Annons

Faktablad Santa Fe V6 2,7 Exclusive 2001 års modell???

1
Hej Alle Sammans!

Jag är nybliven ägare till en svensksåld Santa Fe 2001 års modell som skall hämtas efter midsommar. Jag har faktiskt inte sett bilen med egna ögon ännu, men har haft en vän som kan mycket om bilar och som menade på att den var fin i skicket. -Så nu sitter man här suktande efter att få hämta den!!!

Har tidigare erfarenheter från div. sportbilar men aldrig någon suv.

Själv är det min första Hyundai någonsin, men har nog förstått på ägare man pratat med på stan att det inte kommer att bli den sista! Det verkar vara en rejält ihopskruvad bil. Har läst en hel del tester och förstått att det är ett bra beg. köp (Bl.a Auto Motor Sport)

Lite frågor...

-Finns det någon därute som vet om det finns isofixfästen i baksätet på 2001órna?

-När blev färddator och trepunktsbälte bak i mitten standard i exclusivepaketet?

-Vad är kända problem med bilen? Har hört via forumet om bromsar bak samt glapp i länkarmar. -Vet någon vad sådant kostar att åtgärda hos aukt. verkstad?

-Finns det någon som har kvar en broschyr på bilen från 2001??? eller om någon vet var man kan hitta en på nätet? -Har bara sett från 2004 och framåt.


:lol: :lol: :lol:


Med hopp om svar!!!

Mvh.

Christian
Växjö
Annons

2
Hej Christian!

I december 2000 beställde jag min första Santa Fé, en V6 GLS dvs utan Exclusive-paketet - den levererades i början av mars 2001 (tillverkad i februari 2001). I dom gamla papperen har jag hittat en lista över utrustning m m i dom modeller som då fanns att välja bland, och enligt den förteckningen ingår följande i Exclusive:
Läderklädsel, läderklädd ratt, växelspaksknopp läder, samt farthållare.

Isofix är inte alls nämnt någonstans, och jag kan inte minnas att min GLS var utrustad med såna fästen.

Färddator är inte heller nämnd, och ingen bild i en gammal "broschyr" visar något som ens liknar en färddator (samtliga bilder visar en bil med läderklädsel).
Min nuvarande Santa Fé V6 Exclusive från år 2004 har heller ingen färddator. Den har dessutom bara ett midjebälte på mittplatsen i baksätet. Så om färddator resp trepunktsbälte nu är standard i Exclusive, så måste dom sakerna ha tillkommit efter våren 2004.

"Broschyren" jag nämnde är ett vikblad som inte säger så särskilt mycket - det innehåller mest några ganska intetsägande bilder.


Lycka till med ditt nyförvärv!

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

Tack!

3
Hej Bengt!

Tack för Ditt snabba svar som gav en hel del!

Har Du stött på några problem under resans gång med Dina "Santor"??? -Något som kan vara bra att kolla efter?

-Kanske någon mer vet något i frågorna som ställts tidigare?!

Mvh.

Christian

4
Precis som dom flesta här på forumet har jag funnit att Santa Fé hittills visat sig vara en kanske ovanligt felfri bil.

På min första Santa hade jag såvitt jag minns bara ett enda fel, och det var att bromsen kärvade på ena bakhjulet efter några år - men det avhjälpte verkstaden genom rengöring och smörjning (här på forumet kan du annars läsa en detaljerad beskrivning av hur man själv kan göra samma sak).

Santa Fé nr 2 dvs min nuvarande har än så länge bara haft ett fel, och det rörde ett glapp i styrningen. Då var det en glappande bussning i rattaxeln, och den (nedre delen av rattaxeln inkl bussningen) byttes på garantin.

Sammantaget måste jag ändå säga att av mina mer än tjugo fabriksnya bilar under årens lopp har ingen gjort mig så nöjd som dom två senaste dvs Santorna.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

5
Hej Christian,

Trepunktsbältet på mittplatsen kom i den "faceliftade" modellen 2005. Likaså färddatorn, som vad jag förstått kanske inte haft 100% tillförlitlighet i de tidigt levererade bilarna.

Ang isofix, ska jag kolla i min -01:a hur det ser ut i golvet bak.

Jag har kvar brochyrmtrl. och tillbehörspapper från -01, scannar och mailar om intresse finnes.

Själv är jag på min andra Santa nu, och kommer nog inte att byta i första taget. (Kan ju förstås bero på att jag sällan får låna den av HSB.)

Framvagnen kan börja "glunka" lite efter ett tag, men inte mer än vilken V70 eller S80 som helst.

Bakbromsarna fixar Du lätt själv, precis som BengtB säger. manualen som ClasseClas lagt ut är kanon!

hur långt har Din bil gått? På V6:an kommer en ganska dyr (mellan 9500-12000kr) service på 9000 mil. Alla remmar och alla vätskor skall bytas. Kolla att den servicen är gjord om bilen rullat över 9000mil.

Blått är flott
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

Hallå Hallå!!!

6
Den har precis passerat 9000 mil och den STORA servicen är gjord för 150 mil sedan -Gutt!!!

Jag har tittat runt på forumet och sett utomordentliga servicetips som är guld värda!

Om Du har broschyrerna kvar vore ju det kanon om Du hade möjlighet att scanna och lägga ut här på forumet!!! :lol: :lol:

Ja, jag tycker också att den blå är rätt sober. Framförallt då listerna bryter av snyggt med den grå plasten!!!

Väl mött i sommar, och tackar i förskott för broschyren!

Christian

8
:D :D :D

-Tackar ödmjukast!!!

Upptäckte på en bekants Santa Fe att det gick att ställa baksätena i lutning. -Vilken grej!!!!

-Undrar vad det hade kostat som tillval till en XC90??? :wink:

Mvh.

Christian

9
-Undrar vad det hade kostat som tillval till en XC90???
Om jag inte är helt ute å cyklar, har Volvo kopierat :wink: detta, och har det i sin XC90.

Men det syns ju på deras prislapp åxo... 8)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

10
Det är märkligt;
I så gott som alla biltester av Santan har man fått läsa mumbojumbo om bristande sittkomfort i baksätet;
ibland har det varit vinklingen av dynan, ibland har man bjäbbat om låg sitthöjd, konstiga knävinklar, bristande lårstöd - saker som jag inte känner igen eller upprörs speciellt över - men inte någonstans har jag läst någon kommentar om ursantans ställbara bakre ryggstöd!

En finess jag uppskattar storligen de få gånger jag embarkerar baksätet!


Dock!
Första gången jag såg ett justerbart bakre ryggstöd var faktiskt på en
KIA Sportage generation 1, långt innan Santan!!!
Jag minns hur imponerad jag blev - nästan det enda som imponerade på hela det bygget... :roll:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

12
Jag är hemskt ledsen att det blev så klumpigt format, ska försöka "ta" ner den till A5 format eller nått, och skicka om den, men det är ju som vanligt precis innan semestern... :oops:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

14
Nu funkar länken! Det smög in sig ett förargligt mellanslag i slutet på filnamnet, därav problemet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision