämligen naturligt att en utgående model faller ordentligt i andrahansvärde.

3
Min erfarenhet säger mig att om man köper en av dessa osålda bilar, så får man både bra betalt för sin gamla och ett riktigt bra pris på den nya.
Om man som jag inte riktigt föll för den nya modellen, så finns det nu chans att göra ett riktigt klipp på en ny bil av den gamla modellen.
"Joppe"

4
Joppe skrev: Om man som jag inte riktigt föll för den nya modellen, så finns det nu chans att göra ett riktigt klipp på en ny bil av den gamla modellen.

Helt rätt Joppe. Eftersom jag köpt en "gammal 05:a modell" kan jag bara konstatera att ett bättre bilköp får man leta efter. Bara för att de kommer/kommit en ny modell innebär ju detta inte att den måste vara bättre. Till syvens och sist får man ju heller inte glömma av vad man får för sina surt förvärvade slantar och mer bil för pengarna än vad jag fick, tror jag inte jag får uppleva igen. :lol:

Utförsäljningen/rean av den "gamla" Santan påbörjades ju faktiskt redan förra året när de blev känt att en ny modell var på väg, så redan då föll priserna.
Jag tycker det är ett kanontillf. just nu om man tänker köpa en ny Santa av gamla modellen och inte MÅSTE ha de senaste. Givetvis får man lite mindre bet. för sin gamla i byte, men en inbytesbil är ju alltid en större eller mindre förlustaffär i sig oavsett tidpunkt. :x

I okt. förra året köpte jag min fabriksnya Silvermet. Santa 05:a Exclusive med 2.4 l inkl. X-utr: Frontbåge med x-ljus, Dragkrok, Vintedäck, Motorvärmare, Träpanel, Radio Travelpilot E2, Vindavvisare V-H framdörr, lackad Spoiler baklucka, Bagagerumsmatta + FRI kommande 1500-milaservice. För allt detta betalade jag 238 000. Skulle vilja se den bilfabrikant som kan slå detta. :wink:
Senast redigerad av nimbusen den 18 jul 2006, 20:08, redigerad totalt 2 gång.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
Hei

Jeg mener det er riktig hva det her sies. i norge er det ialefall som det beskrives her. Jeg kjøpte jo en ny SM, CRDI VGT i starten på mars. bilen jeg byttet inn, var en santa CRDI 112 hk, 03 mod. bilen hadde rullet på seg 10.500 mil, og var helt strøken, men uten skinn og med maniell varme/klima. Bilen måtte ha fire nye vinterdekk, og det ble betalt 301.000 N kr for denne i innbytte, noe jeg var svært fornøyd med.

den nye hadde en veil. pris her i norge på ca 453.000, inkl alt utstyr og piggdekk på alu, radio/CD etc. denne solgte de da på slutten for 411.000 nkr. jeg syntes det ble mye bil for pengene, etter norske forhold.

Vegard

Ingen tillfällighet...

6
Hej alla Santa fan´s!

Det är väl ingen tillfällighet att just "Vi bilägare" skriver så negativt om våran skönhet. redan då den kom klankades det ner på de mest anmärkningsvärda saker, dessutom undahölls en hel del matnyttig info som var unikt just då med Santan. bl.a fällbara bakre ryggstöd.

När man som mer eller mindre ny aktör tar sig in med en ny bilmodell i SUV segmentet i Sverige och där man dess utom tar de flesta nyblivna Hyundaiägarna från tidigare Audi-ägande) -och dessutom säljer topp två på den svenska marknaden är det väl något anmärkningsbart att just ovanstående tidsskrift inte på något sätt tar hänsyn till detta när man granskar bil och ägande.

I deras beg. köpguide skriver de bl.a att bilen ser mer eller mindre krockskadad ut redan från start. -Hyffsat negativ inställning från start?! Det sorgliga är ju bara att sådana uttalanden går i tryck. -Säger rätt mycket om nivån på deras redaktion.

Ja, vänner. det finns andra tidningar att förkovra sig i kunskapsmässigt än ovanstående tidsskrift.

