Annons

Torkarbladen slut eller dåliga torkare?

1
Är torkarbladen eller armarna till torkarbladen dåliga, på Santans framruta?
Vi köpte nyligen bilen från en firma och de verkar ha servat den så den ser helfräsch ut men torkarbladen har dålig effekt som sagt.
Är dessa en svag detalj på Santan eller behöver vi helt enkelt köpa nya? Finns det i så fall billiga/bra alternativ till originaltorkarbladen eller är originalbladen kanske rent av både billiga och bra, bara de är nya?
Annons

2
Det finns folk som byter sina torkarblad stup i kvarten, men ändå inte verkar se vart dom kör. :mrgreen:

Mina satt på i 18,000 mil, och hade lätt hängt med hela vägen om inte verkstaden våldsbytit dem...

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=89


Okay okay - nu är jag liite extrem som gör en sport i att aldrig byta blad, men dom är helt okay - behöver dock pysslas om, som alla andra blad.



Har du nyköpt bilen begagnad är risken stor att man geggat ner bilen med massa syntetglans innehållande silkon och annat elände - ser bra ut i hallen men kommer att djävlas järnet med den nya ägaren.

Åk tillbaka och uppmärksamma dem på dina problem!
Dom lär inte erkänna något, men kanske tänker man sig för med nästa bil man rekondar...?
Börja med att gå runt i hallen och kolla på andra begagnatbilar - känns dom lite "oljiga" och hala på lacken/rutorna är risken stor att man tagit en genväg för att bilen skall se fin ut för ögat.


Har du fått något sådant härninga magiskt "no sweat-shine" preparat på bilen så blir det du som får svettas istället...

Börja med att köra några vändor med glas-polish för att få bort smeten ut porerna på rutan, men räkna med att resten av bilen är kontaminerad och kommer att släppa från sig mer av samma vara under en tid som kommer att landa på rutan, säkert som amen i kyrkan...


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
Jag bor i Stockholm men bilen är köpt i Uppsala, så jag ids inte åka dit för att uppmärksamma dem...

Den bil vi lämnade i byte ser ut som ny idag, med jättesvart däcksgummi, så jag antar att de spökat till med den Santa vi köpte också.

Jag sökte innan denna tråd på forumet på torkare torkarblad och vindrutetorkare så jag såg den länk du hänvisar till, suck så de kan förstöra...

Hur gör du för att behålla samma blad så länge?

4
Plockar av dem och förvarar dem i handskfacket när det inte regnar så inte den elaka solen skall komma åt dem med sina strålar... :mrgreen:

Nä, när bilen är färdigtvättad så tar jag koncentrerat tvättmedel på svampen och drar över torkarna tills de slutar svärta ner svampen.
Man blir lika förvånad varje gång när man ser hur mycket gegga som fastnar i svampen: saltlake, asfaltsrester, smuts och upplöst gummi - bort bort bort!

Någon gång emellanåt tvingas jag göra samma sak mellan biltvättarna; en tuss bensinstationspapper med lite rengöringsmedel på, torka av några gånger, vänd papperet gång på gång så man ser när när gummit slutar släppa färg - färdigt!

Använd inte avfettningsmedel på torkarna, och undvik koncentrerad spolarvätska!

Sedan skall man veta att jag är rätt okänslig för insekter och allmänt gegg på rutan - på något sätt lyckas jag "se förbi" den smeten som andra verkar "låsa blicken" på.
Jag tycker trafiken är mer intressant än myggliken... :mrgreen:

Förmodligen spelar min uppväxt roll - låg och harvade många år i endurospåret med lera på glasögonen, och hade lätt det mest perverst geggiga visiret när jag åkte landsvägshoj - skojar inte;
En tjej jag dejtade på den tiden vägrade ha min hjälm i sin hall; den luktade banne mig gammal fiskfabrik av alla ofärska insektslik som täckte framsidan.
Andra putsade och skurade sina visir för jämnan - man oroade sig speciellt för kombinationen smutsigt visir och regn.
Min erfarenhet var att om man bara skruvade upp tempot rejält när det började regna så liksom blästrades skiten bort efter en stund...





Speedfe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Håller helt med MaxB.

Torkarna är bara skit, åtminstone på den Santa som vi far fram i.
Har haft frågan uppe tidigare, men ingen hade då haft problem mer än jag.

Och det är inte bara en gång.
Vid 3 tillfällen har torkarna pajat på sådant sätt att förarsidans blad stannat och passagerarbladet svept vidare.
Första gången detta inträffade var en sommardag med så kraftigt ösregn att jag tvingades köra torkarna på högsta fart. Jättekul att bli utan sikt en sådan dag. Det visade sig att muttern som håller armen satt löst. Hade just haft bilen på service och grubblade ett tag på om de fingrat på torkarna, men knappast troligt. Problemet löstes med att dra åt muttern ordentligt.

Andra gången ett år senare, hann det inte bli så trassligt, utan jag märkte ganska omgående att torkaren på förarsidan släpade lite efter, så då slog jag stopp på torkarmotorn och lagade på likadant sätt som första gången.

Och nu i onsdags tredje gången gillt. Nu mindre skoj. Var uppe i Härjedalen i ett satans snöoväder. Utetemperatur kring -4 grader och varm vindruta där snön smälte och rann neråt ifall man körde sakta.
Startade då torkarna för att få lite bättre sikt men oj sicket skrammel. De hade plötsligt frusit fast och när de lossnade var det bara den högra som rörde sig, med följd att den korsade den vänstra och plastvingen på torkararmen gick i kras. Nu fanns det ingen möjlighet att stanna och reparera eftersom jag saknade verktyg (full fjällpackning ovanpå), så det gällde att hålla farten uppe så snön blåste bort utan att hinna smälta.

Stannade vid första mack (glest i Norrland) och fick där låna en skiftnyckel, varpå färden kunde fortsätta söderut på ett säkrare sätt. Passerade diverse Saabar och Volvobilar förpassade till dikena längs landsvägen. Glad då att åka 4-hjulsdrivet, men ändå osäker på om jag skulle våga röra torkarspaken igen.
Minns en Toyota jag hade där det fanns vämetrådar i vindrutans nederkant. Där frös då torkarna aldrig fast.

Sedan har jag hela ägandetiden varit besviken på gummits rengöringseffekt. Trots att jag följt Swedefes skötseltips, har mina gummiblad alltid efterlämnat antingen repor eller en "hinna" på rutan. Särskilt efter det att jag sprutat på spolarvätska.
Ska nu testa med nya gummin, men jag har denna gång valt ett piratmärke istället för originalet. Kan knappast bli sämre. Har kört många olika bilar genom åren, men aldrig råkat ut för detta förr.

6
Minns en Toyota jag hade där det fanns vämetrådar i vindrutans nederkant. Där frös då torkarna aldrig fast.
- Ja då vet jag vad Hyundai snott den idén ifrån - för på min SF 05:a har jag de trådar du nämner och de har funkat jättebra i vinter.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Mina torkare var värdelösa och jag tänkte byta, när jag snubblade på SwedeFes tips...dock måste jag läst fel om att inte använda spolarvätska eftersom jag febrilt sprang runt och letade efter koncentrerad sådan att bruka.

Jag drog pappret över dem tills jag slutligen tröttnade - då var de ännu inte helt rena eftersom det fortfarande blev svart på pappret...men spela roll, dom är nästan som nya! Kompisarna tittat förstås lite snett på mig när jag använder dem och stoltserar över deras effekt, men men 8)

8
Även jag läste Swedefes tips och gjorde en rejäl rengöring av mina knappt två år gamla torkarblad - men det hjälpte inte den här gången. Vid ett tillfälle i vintras hade mina båda blad frusit fast på rutan och då hade jag inget annat alternativ än att lossa dom med hjälp av fönsterskrapan.
Har använt den "tekniken" många gånger förr, men den här gången lyckades jag tydligen inte så bra, för det ena bladet visade sig vid rengöringen ha fått skador i gummit - "eggen" såg ut som ett sågblad på den yttersta decimetern. Då hjälpte inga underkurer - utom den att köpa nya blad (jag bytte båda, trots att det rengorda och skadade nog hade klarat sig ett tag till).

