Annons
Annons

2
Hej och välkommen till forumet!

Denna fråga var uppe på teknikträffen hos Hyundai Bilar AB i dec. 2004, http://www.hyundai.nu/html/traffar3.htm

Tyvärr dokumenterade vi aldrig just den frågan, men jag minns att Ove Scott på Hyundai Bilar AB nämnde att det inte skadar bilen. Det finns marginal i systemet att tåla olika rullningsomkretsar på hjulen. Mittdiffens diffbroms, viscokopplingen, lär bli lite varmare än vanligt vilket knappast är en nackdel när 4-hjulsdriften väl behövs.

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=429

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=601
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hei

på min forrige santa, sto det skerevet i instruksjonsboka at en skulle bytte plass på for og bak-hjul hver 1000 mil, for å ungå at forhjulene ble mindre, og at viscosen skades.

dette var en 03 mod CRDI. santa'n jeg har i dag, har jeg ikke sjekket om dette står i boka til, men det er jo en VGT, med TOD systemet

Vegard

4
Bror Duktig här skiftar verkligen sina däck med ca 750/1000 mils intervall och plockar ut osannolika miltal ur däcken:

Original Hankook 007 7,500 mil med 5 mm kvar!

Cooper Discoverer M+S 12,500 mil med 2 mm kvar!

Kumho KL 41 LT har rullat 5,000 mil och har 9 mm kvar!!!



Däremot, som tidigare påpekat verkar inte Santa vara lika känslig för skillnad i rullningsomkrets som många andra bilar med viskokoppling.
Volvos första generation av V 70 AWD och XC var ökända för att ha minimala toleranser.

Ändå anser jag att man bör rotera däcken axelvis regelbundet för att uppnå ett jämnt slitage;

Blir framdäcken alltför slitna innan man lägger bak dem kan bilens uppträdande på vägen bli lite läbbigt i just de situationer man verkligen behöver ha lugn och ro...
Det hyfsat nya rättesnöret "Bästa däcken bak" är inte möjligt att efterleva om man dessutom kastar in livslängden på däck och viscokopplingen i ekvationen - bilen tar mer däck fram och man hamnar till sist i en situation när man ur trafiksäkerhetssynpunkt inte kan rotera däcken längre utan tvingas köpa nya.

Rotera ofta, och köp 4 nya när det är dags att byta är mitt tips.

Utan att ha något att grunda mig på så skulle jag själv ur drivlineperspektiv inte acceptera mer än 25% skillnad i mönsterdjupet mellan fram och bak:

Mönster på en axel= 5 mm x 1,25 = max 6,25 mm på den andra.
Misstänker att åtskilliga bilar här inne rullar på större skillnder än så...




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Swedefe skrev: Ändå anser jag att man bör rotera däcken axelvis regelbundet för att uppnå ett jämnt slitage;
...

Rotera ofta, och köp 4 nya när det är dags att byta är mitt tips.

...
Swedefe
Håller fullständigt med! Trots mina knappa 1500 mil/år så skiftar jag däck axelvis för såväl sommar- som vinterdäck vid säsongsbytena.

Peter B. bör skifta däck axelvis för att återfå balansen i däcksslitaget mellan däcken.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Hej, jag byter placering av däcken vid varje höst/vår skifte, Sommardäcken är ju 5 men vid snart 120000km så har jag många millimeter kvar på båda uppsättningarna. Santan är definitivt ingen däckätare- jag minns min Saab Turbo från början av 80-talet, där däcken var slut efter 40000km....
Lars Göran Wärn