Mvh.

Christian

Ps. Det är ju bara att gratulera dem som fortfarande har chansen att köpa en ny välutrustad Santa till rätt pengar!

Ps.2. -Och för vilken gång i ordnigen har inte bl.a Volvo stått med höga lager av allt från 240, 740, 850 och nu V70 -Final edition, Black edition, jubileum osv. -När skrevs det om det senast??? Inget om om Volvo, men det var ett exempel.

Mvh.

Christian

7
2006-08-06.
Kom just innanför dörren efter en visit ute i Wallhamn. Avsikten med min "runt hörnet-körning" ditut var att ta några bilder å vidarebefodra en "bildlägesrapport" till forumet ang. antalet av kvarvarande SM-modeller.

Jag spanande å glanade "gate upp å gate ner" - ente en SM inom synhåll. Nej nu verkade banne mig som om alla SM gått iväg. Hamnplanen var full av bilar men då företrädesvis av andra Hyundai & KIA-modeller.



För den som inte känner till området där "våra" pärlor rullar av
Bild


efter en lång sjötur från monteringsbandet på andra sidan Tellus, så kolla här:
Bild


(som vanligt - klickbar bild)
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
Var du inne på området? 8)
Det kan ibland stå enstaka ex mitt ibland de nya, men de är svåra att se...
De kan vara här för "mellanlandning" f v b till andra hamnar.
Alla bilar till Norge går ju via Wallhamn de med... :)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
skäreläjan >
Nix var inte innanför stängslet, men som jag hoppas framgår av bild No: 2 så flög jag över området (med blicken) :lol:

Okey möjligheten finns ju alltid att Wallhamn kan ha gömt några, men isf. kan de inte vara mer än en handfull goingar. En sak till som speglar de aktuella läget av SM:ar i Wallhamn tycker jag, är det faktum att man på sista tiden INTE sett några stora blaskiga kampanjannonser där "gamla" Fén ingår, utan dessa avser mest Tuscon och Matrixer.

En o annan NY Nordic står kanske ännu å skrotar i någon bilhall, men jag tror att den som funderar på att köpa/äga en RIKTIG fabriksny Santa Fe SM och samtidigt göra ett klipp, nu kan lägga den tanken till samlingarna. :(
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
Du har så rätt; då vi var där senast, den 19 juni, var där bara ett fåtal, så nu är de nog slut, ja. :(
Jisses, vad du måtte ha flaxat med armarna för att komma så högt upp! :lol: :lol: :lol:
Herr Gevalia har väl inte flugit över oss utan att landa? :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

11
skäreläjan > Idag söndag var jag tvungen att ta REA-planet" - HSB tror att man kan hinna allt på en gång :lol:

Nope INTE glömt men lite MYCKET just nu.... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

12
Nog finns det nya bilar kvar. Jag sitter innanför grindarna på Wallhamn, och det står fortfarande ny "Ur Santor" på platsen. så det finns nog tilfälle att fortfarande göra ett klipp.

13
Tjena sign. 2,4 exclusive - ser dig allt! Skojar bara..skogen är emellan :lol:

Men hur många?
De kan inte vara så att de är såna som är sålda och väntar på transport/för lev. alt. om de inte är så himla många, ev. ersättning för totalkvaddade UR-Santor (försäkringsbolag)? Till Wallhamn kommer väl bilar som inte bara skall till Sverige utan även Norge kanske t.o.m. Finland???

OK priser och produktblad för UR-Santan finns iofs. fortfarande kvar på återförsäljarnas hemsidor, så otroligt att de är till salu fortfarande är det ju absolut inte. Skulle vara kul å veta faktiskt - Någon som har uppgifter om detta?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

15
2,4 exclusive skrev:Nog finns det nya bilar kvar. Jag sitter innanför grindarna på Wallhamn, och det står fortfarande ny "Ur Santor" på platsen. så det finns nog tilfälle att fortfarande göra ett klipp.
Hejåvälkommen! Fick vi månne ytterligare en Tjörnbo på halsen nu...? :shock: :wink: :wink: :wink: :?:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision