Annons

Larmet stänger inte av halvljuset.

1
Hej!
Jag har en Santa Fe 2,4 -02 som jag har ägt i ett halvår.
Förut när man larmade på larmet, och hade glömt att stänga av halvljuset, så stängde larmet av lyset. Men nu bryr sig inte larmet om halvljuset lyser! :cry:
Finns det någon säkring som kan ha gått? Eller är detta en känt fel?
Annons

2
I min 01:a är det automatiskt halvljus.

Jag har alltid ljusvredet i läge "på", och när man stänger av tändningen lyser positionsljusen ända tills nyckeln tagits ur OCH förardörren öppnats.

Om nyckeln sitter kvar i tändningslåset lyser positionsljusen hela tiden. dock slocknar halvljuset när tändningen slås av.

Att man kan lämna bilen och ta med sig nyckeln samtidigt som halvljuset fortfarande lyser, trodde jag inte var möjligt.

Det blir till att lusläsa beskrivningen av säkringarna, och rycka i några stycken.

måste prova imorgon 8)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

3
På min V6 -04 (och likadant var det på min tidigare V6 -01) slocknar halvljuset när jag öppnar förardörren efter att ha slagit av tändningen och tagit ur nyckeln. Jag behöver alltså inte aktivera larmet eller ens stänga förardörren - så jag undrar ju om släckningen av halvljuset har nånting alls med larmet att göra.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

5
Vid ett enda tillfälle har jag kommit på min lilla ur-santa med att lysa trots att jag lämnat fordonet. Normalt brukar han alltid, som i alla de andras fall, släcka lydigt så snart husse både tagit ur nycklarna och öppnat förardörren.
Är därför mycket nyfiken på hur det gick för Dig och Ditt halv-ljus... :?:
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)

6
Det hände mig för ett tag sedan: jag startade bilen och gick ut för att skrapa rutana(eller nåt sånt) med motorn igång, Stängde dörren som låste sig- med motor och halvljus på. Där stod jag i skjortärmarna mitt i vintern, utlåst och blåst....Tursamt nog hände det på garageuppfarten så jag kunde knalla in och hämta nästa nyckel/fjärrgrej. Detta orsakades oxå av den lilla knappen som ska känna av om dörren är stängd,den hade skaffat sig en vana att fastna i fel läge...
Lars Göran Wärn