Annons

Körteknik o.bränsleförbrukning...

1
Har just avslutat en långresa på över 170 mil till fjälls. Drog en stor vagn med tvenne skotrar på + packning för tre pers. dock utan takbox. Bränsleförbr. hamnade i snitt på 1.2 l/mil. Körde kring 90 - 100 km/t. Vad beträffar körtekniken så har jag fått lära om. Tyckte kärran tappade mkt. fart i uppförsbackarna (Har en 2.4 l motor med manuell låda.) Men troligen väntade jag för länge innan jag växlade till fyran. På hemresan körde jag annorlunda gm. att slänga in fyran redan vid 100 km innan en uppförsbacke dök upp. Då höll kärran farten bättre. I övrigt funkade bilen klanderfritt. Trivs mkt. bra med bilen.
Annons

2
Vad beträffar körteknik så är det intressant att små förändringar i densamma gör stor skillnad. Jag brukar annars få förbrukning på ca 1.2 liter milen, många kallstarter tyvärr, mycket tät(för)ortstrafik och oekonomisk körning på motorvägen.

Häromveckan körde de femton första milen av en tank osedvanligt ekonomiskt, varpå jag bestämde mig för att köra resten av tanken med ecodrivingens alla knep. Jag avverkade femtio mil blandad körning, mestadels tätort men även en del motorväg och stadstrafik (Stockholm). Till min glädje räknade jag ut, efter tankningen, att min 2.4liters Santa (manuell) inte druckit mer än 0.85 liter milen! :o :o Detta utan större ansträngningar, under mer gynsamma omständigheter och ännu snällare körning är det nog fullt möjligt att komma mycket lägre än så. Förbrukningen får väl i och med det anses vara minst sagt godtagbar för en bil i den storleksordningen!

3
Hej Goran.

Skulle vara kul om du kunde dela med dig av dina tips och knep för eco-driving.

Jag kör också bil med likadan motor som du och mitt lägsta-rekord under 3 års körning ligger på 1,01 lit/mil. Normalt 1,1 till 1,2 lit/mil.
När min fru kör samma bil under långfärder kan hon nå ner till 0,9 lit/mil, så det är lite skämmigt att jag har så tung fot.
Därför behöver jag lära mig några av dina kunskaper i konsten att framföra en stor bil med minimal förbrukning av bränsle.
Skulle också vara intressant att få höra om du har AC:n inkopplad när du är ute på snålkörning?

Utgår också från att man håller minst skyltad hastighet ute längs vägarna...

Hälsningar linkan, som ofta är först iväg från grönljuset.

4
Hej!

Vid start brukar jag se till att komma iväg i lagom fart, och hoppar över växlar. Ofta från tvåan till fyran eller trean till femman. På 50-sträckor ser jag till att ligga i 60-70, så att jag kan köra i femmans växel med jämn bränsleförbränning. Jag ser alltid till att accelera lugnt, gaspedalen åker i princip aldrig ner mer än 50%, men man ska inte heller segdra och köra massa på lägre växlar. Jag strävar efter att köra i femman så snabbt som möjligt.

På 70-sträckor och däröver anpassar jag hastigheten efter trafiken, är jag ensam på vägen och vill köra snålt ligger jag inte över 90 iallafall. Detsamma gäller på motorvägen, här vid mig brukar det vara såpass trafikerat att de i högerfilen ligger i 90 varpå man kan lägga sig i den.

Oavsett så ska man hålla jämn hastighet, hastighetsförändringar är bränsleödslande och det ideala är att hålla gaspedalen nere på samma nivå hela tiden. Man ska sålunda undvika att släppa gasen, gasa upp, släppa vid behov, gasa upp igen osv...

Att bromsa är en dödssynd, därför bör man hålla avstånd så att man kan släppa gasen om framförvarande skulle bromsa istället för att bli tvungen att bromsa själv. I nerförsbackar brukar jag ha bättre rull än övriga bilar, varför man blir tvungen att bromsa om man ligger för nära och båda släppt gasen.

Det som sparar mest soppa är troligen att slå av gasen i rätt ögonblick. Bilen har väldigt bra rull, och kör man i 70 kan man slå av gasen mycket långt innan korsning eller rödljus. Det är en fördel om man känner till vägarna, då kan man planera och lär sig exakt var man ska sluta gasa. Därpå växlar du stegvis ner till, växlar man inte ner kommer bilen fortsätta åka i och med att den automatiskt börjar suga bensin vid lägre varv. Håller du ner kopplingen behöver motorn istället bensin för att snurra på tomgång, varför man aldrig trycka ner kopplingen som många tenderar att göra långt innan korsningar och i nerförsbackar. Man ska alltså utnyttja den kinetiska energi som redan finns i bilen.

Lär man sig att glida på den befintlgia energin, och därigenom undvika onödiga inbromsningar så tjänar man enormt mycket. Enligt uppgift bromsar stockholmarna bort 30% av sin bensin...fast i stadstrafik är det ju oundvikligt att bromsa en del om man inte vill bli lynchad av folk som fastnar i trafikljus bakom för att man krypkörde.

I stadstrafik har jag som enda knep, utöver ovannämnda, att försöka att inte stanna. Ser jag ett rödljus eller dylikt växlar jag genast ner och försöker hålla bilen rullande tills det slår om. Folk brukar ju annars gasa fram och sedan bromsa till stillastående. Att starta från stillastående är betydligt mer bränsleödslande än att sakta rulla fram, kasta i tvåan vid omställning och dra iväg...

Finns massa små andra knep som man lär sig själv...jag kör med 2.4bar i sommardäcken, och får vid vanlig, glad körning 1.1-1.2

Eco-drivingtanken jag körde var på inget sätt överdriven ecodriving. Det blev som sagt mycket stadstrafik där jag av praktiska skäl inte rullar fram och hejdar trafiken osv. Trots det fick jag 0.85 varför jag vågar tro att man kommer mycket lägre än så. Det fnns ju folk som tävlar i ecodriving och nån hjälte körde en Volvo S60 från Stockholm till Göteborg till 0.45 liter milen eller något sådant.

Med nuvarande bensinpris, cirkus 12:50 kostar en mil ecodriving med Santan strax över 10:50 kr. Vanlig körning, där man kommer fram en bråkdel snabbare ger 1.2x12:50= 15 kr milen. Sålunda, säg 40% mer att gasa på lite...många droppar små...

5
Glömde tillägga att jag oftast har ACn avslagen. Inte endast för bränsleförbrukningen utan också för att den stinker och hela bilen beter sig konstigt med ACn inkopplad. Den blir märkbart långsammare och rycker konstigt vid hastighetsförändringar...

6
På 50-sträckor ser jag till att ligga i 60-70, så att jag kan köra i femmans växel med jämn bränsleförbränning.
goran > Inget fel att köra ekonomiskt. Men om du för att komma ner till ett minimum av bensinförbrukning, bl.a. ligger i c:a 65 -70 på 50-sträcka och på så vis riskerar både fotgängare och böter, så anser jag ditt tips och argument fullständigt idiotiskt på den punkten.

Nej då får de hellre kosta en liter gasolin extra. För 50-sträckor innebär i regel tätbebyggt område med övergångsställen.
Du kanske skulle flytta hit till Tjörn så du har råd att köra bil? Här på Ö:a kostar 1 liter 95 oktan just nu 11.24

Rattmuff på och Krama varandra i trafiken... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
:lol: Bränsleförbrukning är ju som bekant ett kärt ämne.
Vi köpte för en tid sedan en ny Matrix diesel ( 4 cyl ) den drar
0,48 blandad körning , och frugan har blyfot. Våran förra Matrix
med lilla bensinmotorn drog 0,8-0,9 med samma körsätt.
Gamla hederliga :( Santan står kvar i Norge med grushögen
under huven :(
__________

janevill

9
Helt okey att råka peta på fel tangent på tangentbordet. Det händer aldrig mig oxså en gång...&£¤#@\ :lol:

5:ans växel i 45-50 km/tim??? hmm... då hade min "älskling" hoppat och hackat som bara F... , nej inom tätbebyggt måste jag iaf. ligga på 4:an och ibland t.o.m. på 3:an. Men som sagt vi har ju billig bensin här på ön så mig gör det inte ett dugg. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
Bra körtips, Goran!

Det går att kapa förbrukningen på det mesta man får i sina händer - men att tvingas ligga och snålköra MC känns bara sådär... :roll:

Minns någon gång på 80-talet när soppan tog ett rejält skutt upp i pris och en nytankad och skärrad bilist stegade fram till mig och undrade över förbrukningen på min motorcykel.

- "Tja, mellan 0,75 och 1,25 beroende på körsätt" blev mitt svar;
alldeles uppenbart "fel svar" av minen att döma - hans egna bil lär ha dragit mindre :mrgreen:
3 x DellOrto 32:or med trottel och accpump skapar turbolens både här och där...

Haken var bara att jag var dead serious - en motorcykels teoretiskt lägre förbrukning omsätts genast till sensationsgenerator av undertecknad.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting