Annons

Problem med fjärren !

1
Är jag ensam om detta problem ?

Har en Santa 2,4 -03. Några gånger har det hänt efter en biltur har jag inte kunnat låsa bilen med fjärren, inga blinkande lampor helt dött det beror inte på batterierna och funkar heller inte med den blå nyckeln.Tidigare inlägg hade ett liknande problem ( fast tvärtom )kunde inte låsa upp med fjärren.Detta problem händer ju som tur är inte varje dag,men nåt fel är det ju.Börjar få panik,garantin går ut om 25 dagar,och åka till verkstad nu när allt (tyvärr?) fungerar ger väl inte något, eller ???

Snälla , vad ska jag göra ?
Annons

2
Hej och välkommen till forumet Martin,

Tyvärr är jag ingen teknisk expert, men enda normala anledningen till att det inte blinkar eller låser är att ngn dörr eller lucka inte är ordentligt stängd. Det kan ju även bero på att bilen TROR att något står öppet (glappkontakt)

Jag har t.ex. vid ett par tillfällen råkat ut för att bakrutan "stått öppen", pga. att någon tryckt på öppningsknappen för rutan istället för handtaget på bakluckan.

På min första Santa lossnade kopplingen bakom varningsblink-knappen, vilket medförde att det inte blinkade när jag låste/låste upp bilen. (I den bilen hade mittkonsolen bytts ut till träimitation före nybilsleverans, vilket förmodligen hade med saken att göra.)

Mitt tips angående "spökfelet" är att Du påpekar för verkstaden att felet finns, och att det fanns innan garantin gått ut. Be att få skriftlig bekräftelse (med datum) på att Du påtalat felet.

Lycka till!
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Nädå Martin, du är inte ensam om ditt problem.
Vi har haft det likadant och har också en likadan bil.

Det var nu i våras som jag fick problem med "min" sändare. Hade problem både med att låsa och öppna. Det ville liksom inte ta på direkten, utan jag fick stå därute i kylan och trycka och klämma och efter ett tag lyckades det eller inte. Ibland lämnade jag bilen olåst ifall jag hade bråttom iväg. Eftersom det gått nästan 3 år, tog jag för givet att batteriet var slut, och for till närmaste auktoriserade verkstad. Där fick jag ingen hjälp utan hänvisades till en urmakare i grannskapet. Denne gentleman konstaterade att batteriet var OK, trots att jag ville köpa ett nytt.

Mina akuta problem löstes med att jag "lånade" frugans nyckel ett par dagar. Denna var nämligen inte lika använd och fungerade klanderfritt. Därigenom blev det också utrett eller bevisat att felet inte låg i bil eller larm, utan i sändaren på min nyckel.
Jag reste nu en lite längre sträcka till en annan Hyundai-verkstad som jag blivit rekommenderad av en målare. Där jobbar antagligen Sveriges bästa kundmottagare och jag blev medmänskligt bemött. Han till och med lyssnade på kunden(!!!!) och gjorde sina egna tester och prov, vilka ledde till samma resultat = knapphändig funktion i knappen.
Nu var det inte bara att (på garantin) byta ut den lilla plastdosan på nyckelringen, nejdå, en ny rekvirerades, men den och alla andra nycklar måste omprogrammeras. Detta skedde med en handdator i amerikanskt UPS-format (=kabinväska) som pluggades in i bilen och därefter funktionsatte larm och lås för både ny och gammal nyckel.

Sedan dess har allt fungerat perfekt och Hyundai har fått en nöjd kund igen. Men nu har bilgarantin gått ut så jag bävar för nytt slitage på nyckelknapparna. Kanske en tröst att elektronikgarantin är på 9 år.