Annons
Annons

3
Navstar >
Att lackkonservera bilen är en bra investering och bör utföras av proffs. Du får en bibehållen garanterad lackglans (vilket kan påverkar 2:a handsvärde), slipper vaxning, den blir mer lättvättad då smutsen inte fastnar på samma sätt. Det bästa är att göra denna behandling när bilen är ny och lacken oskadad. Även om bilen har något/några år på nacken är de absolut en väl värd o bra investering. Men som sagt det förutsätter att lacken INTE är skadad för då måste man åtgärda detta först. Att lacken är oxiderad och matt spelar ingen roll för denna rubbar/polerar man upp i samband med behandlingen, men de brukar tillkomma en kostnad för detta. En behandling brukar ta 1-2 dagar att utföra > Först tvättas bilen noggrant, sen skall den torka ordentligt. ev. polering/rubbning av lack, därefter själva lackbehandlingen som utförs i 6 steg. Efter behandling bör bilen inte tvättas förrän efter 14 dagar. Sen skall bilen efterbehandlas när de gått c:a 1.5 år.
De bästa du kan göra är att besöka en "riktig" seriös bilvårdsfirma typ Ditec-center och visa upp din bil för kostnadsförslag. Min erfarenhet är då jag har lackbehandlat ett flertal av mina bilar att de är en otrolig skillnad på en behandlad och en som inte behandlats.
Kostnad för en typ Santa brukar ligga runt 4500:- för en behandling men kan ju variera beroende på om man måste polera/rubba lacken först.


Stahl > Nej, man behöver inte vaxa bilen efter lackkonservering.


Lackkonservering innebär att man lägger på olika medel som "lyfter" upp orenheter ut porerna i lacken, sen fylls porerna igen och lacken blir helt slät samt får en osynlig hård skyddande hinna som förhindrar oxidation (d.v.s. direktkontakt luft/lack).
Bilvax har ju också till uppgift att bilda en skyddande hinna. Men vaxet har ju inte alls samma hållbarhet, gör inte lackytan slät och förlorar dessutom sin funktion efter bara någon/några tvättar.


Ifall någon nu undrar så NEJ jag har ingen egen firma som sysslar med bilvård, men jag har haft. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

Re: Ditec lackbehandling

4
Navstar skrev:Är det nån mening med att lägga en slant på en behandling på en 3 år gammal bil ? Nån som har en färsk prisuppgift på vad det kostar
nimbusen har täckt "allt" i sitt svar, så det är inte mkt att tillägga.

Kul att vi har en bilvårdsexpert i gänget! Jag går tyvärr på den mesta reklamen kring bilvårdsprodukter, men nu vet jag att jag kan fråga nimbusen om råd. :D

För egen del är jag såld på Ditec. Jag har under åren behandlat 3 bilar, min Santa 2.4 och tidigare 2 tjänstebilar, varav den ena med svart lack. Även den svarta bilen var helfräsch efter 3 år, trots att jag maskintvättade den bilen alltsomoftast.

Jag har lyckats ordna en lokal deal hos ett Ditec-center i 08-norrort med mkt förmånligt pris på förstagångsbehandlingen.

Navstar, vad du kan fundera på är lite grann hur mkt du är beredd att lägga på lackskyddet. Första behandlingen är dyr, sedan ska du återbehandla bilen var 18:e månad för lackskyddsgarantins skull. Vad har för andrahnadsvärde på din bil? Hur mkt får du punga ut för alla behandlingar? Om det blir väl skevt så kan du fundera på att istället "handjaga" bilen, dvs vaxa bilen själv.

Rusta har en vettig maskin för oss amatörer. Visserligen är det vanlig Rustakvalitet på den pjäsen, men den lär hålla ett tag om du bara använder den säg 2 ggr per år. 399 spänn.
Bild
http://www.rusta.se/product.asp?p=31951025

Vilket vax du bör använda med maskinen har jag ingen susning om. Andra kan säkert tipsa om det.

För min Ditec-behandlade Santa så handtvättar jag den med Turtle Supertvätt (blå flaska), den funkar bäst för mig. Jag har testat en massa olika sorters biltvättmedel, men faller alltid tillbaka till Supertvätt.

Sedan kan jag avslöja att jag gick på ngn reklam om "Waxfantastic" som säljs på Shell. Det är en microfiberduk indränkt i ngn typ av vaxlösning. Den är riktig bra om du vill "överglansa" upp bilen vid tillfälle. Används på nytvättad torr bil. Den är även perfekt att använda på en nytvättad bil som har solkats lite av regn eller lite torrdamm. OBS, vägdamm från grusvägar repar för mkt och kan inte torkas av med den här trasan.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
nimbusen skrev:
Bild
:D :D :D
Hallå nimbusen, de här bilderna får du allt kopiera till Bilarkivet också! :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
vegard - :lol: Lycka till med nya bilen och GLÖM INTE att DITEC-behandla den så snart du kan. Lovar dig du kommer inte att ångra dig samtidigt får du "byens" mest glänsande och lättskötta Santa-lackering. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
nimbusen skrev:vegard - :lol: Lycka till med nya bilen och GLÖM INTE att DITEC-behandla den så snart du kan. Lovar dig du kommer inte att ångra dig samtidigt får du "byens" mest glänsande och lättskötta Santa-lackering. :lol:
Jag kan intyga att nimbusen talar sanning! :mrgreen: Det är lika viktigt som en massa kromtingeltangel! :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision