Annons

Rostskydda Santan???

1
Hej!

Detta är mitt första inlägg i detta forum. Tycker detta forum verkar perfekt för oss Hyundai ägare. Nu till frågan: skall man rostskyddsbehandla bilen tycker ni? Har köpt en ny :D Santa Fe Nordic i Januari i år. Den har ju fått "dåligt" betyg i någon tidning som nån skrev här i Forumet. Är det något speciellt att tänka på om man ska göra en behandling? Påverkas garantin eller något annat? Måste försäljare/serviceställe informeras eller är det bara att göra en extra behandling?

p.s 4wd infon i detta forum har varit intressant att läsa om, efter att ha läst det känns det lungt att köra Santan
Annons

2
Hei

Da jeg kjøpte min første santa ny i 03, satte jeg den med en gang inn til full behandling hos tuff-kote dinol. dette ga meg 15 år rustgaranti på bilen dersom jeg fulgte opp dette programmet.

Da jeg kjøpte min neste santa, nå på ettervinteren i 06, så ble denne levert fra butikk, med denne behandlingen. forhandleren kjører alle Hyundai over, og får gjort denne behandlingen før bilene registreres nye.

Dette er noe forhandleren gjør, og som ikke har noe med importøren å gjøre.

Jeg tror det er lurt å behandle biler som går på strerkt saltede veier, som min gjør her i kristiansand

Vegard

3
Hej och välkommen!

Vi har diskuterat rostskyddsbehandling fram och tillbaka här på forumet:

Det är troligen svårt att räkna hem merkostnaden för rostskyddsbehandling om man räknar rent krasst på det: den som eventuellt kommer att få nytta av din insats är möjligen tredje eller fjärde ägaren.

Vid ett inbyte efter sådär tre år finns det inte en handlare som kommer att lägga en spänn på inbytespriset bara för att bilen är rostskyddsbehandlad - tyvärr är inte andrahandskunden tillräckligt upplyst.

Men - om du planerar att behålla bilen avsevärt längre, eller kanske låta den "gå i arv" inom familjen kommer saken i ett annat läge: efter låt säga 6 - 8 år kommer din bil med rostskyddsbehandling troligen att vara mer intressant på begagnatmarknaden än de zillioner obehandlade Santor som lär finnas ute till försäljning då...

Sedan har vi ju ett värde i "Peace of mind" och "Done the right thing" att ta hänsyn till också...

Hur som helst - låt oss få reda på hur du väljer att göra, och vad det kostade!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Får väl fundera lite på detta med extra rostskydd. Enligt mitt service/försäljningsställe så försvinner garantin rent "juridiskt" om jag gör en extra behandling :shock: Fattar ej varför det borde bli bättre skydd på bilen men men. Sedan är det svårt att sia om framtiden, nu känns det som att vi behåller bilen i många år men man kanske ändrar sig och köper nya Santan :D i framtiden.

Körven
Santa Fe Nordic -05

5
För den som bestämt sig att underredsbehandla på egen hand skall jag nu bla bla bla pådyvla er alla min uppfattning:

1. Vänta så länge som möjligt mellan leverans och behandling;
detta för att eventuella karossfogar och glipor skall hinna öppna sig för att ta emot den skyddande filmen.
Har man monterat drag på bilen är det extra bra att dra några rejäla lass innan behandlingen... :roll:


2. Vänta inte så länge att det hinner bli vinter/saltlake på vägarna - visst, visst, bilen rengörs innan behandling med de mest sofisktikerade metoder yada yada yada - men ändå; nog tusan känns det bättre att konservera torr och varm bil än blöt och kall...?



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
Före rostskyddsbehandling rengörs bilen noga (hoppas man) och torkas. Den måste vara ordentligt ren och torr för att rostskyddet ska fästa. Det görs också på seriösa behandlingar. Jag har fått priser på behandling mellan 6900 och 8800 kronor.
Man blir betänksam då Santan inte har något skydd att tala om utom möjligtvis i hjulhusen. Jag har talat med flera firmor och det är samstämmigt. Santan hör de absolut sämsta när det gäller rostskydd från fabrik. Rostskyddsgarantin från fabrik är heller inget att luta sig mot. Det visar sig oftast att den endast gäller vid genomrostning och har det gått så långt, är bilen oftast bortom räddning i alla fall. Och att, som Vi Bilägare gjorde, hitta rost baktill i chassit efter 500 mil, är ju ingen höjdare.

7
Jag håller med. Rostskyddsgarantin är inget värd i verkligheten. Om den upphävs pga en egen rostskyddsbehandling, så är det ju garantin på det utförda rostskyddsjobbet som räknas. Jag har fullt med pluggade borrhål på min Santa från min behandling. Skulle jag mot förmodan få några rostproblem så kommer Rostskyddsmetoder AB få en del att bita i...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Rostskydd och "garanti"

8
Nu har jag läst instruktionsboken. Riktigt rolig läsning emellanåt. T.ex. att farthållaren endast får användas om farthållaren inte används!
Betr rostskyddsgarantin står att man måste, helst en gång i månaden, tvätta underredet helt rent, helst med högtryck. Om inte, kan smuts lägga sig och då kan det bli rost! Om man inte håller underredet helt rent, och det blir rost, gäller inte garantin!! Det står så.
Hur många av er har ett underrede, som ser ut som när bilen hämtades ny? Nä, tänkte väl det. :shock:

9
Hello!

Har precis underreds-/rost-behandlat min Santa, dvs underredet, dörrar, trösklar (med uppborrade igen-pluggade-hål på vissa ställen), innerskärmar, (självklart tvättning och torkning innan) osv...

Plussidan:
Slipper rost då Santan´s orginalrostskydd består av ....trumvirvel.....INGET!
Han som rostskyddade bilen hittade inget spår av överhuvudtaget något rostskydd innan.

Personen rostskyddade också rören till ACC då dessa är tunnväggiga och har tendens att rosta...Bonus som mottages med varmt hjärta.

Bilens höga ljudvolym (som många av oss klagar på) sänktes, så nu är det behagligt att åka motorväg igen (och man slipper kompensera oljudet med att höja stereo´n).

Priset: Gjordes av en mycket kunning "har-en-egen-verkstad-vid-sidan av"-person..... :D

Minussidan:
Bilen luktar lite fortfarande... :roll:
//DonTino

10
Hej DonTino!
Om du nu inte vill offentliggöra beloppet du fick betala kan du väl skicka ett PM?
Har själv ägnat ett par helger och all ledig tid däremellan till att "sköta om"
Santan.Bl.a grundlig rengöring av underrede samt bättring av rostskydd.
Och visst, det finns en del i övrigt att önska betr. underredsmassans utbredning.Verkar som om roboten som blåst på det som finns, fått fri-spel
eller så har teknikerna som programmerat den inte förstått syftet alls.

Då jag skulle besiktiga egenhändigt monterat drag, frågade besiktnings-
mannen om jag skrapat bort tectylen vid infästningspunkterna? Jag började svara nåt om att där inte fanns någon, men han tittade stint på mig så jag la snabbt till att på de ställen SÅDAN FUNNITS, var den själv-
klart avlägsnad.

Det som påvisat rost/oxid är uteslutande detaljer som monterats EFTER
robotens till synes slumpmässiga framfart.Det är fästen,bultar och beslag.
Samt fram o bakvagn.Inga synliga angrepp på karossen - ännu!
Men som sagt, en hel del oskyddad plåt som nu fått sig ett skydd i form
av underredsmassa på sprayburk.

Materialåtgång:T-röd,stålborste,Hammerite(hammarlack)500ml+400ml
aerosol,Hagman underredsmassa:3x500ml aerosol,hotpaint 400ml aerosol,
lite kopparpasta och ett par t-shirts. Samt några burkar medicin mot
värkande kropp.(flytande,lll-streck).Dyra grejer men under 1000-lappen.

Nöjd med resultatet.Återstår då hålrum och insida på balkar.Är dock inte
helt förtjust i att det ska borras nya hål. Dessa blottar ju ren metall som
verkligen måste skyddas för att inte vålla rostangrepp. En plugg i hålet
räcker inte.Fast dom vet väl vad dom gör - proffsen!

P.S Ett litet tips: Om du funderar på att själv vaxa bilen innan vintern:
Införskaffa 1 liter lampolja.Tar effektivt bort asfaltstänk och diverse
klet från lacken.Finns i större omfattning än du tror ifrån bilens midja
och ner. Men tvätta bilen noga först.
Lampoljan har många fördelar:Torkar inte ur lacken då den är något fet.
Effektivare och MYCKET billigare än vax,T-röd och lack-cleaner.

Självklart ska du kosta på din bil ett lager vax, men se till att underlaget
är rent först!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

11
DonTino skrev:Hello!

Har precis underreds-/rost-behandlat min Santa, dvs underredet, dörrar, trösklar (med uppborrade igen-pluggade-hål på vissa ställen), innerskärmar, (självklart tvättning och torkning innan) osv...

Plussidan:
Slipper rost då Santan´s orginalrostskydd består av ....trumvirvel.....INGET!
Han som rostskyddade bilen hittade inget spår av överhuvudtaget något rostskydd innan.

Personen rostskyddade också rören till ACC då dessa är tunnväggiga och har tendens att rosta...Bonus som mottages med varmt hjärta.

Bilens höga ljudvolym (som många av oss klagar på) sänktes, så nu är det behagligt att åka motorväg igen (och man slipper kompensera oljudet med att höja stereo´n).

Priset: Gjordes av en mycket kunning "har-en-egen-verkstad-vid-sidan av"-person..... :D

Minussidan:
Bilen luktar lite fortfarande... :roll:
Min 03a som är rostskyddsbehandlad är klart tystare än min 02a. Jag trodde att det mest berodde på den nya typen av bakaxel o upphängning som ändrades med 03an, men jag är benägen att tro att rostskyddet ändå gör mest till för att minska ljudnivån. Luktar gör det, spec. när det är hett ute. Då stinker det av tror jag vaxet i dörrsidorna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
Jag överväger att rostskydda. Fick tips att söka mig utanför Stockholm för den tjänsten- Tittar f.n. på Hybo Bil & Traktor i Ljusdal. (Har sommarställe i närheten) När jag surfar runt hittar jag följande http://www.bilrost.com/

De hävdar att Tectylbehandling är den överlägset bästa metoden och att de blästrar till metallrent, grundar innan pålägg tectyl etc- jag antar att priset för en sådan genomgång inte landar på de 7 till 9000:- jag ser när man talar om tvättning, torkning och därpå följande Ditol-behandling?

Nu har min Santa rostat en del och min fråga är- om man inte tar bort befintlig rost, utan bara tvättar och lägger på Ditol- är detta då bortkastat?

Tacksam för feedback i frågan pronto! :shock:
SF 2,7 GLS -01

13
Hej B-dell!
Jag hade inte "bara" rostskyddat bilen utan att försäkra mig om att alla ställen där det börjat rosta, vare sig det är ytrost eller värre, blivit helt befriade från detta. Sen må det användas olika metoder; Vid något tillfälle - för många år sedan - använde jag oxalsyra, och se - det blev plåtrent! Därefter riktig grundfärg, och sedan ett rejält rostskydd ovanpå, och det höll i flera år efteråt.
Så - kortfattat - lägg inte rostskyddet utanpå rosten! Jag vill påstå, att det är ogjort arbete.
Någon med annan åsikt?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Så - kortfattat - lägg inte rostskyddet utanpå rosten! Jag vill påstå, att det är ogjort arbete. - Någon med annan åsikt?
- Det är jag helt säker på att det inte finns och OM det skulle finnas någon med avvikande åsikt än skäreläjans, då vet denne någon INTE vad han pratar om!
Underarbetets betydelse är, precis som i alla andra sammanhang, 99% av slutresultatet och är alltid lika jäkla tråkigt men ABSOLUT nödvändigt. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

15
Oxalsyra! Oxalättiksyra finns väl i rabarber...jag skall genast gnida Santan med lite ruuubarbs!

Ok...tack för input Skall jag tolka detta som att man kan lämna in sin bil för rostskyddsbehandling och där ev. råka ut för att man bara lägger på rostskyddsmedel efter tvätt, dvs direkt på ev. rost??!!!! :shock:
SF 2,7 GLS -01