:twisted: :D
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

9
Jag är inte så vansinnigt förälskad i mina torkarblad så jag byter dem årligen på ett ungefär. :wink:

Jag köpte Biltemas torkarblad med grafit i lite på chans och de funkar riktigt bra för mig. De kallas "Torkarblad, vattenavvisande".
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92188

Tips! Köp 22" (550 mm) till förarsidan o 20" (505mm) till pass. Artnr 58-223 o 58-225. Då slipper man den där rännilen av vatten precis i siktfältet som 2 stk 20" blad ger. En sånt udda par kostar 130 kronor. Det är väl synd att säga att det är billigt, men speciellt dyrt är det ju inte.

Sedan skadar det inte behandla vindrutan med Rain-X ngn gång då och då. Det gör att glidet och indirekt att anliggningen blir bättre.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Goran skrev:...dock måste jag läst fel om att inte använda spolarvätska eftersom jag febrilt sprang runt och letade efter koncentrerad sådan att bruka.
Varningen för koncentrerad spolarvätska var mest en brasklapp eftersom någon enstaka produkt på marknaden kan vara lite väl vass i i blandningen - normalt så funkar det med koncentrerad spolarvätska, men vid något tillfälle har jag råkat ut för något uddamärke som "korvat till" bladet lite granna.


Sedan måste jag flagga för kontinuiteten - jag pysslar med mina blad året runt och hålla dem fräscha på det viset - om man börjar intressera sig för bladen först när man fått problem med dem minskar chansen att få dem helt okay igen.


Tips 2

Jobbig trafikfilm som inte på vilkors vis vill släppa kan kureras genom att man kompletterar spolarvätskeblandningen med en kapsyl vanligt allrengöringsmedel!
Här får man prova sig fram till vilket märke och koncentration som funkar bäst - gamla hederliga Ajax med ammonikak var absolut outstanding, men det försvann från hyllorna redan för sådär 10 år sedan... :roll:

I färghandeln kan man köpa små söta glasflaskor med ammoniaklösning för att blanda sin egen Ajax Ammoniak "New formula", men pass upp:

Ammoniaklösningen finns i lite olika koncentrationer, och håll i huvudet varför man säljer ammoniaklösning i just färgaffärer - för att matta ner lackerade ytor inför målning... :roll:
Senast redigerad av Swedefe den 18 feb 2007, 08:13, redigerad totalt 1 gånger.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

11
Nästa gång tar jag mig kanske till Biltema för att handla torkarblad enligt tipset från ClasseClas. Den här gången köpte jag hos en verkstad och fick betala drygt det dubbla mot Biltemas - men det är klart att Biltema ligger lite längre bort så om jag räknar med bilkostnaden för att ta mig dit, så blir Biltema ett väldigt dyrt alternativ. :roll:
Jag har ju bl a av "min" återförsäljare fått veta att värdeminskningen för min 04:a ligger på 50 kr per mil vid inbyte till CM, och det måste jag förstås ta hänsyn till innan jag åker till Biltema för att köpa torkarblad för 130 kr. :twisted:

För övrigt så är väl Santa Fé som standard utrustad med "asymmetriska" torkare dvs med längden 22 tum resp 20 tum- med det längre bladet på förarsidan.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

12
BengtB skrev:För övrigt så är väl Santa Fé som standard utrustad med "asymmetriska" torkare dvs med längden 22 tum resp 20 tum- med det längre bladet på förarsidan.

/BengtB
Kanske det. Fast min -03a levererades med 20 tumsblad på förar- o pass-sida. Ngn annan som råkat ut för samma sak?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Jag köpte urbilliga på Rusta-och de har funkat jättebra! Fats jag är en sån typ som helst inte använder torkarna, när andra kör på högfart både fram och bak så intevallar jag fram- och aldrig bak! Som busschaufför har man lärt sig att använda sidospeglarna....
Lars Göran Wärn

14
Har Glastech-behandlat min vindruta, främre sidorutor samt bakrutan i samband med Ditec-behandling.

Behöver efter detta nästan inte använda torkarna alls vid "blötväder". :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

15
Ytterligare ett tips! Blanda i en skvätt YES diskmedel i spolarvätskan, så slipper man den där feta "trafikfilmen"(?) :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"