Annons

Hastighetsmätarens precision

1
Jag bara undrar…. , är det någon som har kollat hastighetsmätaren mot en annan bil, eller med ”navigator”?. Min har en felmarginal på ca 9 km/tim. Dvs. om jag kör i 90 km/tim efter mätaren så kör jag ca 81 enligt min ”navigator”. Förhållandet verkar bestå i alla hastigheter upp till 120 km/tim (har inte kört fortare, men körde då enligt mitt resonemang endast 111 km/tim). Jag har testat i vår andra bil och där går hastighetsmätare och ”navigator” helsynkroniserat. :?: :?:
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.
Annons

2
Hastighetsmätarens felvisning har jag kollat ett antal gånger med både GPS-navigator och stoppur - och både i min nuvarande Santa Fé och i min föregående, och med sommar- och vinterdäck.
Det visar sig att den åtminstone fr 50 km/tim och uppåt visar ca 9% fel dvs om jag drar av dessa 9% från den visade farten så får jag som resultat min verkliga fart. Till vardags räknar jag förstås med 10% så slipper hjärnan jobba så mycket :?
Så, Fjällräven, Dina iakttagelser stämmer helt med mina.
Sen kan man förstås diskutera om det är mätaren som går fel eller om det är strecken på mätartavlan som är felplacerade :lol: :o

I vår andra bil, en Opel Astra, är felet väsentligt mindre och mer acceptabelt dvs under 5 % .

/BengtB

3
Även jag mätte på de sista bleknande helikoptermarkeringarna som fortfarande var synliga när vi tog ut vår bil, och mätte upp glädjemätare till just 10% kring 100 - har inte mätt något annan hastighet så jag vet inte om felvisningen är linjär eller progressiv.

Däremot påverkar felvisningen även tillryggalagd sträcka - det som man i bland ser som "snittförbrukning" från stolta ägare skall alltså multipliceras med 10% för att matcha officiella siffror!!!

Min förhoppning att vid inbyte kunna hävda att bilen egentligen knappt rullat 20,000 mil istället för 22,000 lever dock kvar...


Swedefe

4
Nja, felvisning på hastighetsmätaren behöver inte nödvändigtvis påverka vägmätarens visning i samma grad. Som jag antydde förut har ju placeringen av siffrorna och strecken på hastighetsmätartavlan viss betydelse för hur stort felet blir, och detta påverkar knappast vägmätaren. :?
Jag har inte gjort lika noggranna mätningar av vägmätarfelet som jag gjort när det gäller hastigheten, så jag har inga exakta uppgifter att komma med ännu, men mitt allmänna intryck är att vägmätaren "bara" visar i runda slängar hälften så mycket fel dvs kring 5% .

Skall försöka göra en lite noggrannare koll och återkommer sedan i ämnet.

/BengtB

5
Bra, då vet jag att "man" inte är den ende som har (problemet). Kanske därför jag aldrig sett någon Santa Fe blivit tagen för fortkörning. Passerade en polispatrull som tagit en BMW X5 i går på Essingeleden.
:lol: :lol:
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

6
Nu har jag kört några mil, närmare bestämt 2x3 mil, och mätt sträckan med dels bilens trippmätare och dels GPS-navigator.

Som väntat låg då trippmätarens felvisning under 5% . Noga räknat rör det sig om ca 4% . Om man drar av 4% från det värde som trippmätaren/vägmätaren visar, så får man den verklig körsträckan - och då räcker det nog inte så långt i förhandlingarna om inbytesvärdet... Och mindre än en halv deciliter per mil ligger förmodligen inom felmarginalen med dom mätmetoder dom flesta väl använder.

E're kanske dags att sätta igång och måla om skalan på våra hastighetsmätare ? :lol: :lol:

/BengtB

7
BengtB skrev:
Nu har jag kört några mil, närmare bestämt 2x3 mil, och mätt sträckan med dels bilens trippmätare och dels GPS-navigator.
En imponerande studie i mätmetoder och exakthet! ClasseClas hade tänkt skaffa sig ett centralinstrument med vit botten, men hastighetsmätaren var endast graderad i miles. Kanske det kan vara någonting?
Ps. Skall köra en längre sträcka kommande lö/sö och göra mina mätningar betr: hastighet, sträcka och förbrukning. Vilken typ av GPS har du? Själv kör jag med en TomTomGo.
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

8
Min GPS-navigator köpte jag för flera år sen, så den är "omodern" nu - inga kartor, inga granna färger på displayen, bara siffor och bokstäver i svart.

Men jag gillar den! I bilen har man inte så stor användning av den utom för att mäta hastigheter och avstånd. Främsta nyttan av den har jag i min båt där den passar mig perfekt. Navigation på sjön roar mig (även i luften för den delen men jag slutade flyga för ett antal år sen).

Märke/modell: Magellan GPS Tracker

/BengtB

9
Fjällräven skrev
Ps. Skall köra en längre sträcka kommande lö/sö och göra mina mätningar betr: hastighet, sträcka och förbrukning. Vilken typ av GPS har du? Själv kör jag med en TomTomGo.
Här kommer resultatet av sträckan och hastighetsmätningen:
Bilens visade hastighet i första kolumnen, därefter GPS hastighet.

50 km/tim 44 km/tim diff: 7 km/tim
60 km/tim 53 km/tim diff: 7 km/tim
70 km/tim 63 km/tim diff: 7 km/tim
80 km/tim 73 km/tim diff: 7 km/tim
90 km/tim 82 km/tim diff: 8 km/tim
100 km/tim 92 km/tim diff: 8 km/tim
110 km/tim 100 km/tim diff: 10 km/tim
120 km/tim 109 km/tim diff: 11 km/tim

De olika hastigheterna mättes över en sträcka av 178 km enligt GPS och 184 enligt bilens mätare. En differens på 6 km. Det innebär att bilens mätare visar motsvarande 600 km för lång sträcka för 17800 km. Har möjligen ”vinterdäcken” någon roll i det hela. Har någon mätt omkretsen av ett vinterdäck och jämfört detta med sommardäck. (Hyundai original monterade sommar/vinter)
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

10
Fjällrävens mätningar visar en något mindre felvisning på hastighetsmätaren än den jag själv konstaterat, men den är ändå i samma storleksordning.
I mitt fall har jag dessutom fått nästan exakt samma fel på hastighetsvisningen oavsett om jag kört med vinterdäck eller med sommardäck och oavsett om det varit med min nuvarande Santa 2004 eller den 2001:a jag hade före denna.
Så för mig verkar det inte som om sommar- eller vinterdäck hade någon större inverkan. Möjligen kan lufttrycket ha en viss betydelse - jag brukar köra med 2,2-2,3 dvs bara något hekto över det tryck som skylten på bilen anger, och jag antar att den effektiva radien och rullningsomkretsen på hjulen därmed blir något lägre än om däcken är stenhårt pumpade. Högre tryck borde innebära minskad felvisningen på hastighetsmätaren.
Det är i alla fall glädjande att vägmätarna tycks vara mera precisa - det tycker jag är viktigare eftersom värdet "sparas för evigt" och eventuella fel adderas för varje ytterligare kilometer man kör.

/BengtB

11
...såg att nicket "Professor Kalkyl" fortfarande är öppet för den som önska byta...

Ärligt:
strålande "gå-till-botten-med-saker-och-ting" post!

Kul att se förändringen i felvisning över olika hastigheter; hur är det uppåt 150 - 160 km/h, Fjällis...? :wink: :wink: :wink:


Undrans om vägmätarens felvisning är linjär eller progressiv - isåfall skulle vi ligga inne med en "servicecomputer-light"; bilar som körs fort tvingas in på service tätare än de som körs långsamt...


Rullningsomkretsen skiljer endast ytterst marginellt på däck med samma bredd och sektionshöjd - står det 225/70 x 16 även på vinterdäcken så är skillnaden försumbar, på nya däck.
Vissa regummeringar däremot kan öka något i rullningsomkrets, och kan behöva mätas upp, om man är petnoga.

En bra "tire calcylator" finns här:


http://www.miata.net/garage/tirecalc.html




Swedefe

FELVISNING

12
Den som är intresserad av bilarnas mätutrustningar i allmänhet, ska studera sista numret av Vi Bilägare (nr 4 -2005).
Där har de testat bl.a. färddatorer och konstaterat deras felvisning mellan +20% till -5%. Eftersom Santan inte är en dylikt välutrustad lyxbil, är just det testet inte så intressant för oss, men i samma veva behandlar de hastighetsmätare och vägmätarna.
Där konstateras att toleransnivån för hastighetsmätare är mycket hög när det gäller helbilsgodkännandet. Enligt bestämmelserna får mätarna aldrig visa en lägre hastighet än den verkliga. För felvisning uppåt används en matematisk formel, som i ett valt exempel ger resultatet att vid 100 km/h kan felvisningen vara 13,4 km/h. Bilen blir alltså godkänd med en mätare som visar 100 km/h när det bara går i 88 km/h.
Vi bilägares test visade även att felvisningen för vägmätaren inte är lika stor. Där blev avvikelsen bara 2% vilket på 10.000 mil bara är 200 mil och det bör man inte bråka om.
Vi kan alltså konstatera att Santan inte är sämre än någon annan. Och det är väl det som är det viktiga. Plus att man slipper fortåkarböter.
Är det någon Santa-förare som åkt fast?

14
Kul att se förändringen i felvisning över olika hastigheter; hur är det uppåt 150 - 160 km/h, Fjällis...?
Svårt att veta då jag aldrig varit över 120 km/h (har ännu aldrig varvat över 4000 rpm) och enligt mitt tidigare resonemang då inte kört fortare än 109 km/h.
:oops: :oops:
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.