Annons

Missljud i fläkt?

1
Jag har fått ett missljud i kupéfläkten. Låter som en mild version av en "ekerflärp" på barns cyklar. Tror inte det är ett löv, för då är det ett löv på Steroider isåfall eftersom det inte ger sig ens efter några minuter på max varvtal. Kan dock komma och gå av och till. Någon som vet om detta kan gå på elektronikgarantin? Min är en 01:a så den andra garantin är nog körd.

:?
Annons

2
Tro det eller ej, men vår -05 har utvecklat ett grymt irriterande kvitter från kupéfläkten som sakta driver mig till vansinne, och det är inte något "löv".

Den gamle kämpen med 21,250 mil på mätaren var tyst in i det sista - därför är det extra retligt med missljud på den nya bilen.

Elektronikgarantin? Lycka till! :mrgreen:
Hoppet är det sista som överger människan!

Själv skriver jag en liten not nästa gång jag lämnar bilen på service. :wink:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
Kan ljudet ha med kupéfilterbyte att skaffa???

Jag känner inte igen det beskrivna oljudet som flera här ovan har hört, men efter en service då jag slog på stort och beställde nytt kupéluftfilter, lät bilen som en sämre dammsugare.
Det missljudet lokaliserades till filterluckan, vilken blivit antingen dåligt stängd eller fått någon plastlåsflerp bortbryten av en stark montör. Tvingades till ett irriterande återbesök, men efter det går fläkten hyggligt tyst igen. Nu är det bara när den drar upp på 4 fläktar i displayen som jag störs. Det sker iofs ganska ofta nu när bilen står parkerad i det härliga solskenet.
Hade nog tänkt byta kupéfiltret själv - enligt Classeclas anvisningar - men lättja eller tidsbrist gjorde att jag köpte tjänsten och därigenom fick ett nytt problem och än mer tidsbrist. Det är ju riktigt illa ifall verkstaden brutit sönder låsen till filterluckan och sedan låtsas som ingenting.